English Version
English

از نشانه‌های بارز جهل انسان قضاوت است

از نشانه‌های بارز جهل انسان قضاوت است

دستور جلسه این هفته از دو‌ کلید واژه استفاده شده است؛ که برای بررسی و درک  مفهوم آن بهتر است معنی واژه را بشکافیم تا بهتر بتوانیم آن را درک کنیم.
ابتدا کلمه قضاوت؛ که به معنی دا‌وری و گرفتن حق دیگران است؛ به عبارتی باید بر مسند قضاوت نشست و در مورد دیگران رأی صادر کرد پس لازم است که کلید اطلاعات مورد نیاز برای صدور حکم در دست قاضی باشد.
کلمه جهالت معنی نادانی و نا آگاهی را دارد؛ به طور کلی از روی جهل حرف زدن مصداق بارز کلمه جهالت است.
زمانی که این دو کلید واژه در کنار یکدیگر قرار می گیرند حاکی از ارتباطی بین آن دو است که به من می‌آموزد قضاوت کردن در مورد اعمال، رفتار و زندگی دیگران نشانه جهالت است؛ چرا که من قاضی و دادستان نیستم در نتیجه اطلاعات مورد نیاز برای قضاوت را در دست ندارم و با نداشتن اطلاعات کافی و تنها از روی ظاهر قضیه و بر مبنای حس خود اظهارنظر خواهم کرد و این چنین است که مهر تأییدی بر جهالت فرد زده می شود!
یک قاضی به همراه تیم اجرائی خود در مورد هر موضوع خاصی بررسی کرده و تمامی عوامل دخیل در داستان را مورد کاوش قرار می‌دهند.
دو وکیل مدافع در دو طرف ماجرا قرار دارند که هر یک به بررسی موشکافانه خود می‌پردازند و پس از ساعت و روزهای متوالی تحقیق و بررسی کردن مدارکی را دال بر بی‌گناهی موکل خود و مقصر بودن موکل روبرو به دادگاه ارائه می‌دهند.
قاضی بر مبنای اطلاعات، دریافتی و کنکاش‌های خود و اعضای گروهش رأی را صادر می‌کند و‌ پس از این همه تلاش و کوشش افراد، در انتها مشخص می‌شود که اشتباهی صورت گرفته و‌ درخواست تجدیدنظر می‌شود و حتی ممکن است رأی نهایی تغییر کند.
انسان‌ها با دیدن یک صحنه یا شنیدن یک جمله به راحتی و در کسری از ثانیه در مورد دیگر انسان‌ها قضاوت می‌کنند و اظهارنظر هم می‌کنند اگر چنین رفتاری نشانه از جهالت نباشد پس چه معنای دیگری می تواند داشته باشد؟
من یک کنگره‌ای هستم و در کنگره ۶۰ آموزش‌های جهان‌بینی را دریافت می‌کنم در نتیجه از من انتظار می‌رود که در زندگی خود و در برخورد با اتفاق‌های گوناگون آموزش‌هایم را کاربردی کنم و هرگز به خودم اجازه ندهم در مورد دیگران قضاوت کنم.
اگر من وقت خود را صرف اصلاح و تربیت نفس خود کنم دیگر زمانی برای تجسس در زندگی دیگران نخواهم داشت؛ زیرا چیزی که مسلم می‌باشد این است که هر کدام از ما آنقدر گره در صورپنهان خود داریم که تا آخر زندگی در جهان خاکی وقتمان به قضاوت در مورد دیگران نرسد.

تایپ و نگارش: راهنما همسفر لیلا (لژیون دوم)
رابط خبری: همسفر سپیده، راهنما همسفر لیلا (لژیون دوم)
عکس: همسفر پریسا، راهنما همسفر زهرا (لژیون سوم)
ویرایش و ارسال: همسفر زهرا، راهنما همسفر لیلا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی صادق قم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .