English Version
English

قضاوت به معنی حکم کردن و جهالت به معنی ندانستن

قضاوت به معنی حکم کردن و جهالت به معنی ندانستن

قضاوت به معنی حکم کردن و جهالت به معنی ندانستن و عدم دانایی و آگاهی است. به‌نظر می‌رسد که قضاوت و جهالت باهم رابطه مستقیم دارند، هر چه‌قدر انسان داناتر باشد کمتر قضاوت می‌کند و هر چه‌قدر انسان جاهل‌تر باشد بیشتر قضاوت می‌کند. ارتباط این دو کلمه به معنی این است که من باید از قضاوت بر مبنای جهالت پرهیز کنم و قطعاً برای اینکه بتوانم قضاوت درستی انجام دهم نیاز به اطلاعات جامع و کاملی دارم.

ما هر روزه کارهای خود را مورد بررسی و قضاوت قرار می‌دهیم و در مورد کارهای خود فکر می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم و حکم صادر می‌کنیم اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که در حیطه‌ای که به ما مربوط نیست وارد حوزه قضاوت می‌شویم و با توجه به داده‌های ناقصی که داریم قضاوت می‌کنیم. این کار باعث تخریب زیادی در ما می‌شود و باید گفت که این‌ها همه ریشه در جهالت ما دارد. قاضی به واسطه مسئولیت و شغلی که دارد و با توجه به اطلاعات و آگاهی‌هایی که در مورد موضوع مورد نظر جمع آوری می‌کند، حکمی را صادر می‌کتد و در این امر مهم باید بسیار دقت و کوشش کند که قضاوت اشتباهی را انجام ندهد؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا من اجازه دارم که در مورد دیگران قضاوتی انجام دهم؟

استاد امین در سی‌دی «قضاوت» به زیبایی تمام به مکانیزم یا عملکردی که در اثر قضاوت به وجود می‌آید و تأثیراتی که به همراه دارد توضیح می‌دهند. در جایی از سی‌دی می‌فرمایند که مشکل اصلی انسان در مسیر تزکیه و پالایش کردن، زدودن تاریکی نیست، مشکل اصلی ندیدن تاریکی است چون انسان تا زمانی که صفت ناخوشایندی را در خودش نبیند هیچ وقت دست به پالایش نمی‌زند.

وقتی انسان فرآیند قضاوت کردن دیگران را متوقف می‌کند مثل این است که جهت دوربین را تغییر می‌دهد و انرژی‌ها و نیروهای انسان به جای اینکه با جنگیدن با دیگران تخریب و نابود شود بصیرتی می‌شود که معایب خودش را تشخیص دهد. با این توضیحات آیا کسی دوست دارد دیگران را قضاوت کند؟ قضاوت کردن می‌تواند مربوط به یک شخص یا یک مجموعه، یک سیستم و یا یک جامعه باشد.

وقتی وارد کنگره می‌شویم به ما آموزش داده می‌شود که تمام حواس و انرژی خود را روی عملکرد خودمان متمرکز کنیم و بر دانایی و آگاهی خود بیفزاییم زیرا فقط با سلاح دانایی و آگاهی می‌توانیم از قضاوت کردن فاصله بگیریم.

در انتها بی‌نهایت سپاسگزارم از خداوند مهربان به خاطر فرصت آموزشی که در این مکان مقدس در اختیار من و ما قرار داد و امیدوارم ما را لحظه‌ای به خودمان وانگذارد.

نویسنده: مرزبان همسفر راحله، دنور
رابط خبری: همسفر سوسن رهجوی راهنما همسفر خندان، عضو لژیون سردار
تصویرگر: همسفر مبینا رهجوی راهنما همسفر خندان (لژیون هفتم)
ویراستاری و ارسال: همسفر ثریا رهجوی راهنما همسفر خندان، دنور
همسفران نمایندگی لویی‌پاستور
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .