English Version
English

گروه خانواده - قضاوت نقطه مقابل جهالت

گروه خانواده - قضاوت نقطه مقابل جهالت

جلسه نهم از دوره دوم کارگاه‌های آموزش مجازی کنگره 60 ویژه همسفران نمایندگی زاهدان با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» به استادی همسفر گلناز رهجوی راهنما همسفر مهدیه در روز شنبه 9 تیر ماه 1403 برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:
قضاوت نقطه‌ مقابل جهالت است. قضاوت نکنيد تا قضاوت نشوید. قضاوت آن چیزی است که در خیال و تجسم شخص ساخته می‌شود. در صورتی که در حقیقت امر چیز دیگری است. در جهانبینی دو قضاوت داریم یکی قضاوت شخصی و دومی قضاوت در مورد دیگران.
انسان از زمانی که به آگاهی و شهور می‌رسد بر سر دوراهی انجام کارها شخصی قرار می‌گیرد. بطور مثال ادامه تحصيل بدهیم یا نه. اين همان مصداق قضاوت شخصی می‌باشد که با تفکر بیشتر نتیجه بهتری به همراه دارد. قضاوت در مورد دیگران مساله ساز است؛ چون وقت و انرژی را از دست داده‌ایم ولی چیزی کسب نکرده‌ایم.
قاضی دادستان، وکیل با مدارج عالیه علمی جهت کسب درآمد مشغول حرفه قضاوت می‌باشند که بعضی‌ها به اشتباه حکمی را صادر می‌کنند. این در حالی است که یک فرد عادی بدون داشتن سواد قضایی به خود اجازه می‌دهد دیگران را مورد قضاوت قرار دهد و در نهایت برایشان حکم صادر کند. انسان از هر دستی بدهد از همان دست پس می‌گیرد. در سیستم کائنات زمان مطرح نیست؛ چون حیات از روز اول شروع شده و برقراری عدالت خداوند در همه بعدهای حیات به انجام می‌رسد. استاد می‌فرمایند: «قضاوت کار بسیار دشواری است و سیستم خداوندی به معنای واقعی قضاوت را رعایت می‌کند.»
ما برای رسیدن به درمان روی دو قسمت کار می‌کنیم. درمان جهانبینی و جسم. این دو با هم تکمیل می‌شوند. قاعده آن می‌شود روان و یا خلق و خوی اکثر مريضی‌هایی که اکنون در جوامع بشری وجود دارد ناشی از تفکرات منفی و ناامیدی است. نا امیدی بدترین زهر مهلک است. سمی بسیار کشنده است. ما در اثر جهانبینی یاد می‌گیریم که به خداوند توکل کنیم و از ناامیدی و ترس قضاوت در مورد دیگران دور شویم و با جهالت خودمان ذره ذره مبارزه کنیم و یاد بگیریم.
من در اثر سهل انگاری کارم به دادگاه قاضی کشیده شد و تصور کردم وقتی پیش قاضی بروم همه چيز درست می‌شود اما در عمل دیدم که این گونه نیست و خیلی موضوعات دیگر در قضاوت نقش بازی می‌کنند که باعث خارج شدن حکم قاضی از دایره عدالت می‌شود. گاهی خیال می‌کنیم وقتی که مشکلی پیش آمد اگر نزد قاضی برویم مشکل ما حل می‌شود در صورتی که این گونه نیست هزاران موضوع است که می‌تواند در تصمیم قاضی اثر بگذارد. قاضی راجع به چیزی قضاوت می‌کند که اول و آخر آن مشخص نیست. به قول بزرگان که می‌گویند قاضی یک فرد ناآگاه است بین دو فرد آگاه که از موضوع آگاهی ندارد. ولی طرفین دعوا به تمام جزئیات آگاه هستند و او باید خود به حقیقت ماجرا برسد و با دلایل متعدد حکم را صادر کند. بارها دیده‌ایم که دادگاه‌های متعدد تشکیل شده و فردی را محکوم به اعدام و یا حتی اعدام هم کرده‌اند بعد از سی سال متوجه شدند دیگری مقصر بوده، پس قضاوت کار آسانی نیست.
مطالب دیگری هم در قضاوت نقش دارند و برای جهالت به هیچ تلاش و هزینه‌ای نیاز نیست. اما قضاوت و عدالت  هزینه دارد. زمانی که جهالت باشد ترس، ناامیدی و منیت به دنبالش می‌آید. در واقع صفات منفی مانند حرص، بخل، حسد و خرافات میوه‌های جهالت هستند. خود خواهی ثمره نادانی و جهالت است. نتیجه جهالت عدم امنیت است. جهالت مترادف است با نادانی.
نویسنده: همسفر گلناز رهجوی راهنما همسفر مهدیه (لژیون یکم)
رابط خبری: همسفر سمیرا رهجوی راهنما همسفر مهدیه (لژیون یکم)
ویراستاری و ارسال: همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر مهدیه (لژیون یکم)
همسفران نمایندگی زاهدان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .