English Version
English

قضاوت، یعنی داوری کردن و قاضی شدن

قضاوت، یعنی داوری کردن و قاضی شدن

اینک بدانیم چگونه می‌شود که ما شروع به قضاوت می‌کنیم؟! ابتدا برای من و همه‌ی افراد سخت است که بدانیم آنچه درباره‌ی دیگران قضاوت می‌کنیم حسی است که درون خود ما وجود دارد. نکته‌ی مهم این است، از روز الست که خداوند انسان را آفرید و او را از جنس خاک قرار داد و از روح خود در او دمید و به او قدرت انتخاب داد، او را از ابتدا قاضی آفرید؛ چرا که انسان لحظه به لحظه و دائم در حال تصمیم‌گیری است و خداوند سرنوشت انسان را به دست خود او داد تا راه درست یا غلط را انتخاب کند.

اکنون به نکات مهمی که در این مسئله حائز اهمیت است اشاره می‌کنیم: با قضاوت کردن ابتدا سرخوش از قضاوتمان می‌شویم چرا که فکر می‌کنیم ما بسیار انسان تیزبین، دقیق و فهیم هستیم و هیچ‌کس نمی‌تواند؛ همچون ما دیگری را بشناسد و این همان حقه‌ای است که گویی در باغ و گلستانیم؛ ولی در اصل در قعر جهنم هستیم.

زمانی که جهالت ریشه‌ی افکار انسان بشود می‌تواند با خودش کینه، حسادت، منیت و تمام صفاتی که لازمه‌ی تخریب یک انسان و خانواده‌اش است را به همراه داشته باشد؛ بنابراین باید بدانیم که قضاوت از جهالت ما است و کار هرکسی نیست. ما با تجسس در رفتار دیگران و قضاوت آن‌ها صفتی را به آن‌ها نسبت می‌دهیم و به‌جای قاضی، وکیل و هیئت‌منصفه بدون حضور متهم نسبت به او حکم صادر می‌کنیم.

قضاوت به این معنی است، یعنی داوری کردن و قاضی شدن، وقتی من از صفتی که در وجود شخصی قرار دارد بیزار باشم به‌طور قطع، مقدار اندک و یا بیشتر از آن صفت درون من نیز به صورت پنهان وجود دارد و دیر یا زود خودش را نشان می‌دهد، قبول و باور اینکه صفات بدی که در دیگران می‌بینیم در خود ما نیز وجود دارد بسیار سخت است؛ ولی به طور قطع این مسئله وجود دارد. این صفت‌ها درون ما نیز هست، ما خودمان آن بذر را کاشته‌ایم؛ ولی هنوز برداشت نکرده‌ایم.

هنگام قضاوت صفات بد را در دیگری پررنگ‌تر از خود می‌بینیم و این بدین معناست که با آن شخص وارد جنگی شده‌ایم که دو سر باخت می‌باشد و بدتر از آن شخصی که آن صفت در او کم‌رنگ‌تر است ضربه‌ی بیشتری را متحمل می‌شود. در آخر می‌توانیم به این نتیجه برسیم که اگر هر انسانی از صفت بدی که در وجود دیگری می‌بیند بترسد و بداند که آن صفت صد در صد درون خودش وجود دارد و آشکار نیست و ممکن است در آینده آشکار شود، در این صورت هیچ‌گاه قضاوت نمی‌کند.

رابط خبری: راهنما همسفر صفورا (لژیون چهاردهم)
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه واردین همسفر فریناز
همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .