English Version
English

قضاوت ریشه در جهالت دارد

قضاوت ریشه در جهالت دارد

در مورد قضاوت این که  آیا قضاوت خوب است؟آیا در زندگی لازم است که ما قضاوت کنیم؟ آیا با قضاوت کردن دچار مشکل می‌شویم؟ ابتدا ببینیم قضاوت و جهالت به چه معنا است؛ قضاوت در لغت به معنی داوری و حکم دادن بر اساس اطلاعات و آگاهی و جهالت به معنی نادانی است.

اما وقتی نگاه می‌کنیم چه زندگی‌هایی که در اثر قضاوت از هم پاشیده شده است. چه اختلافات و مشکلاتی که به خاطر قضاوت‌ یکدیگر در جامعه بوجود می آید و چه راحت یکدیگر را قضاوت می‌کنیم بدون این که توجه به عواقب آن داشته باشیم.

حالا ببینم چه افرادی اجازه قضاوت دارند و چه افرادی اجازه ندارند قضاوت کنند.با توجه به آموزش‌ های کنگره برای تک تک  سوالات بالا پاسخ درست داده شده است. اصولاً برای چه فردی قضاوت لازم است. مثلاً انسانی که در مسند قضاوت قرار گرفته در واقع قاضی است آیا می‌تواند بدون قضاوت به نتیجه لازم برسد؟ قطعاً خیر او باید صحبت دو طرف دعوا را بشنود و بعد قضاوت کند و حق را به یک طرف دعوا بدهد. پس برای یک قاضی قضاوت لازم است.

اما به صورت معمول آیا انسان‌ها می‌توانند و اجازه قضاوت دارند؟ می‌توان گفت: به سبب اختیاری که به انسان داده شده نیاز است که در مورد مسائل مختلف زندگی قضاوت انجام دهد. اما مشکل در قضاوت زمانی به وجود می‌آید؛ که همراه با جهالت باشد یعنی منیت، ناامیدی و ترس، زیرا با جهلی که دارم شروع می‌کنم به قضاوت دیگران و از خود غافل می‌شوم و معایب خودم را نمی‌بینم و به خود اجازه می‌دهم که در زندگی دیگران سَرک بکشم و آن ها را مورد ارزیابی قرار دهم؛ در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟

این کار باعث می‌شود که تاریکی‌های خود را نبینم و در نهایت در صدد تزکیه و پالایش آن ها نمی‌پردازم. نتیجه این که از ضعف و قوت خودم غافل می‌شوم و برعکس نگاهم به ضعف و قوت دیگران است.

زمانی که در مورد دیگران قضاوت می‌کنم ماننداین است که به سمت آن ها موشکی پرتاب می‌کنم و اگر شخصی متوجه شود که وارد حریم خصوصی او شده‌ام قطعاً عکس‌العمل نشان می‌دهد. زیرا ما نباید در امور شخصی دیگران که به ما ارتباطی ندارد وارد شویم. زیرا قضاوت بسیاری از ضد ارزش‌های دیگر را به همراه خواهد داشت.

حالا فردی که مرتب در حال قضاوت دیگران است باید چه کار کند تا این صفت ناشایست از او دور شود؟ طبق فرمایش آقای امین باید ذره ذره شروع کند به قضاوت نکردن تا کم‌کم به آن توانایی برسد که دیگر در مورد چیزهایی که به او ربطی ندارد قضاوت نکند. زیرا نمی‌توان به یکباره از فردا قضاوت نکردن را انجام داد باید تمرین کنیم. زیرا وقتی ما در مورد فردی قضاوت کردیم؛ در واقع اعلام جنگ می‌کنیم؛ اما حالا پشیمان می‌شوم و می‌خواهم که دیگر در مورد دیگران قضاوت نکنم.

بهترین کار این است که قضاوت در مورد او را قطع کنم در این جا کاری که من باید انجام بدهیم این است که در این جنگ اگر موشکی هم به سمت من پرتاب شد، طبیعی است که او پاسخ من را می دهد من باید دیگر جواب ندهم تا جنگ به اتمام برسد. اگر ادامه دهم جنگ ادامه‌دار می‌شود؛ در واقع همان که آقای مهندس در صحبت‌‌هایشان می‌فرمایند: اگر قضاوت کنیم در مورد ما قضاوت می‌شود و این همان جنگ است. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که قضاوت‌ های بی‌مورد ریشه در جهالت انسان دارد.

نویسنده: راهنما همسفر مرضیه(لژیون اول)
ویراستار و رابط خبری: همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر مرضیه( لژیون اول)
عکاس خبری: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر کبری (لژیون دوم)
ارسال: مرزبان خبری همسفر شهناز
همسفران نمایندگی چرمهین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .