English Version
English

قضاوت و جهالت

قضاوت و جهالت

قضاوت و جهالت؛ قضاوت به معنی حکم دادن یا داوری است و جهالت، به معنی ناآگاهی؛ این دوکلمه در کنار هم به کار برده شده است، تا ما ارتباط بین آنها را متوجه شویم؛ معمولاً کسانی که نادان و کم اطلاع هستند با قطعیت نظر می‌دهند و قضاوت می‌کنند و آنهایی که هوشمندتر هستند و بیشتر می‌دانند، تردید را تجربه کرده و جرئت قضاوت را پیدا نمی‌کنند.

پس هرچه انسان جهلش بیشتر باشد دامنه قضاوتش هم بیشتر است. قضاوت‌کردن در دو جا مانعی ندارد و لازم است؛ برای شخصی که قاضی است و قضاوت‌کردن شغل اوست، و برای این کار آموزش‌دیده و با دلیل، مدرک و تجربه این کار را می‌کند که جناب مهندس می‌فرمایند: حتی همان قاضی که این‌همه علم دارد ممکن است در قضاوت خود اشتباه کند. مورد بعدی؛ قضاوت‌کردن در مورد خودمان و امور مربوط به خودمان است که واجب است ما در مورد خودمان قضاوت انجام دهیم تا به نتیجه دلخواه برسیم.

من در مورد مسائل حیاتی زندگی باید قضاوت کنم، لازم است تا زندگی من رو به پیشرفت باشد. هر چیزی یک صور آشکار و یک صور پنهان دارد؛ ولی ما در هنگام قضاوت بدون درنظرگرفتن صور پنهان آن، فقط از روی صور ظاهر و با اطلاعات غلط و ناکافی خود حکم صادر می‌کنیم. ما با قضاوت‌کردن انتخاب می‌کنیم که روزی در جایگاه شخصی که او را قضاوت کرده‌ایم، بایستیم و سختی‌های او را تجربه کنیم.

استاد امین می‌فرمایند: وقتی من شخصی را قضاوت می‌کنم و حس بدی دارم و او را محکوم می‌کنم به‌محض اینکه حکم را صادر کردم مثل این است که من در اینجا نشسته‌ام و یک سری موشک‌ها را شلیک می‌کنم و مستقیماً در آن سرزمین و شهر وجودی شخص فرود می‌آید؛ حتی ممکن است آن شخص خیلی از من دور باشد و سالیان سال او را ندیده باشم؛ ولی در درون او یک انفجار، احساس ناراحتی و نفرت به وجود می‌آید، قدرمسلم موشک‌هایی که در دنیای واقعی وجود دارد ممکن است به هدف اصابت نکنند، ولی موشک‌هایی که از قلب و اندیشه انسان به سمت کسی دیگر رها می‌شود حتماً اصابت می‌کنند، چون فاصله در این مسئله هیچ دخالتی ندارد.

مثلث جهالت در مقابل مثلث دانایی قرار دارد؛ ما اگر بخواهیم ابعاد مثلث جهالتمان کوچک‌تر شود باید دانایی خود را افزایش دهیم تا از قضاوت‌کردن بی‌‌مورد در امان باشیم ما نباید با قضاوت‌کردن، تجسس و قیاس وارد حریم دیگران شویم؛ زیرا ما با این کارهای ضدارزشی انرژی خود را از بین می‌بریم، انرژی که باید صرف آموزش و کارهای خودمان شود را صرف کارهای بیهوده می‌کنیم.

نویسنده: راهنما تازه‌واردین همسفر فاطمه
ویرایش: همسفر ناهید، راهنما همسفر زهرا (لژیون پنجم)
تنظیم و ارسال: همسفر فرشته (خدمتگزار سایت)
همسفران نمایندگی زنجان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .