English Version
English

جهل انسان، بزرگ‌ترین دشمن انسان

جهل انسان، بزرگ‌ترین دشمن انسان

به نام قدرت مطلق الله

قضاوت به معنای حکم کردن و جهالت به معنای عدم آگاهی و ندانستن است. ارتباط این دو کلمه به این معنی است که ما باید از قضاوت بر مبنای جهالت پرهیز کنیم. قضاوت خصوصیتی است که خداوند در خلقت انسان و در نهاد او قرار داده؛ زیرا انسان موجودی است که اختیار دارد. از زمانی که اختیار به انسان داده‌شده قدرت تجزیه‌وتحلیل مسائل و سپس تصمیم‌گیری بر مبنای اختیار نیز به او داده شد. انسان در طول زندگی، در یک روز از صبح تا شب و حتی هنگام خواب بر سر دوراهی و چندراهی‌های متعدد قرار می‌گیرد، بایستی قضاوت کند و تصمیم بگیرد که کدام راه درست و کدام نادرست است. برای عبور از این دوراهی‌ها انسان‌ قدرت اختیار و قدرت قضاوت را در اختیار دارد. مصداق آن آیه شریفه (و نفس و ماسواها فالهمها فجورها و تقواها) است، وقتی نفس انسان به مرحله میانه می‌رسد به او فجور و تقوا الهام می‌شود، بر همین اساس انسان از طرف خداوند به سمت دوراهی هدایت‌شده است؛ بنابراین انسان مختار است که فجور یا تقوا و ارزش‌ها یا ضد ارزش‌ها را انتخاب کند. انسان برای عبور از این تنگناها نیاز به قدرت تجزیه‌وتحلیل و قضاوت دارد. قدرت تفکر و تعقل هر شخص وتوان ذهنی او ابزارهای سنجش و اندازه‌گیری برای این امر هستند.
دستور جلسات هفتگی کنگره ۶۰ بر اساس حکمت و با حساسیت خاصی مطرح می‌گردند حتی کلمات که کنار هم قرار می‌گیرند باهدف خاصی می‌باشد. در این دستور جلسه کلمه قضاوت در کنار جهالت قرارگرفته است. استاد امین فرمودند برای درک مفاهیم کلمات باید ابتدا ریشه آن‌ها موردبررسی قرار بگیرد. جهالت از جهل گرفته‌شده است و جهل؛ یعنی نادانی و ندانستن مطلب، همان‌طور در شروع جلسه درکنگره ۶۰ آقای مهندس می‌فرمایند برای رهایی خودمان از دست نیرومندترین دشمن خودمان که جهل و ناآگاهی خودمان است ۱۴ ثانیه سکوت کنیم و به خداوند بزرگ پناه ببریم. جهل بزرگ‌ترین دشمن انسان است. وقتی جهالت در کنار قضاوت قرارگرفته است نشان‌دهنده این موضوع است که اگر فردی در مسند قضاوت دیگران و رفتار ایشان می‌نشیند، مسلماً این مسئله از جهل او نشئت می‌گیرد و این جهل و نادانی اوست که او را به این سمت سوق می‌دهد چراکه اگر فردی آگاه و دانا بود می‌دانست که نباید بر اساس ظواهر و احساسات ضعیف و ناقص خود درباره دیگران قضاوت کند. با توجه به نوشتار جزوه جهان‌بینی از استاد امین برای رسیدن به مثلث دانایی که اضلاع آن تجربه، تفکر و آموزش می‌باشد باید از مثلث جهالت خودمان که ترس، منیت و ناامیدی است عبور کنیم تا به دانایی مؤثر برسیم و هر چه دانایی‌فرد بالاتر برود و از دنیای جهل فاصله بگیرد میزان قضاوت و دخالت او درباره دیگران کاهش پیدا خواهد کرد. البته نباید فراموش کرد که برای دوری از جهالت نیز لازم و ضروری است که با منیت و ناامیدی روبرو شده و با آموزش صحیح بتوانیم آن را بشناسیم و از آن‌ها گذر کنیم.
پاراگرافی از وادی پنجم کتاب عشق چهارده وادی بیان‌شده که یکی از پله‌های تزکیه و پالایش دوری از تجسس، قضاوت و غیبت می‌باشد. قضاوت نمودن انرژی انسان را می‌گیرد و انسان بدون انرژی قادر به انجام هیچ‌گونه عمل مثبتی نمی‌باشد، ما نه قاضی هستیم نه مأمور که دیگران را قضاوت کنیم. به گفته استاد سردار ما به دنیا آمده‌ایم که آموزش بگیریم و به انسان‌ها خدمت کنیم. ما فقط می‌توانیم خودمان را قضاوت نماییم؛ زیرا فقط از خودمان شناخت داریم نه دیگران، حتی در بعضی از مواقع شناخت خوبی از خود هم نداریم و بعداً متوجه می‌شویم که بعضی از قضاوت‌ها و تصمیم‌هایی که در مورد خود گرفتیم اشتباه و نادرست بوده است.
در آخر فراموش نکنیم، اگر می‌خواهیم مورد قضاوت قرار نگیریم هرگز دیگران را قضاوت نکنیم و اگر عمل سالم انجام می‌دهیم هرگز نگران قضاوت دیگران نباشیم.

گر نداری دانش ترکیب رنگ
بین گل‌ها زشت و زیبا مکن
خوب بودن، شرط انسان بودن است
عیب را در این‌وآن پیدا مکن

نویسنده: راهنمای لژیون هفتم همسفر فاطمه
ویرایش و ارسال: همسفر فاطمه، راهنما همسفر لیلا (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی قائم‌شهر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .