English Version
English

قضاوت بر اساس حدس و گمان کار درستی نیست

قضاوت بر اساس حدس و گمان کار درستی نیست

به نام قدرت مطلق الله

می‌دانم اگر قضاوت نادرستی درمورد کسی بکنم، دنیا تمام تلاشش را می‌کند تا به من ثابت کند در تاریکی همه ما شبیه یکدیگریم. آقای مهندس در سی‌دی «قضاوت و جهالت» فرمودند: «قضاوت به پیش‌نیازهای فراوانی مثل ایمان، فرمان عقل، خودشناسی، علم، آگاهی، آموزش، بی‌طرف بودن، صبر و تقوا نیاز دارد، اما جهالت پیش‌نیازی احتیاج ندارد و به‌ معنای عدم آگاهی و دانایی است.» 

برای جهالت به‌ هیچ تلاش و هزینه‌ای نیاز نیست، اما قضاوت و عدالت هزینه دارد. زمانی‌که جهالت باشد ترس، ناامیدی و منیت به همراهش می‌آید؛ همچنین صفات منفی، مانند حرص، حسد، خرافات، ثمره جهالت هستند.

زمانی‌که خداوند انسان را آفرید فرمود: «من انسان را از خاک آفریدم و ذرات موجود در خاک مانند پتاسیم، کلسیم و آهن در جسم انسان وجود دارد و ویژگی خاصی به انسان دادم که به هیچ‌یک از موجودات ندادم و آن قدرت اختیار است تا بتواند راه خود را انتخاب کند و او را بر سر یک دو راهی که یکی راه تقوا و دیگری راه فسق و فجور است، قرار دادم.»

به انسان اختیار و قدرت قضاوت داده شده است تا راه خود را انتخاب کند؛ هرکدام از راه‌ها چه تقوا و چه فسق‌وفجور ممکن است هزاران شاخه شوند که در زمان حرکت یک راه مانند گلستان و راه دیگر مانند کویر و خارستان است و زمانی‌که انسان وارد گلستان می‌شود در نهایت ممکن است سر از جهنم دربیاورد، اما زمانی که وارد کویر می‌شود از بهشت و گلستان سر دربیاورد به این معنا که راه آسان به سختی و راه سخت به آسانی منتهی می‌شود؛ مانند مسافرانی که در طول درمان با مشکلات زیادی برخورد می‌کنند و این راه، خارستان است؛ گاهی می‌خواهند آن راه را به گلستان تبدیل کنند و گریزی به مواد می‌زنند، این راه در ظاهر گلستان است، اما به ناکجاآباد خواهند رفت.

قضاوت در فطرت انسان برنامه‌ریزی شده است و انسان در بسیاری از مسائلی که به او مربوط نیست وارد حوزه قضاوت می‌شود و در این زمان هست که دچار جهالت می‌شود. هنگامی که انسان در امور دیگران تجسس و کنجکاوی می‌کند و نظر می‌دهد به معنی جهالت او است؛ برای قضاوت کردن پارامترهای زیادی لازم است که باید رعایت شود. یک قاضی پرونده هم با اینکه علم قضاوت را دارد امکان دارد اشتباه کند، ولی انسان‌ها از صبح تا شام بر کرسی قضاوت نشسته‌اند و قضاوت می‌کنند و حکم صادر می‌کنند، غافل از اینکه چه ضد ارزش بزرگی انجام می‌دهند و به خود و دیگران آسیب می زنند!

باید یاد بگیریم در اموری که به ما مربوط نیست قضاوت نکنیم و سعی کنیم که دوربین را به طرف خود بچرخانیم و اعمال خود را مورد قضاوت قرار دهیم تا از ضد ارزش‌ها فاصله بگیریم؛ قضاوت بر اساس حدس‌ و گمان کار درستی نیست و باعث تخریب ما می‌شود.


منبع: «سی‌دی قضاوت و جهالت»
نویسنده: همسفر فاطمه (الف) رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون چهارم)
رابط خبری: همسفر فاطمه (ت) رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون چهارم)
عکاس خبری: همسفر محبوبه، رهجوی راهنما همسفر پریسا (لژیون یکم)
ارسال: راهنمای تازه‌واردین، همسفر مریم
همسفران نمایندگی سهروردی اصفهان 

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .