English Version
English

بسیاری از تشویش‌های زندگی به خاطر قضاوت‌های نادرست و نابجای‌ ماست

بسیاری از تشویش‌های زندگی به خاطر قضاوت‌های نادرست و نابجای‌ ماست

کنگره ۶۰ یک مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه آموزش، پیشگیری، مهار و درمان اعتیاد است که شناخت این بیماری را در کامل‌ترین شکل خود، تدریس و آموزش می‌دهد؛ آن‌هم برای کسانی که اعتیاد را تجربه کرده و با پوست و گوشت و استخوان آن را لمس نموده‌اند.

در کنگره ۶۰ شناخت انسان یکی از محورهای اساسی آموزش است. شخصی که با خود آشنا نباشد و درک نکند خداوند چه نظام دقیق و قدرتمندی را درون او به ودیعه گذارده است، نه به خود و نه به دیگران نمی‌تواند یاری برساند. بر این اساس کنگره ۶۰ علاوه بر دارا بودن منابع غنی و علمی و تخصصی، تشکیل کارگاه‌های آموزشی خود را باتوجه به مثلث درمان اعتیاد که جسم، روان و جهان‌بینی تنظیم و در قالب ۵۲ دستور جلسه سالانه و به‌طور منظم و هفتگی مورد بحث و بررسی قرار داده و آموزش می‌دهد.

دستور جلسه این هفته «قضاوت و جهالت» است که در مورد آن دو مثلث را می‌توان مطرح نمود؛ ابتدا مثلث دانایی که تفکر، تجربه، آموزش و سپس مثلث جهالت که ترس، ناامیدی و منیت است. قضاوت احتیاج به پیش‌نیازهای فراوانی همچون، علم، آگاهی، خودشناسی، ایمان، فرمان عقل، تفکر، آموزش، صبر، تقوا، بی‌طرف بودن و ...دارد؛ اما جهالت پیش‌نیازی ندارد و به معنای عدم آگاهی و نادانی است. قضاوت و عدالت هزینه دارد، اما برای جهالت به هیچ تلاش و هزینه‌ای نیاز نیست، درواقع صفات منفی مانند، منیت، ترس، ناامیدی، حرص، حسد، خرافات، خودخواهی، دروغ گفتن، علیه شخصی سرزنش کردن و...میوه‌های جهالت هستند.

اگرچه انسان‌ها در حوزه فکری خود می‌دانند که قضاوت کردن کار درستی نیست، اما درزمینهٔ عملکردی این کار را انجام می‌دهند، زیرا ذهن انسان طوری طراحی‌شده است که کمتر از کسر ثانیه و خودکار قضاوت می‌کند. حال در نظر داشته باشیم که بسیاری از افراد با داشتن اطلاعات غلط و ناقص و از طرفی هم به علت عدم رشد فکری و عدم دانایی چگونه به کرسی قضاوت می‌نشینند و موجبات تخریب خود و دیگران را فراهم می‌نمایند. وقتی انسان در جهل و نادانی و تاریکی‌ها باشد در وجودش بسیاری از ضد ارزش‌ها رشد می‌نماید که خارج شدن از آن سخت و دشوار است و هرچقدر از دانایی و دانایی مؤثر دور شویم و فاصله بگیریم، تاریکی‌ها عمیق و عمیق‌تر می‌شوند.

تا زمانی که روی اشتباهات دیگران تمرکز می‌نماییم و دائماً آن‌ها را مورد ارزیابی و کنکاش قرار می‌دهیم و خودمان را بنده مخلص و معصوم خداوند می‌دانیم، در رنج و عذاب خواهیم بود. برای خارج شدن از این مخمصه نیاز به قدرت تفکر و تعقل و افزایش سطح دانایی داریم و هرچه به‌طرف آن حرکت نماییم دیدگاه و توجهمان از روی دیگران برداشته می‌شود و به‌قول‌معروف، دوربین را روی خودمان زوم خواهیم کرد. شاید بسیاری از تشویش‌ها،‌ نگرانی‌ها، تخریب‌ها و دلهره‌های ما همین قضاوت‌های نادرست و نابجای‌ ما باشد که در مورد دیگران داریم و اگر این ضدارزش‌ها از زندگی ما خارج شوند، روی آرامش و صلح را خواهیم دید و این میسر نخواهد شد مگر با حرکت، تلاش، کوشش و کسب فضائل انسانی و آموزش‌های راستین.

حدیثی از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)داریم که فرموده‌اند: «مَعرِفَةُ النَّفسِ أنفَعُ المَعارِفِ» شناخت خویش سودمندترین شناخت‌هاست، پس آن کنیم که فرمان است.

 

منابع: کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر، جزوه راهنما و راهنمایی در کنگره ۶۰، سی‌دی‌های قضاوت و جهالت، مهندس دژاکام و استاد امین، سایت، مقالات و دستور جلسات قضاوت و جهالت کنگره ۶۰.

تایپ و ویرایش: همسفر فرشته، راهنما همسفر فاطیما (لژیون هشتم)
ارسال: همسفر هانیه، راهنما همسفر سپیده (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی گیلان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .