English Version
English

انسان هر چه جاهل‌تر باشد، دخالت‌هایش در امور دیگران بیشتر می‌شود

انسان هر چه جاهل‌تر باشد، دخالت‌هایش در امور دیگران بیشتر می‌شود

در رابطه با دستور جلسه قضاوت باید گفت که ما انسان‌ها در مسیر زندگی، به‌طور دائم بر سر دوراهی‌ها قرار می‌گیریم؛ برای مثال دانستن و ندانستن، بایدونبایدها در انجام دادن و انجام ندادن امور که برای انتخاب مسیر صحیح، نیازمند دانش، اطلاعات و آگاهی لازم در زمینه موضوع موردنظر هستیم و باید بدانیم که پیش‌زمینه انتخاب‌های ما به تفکرات و تصاویر ذهنی ما بستگی دارد. زمانی که جهت رسيدن به یک هدف قدم برمی‌داریم آن حرکت می‌تواند با تفکر یا بدون تفکر انجام پذیرد که حرکت بدون تفکر، قضاوت نادرست و حرکت با تفکر صحیح، قضاوت سازنده و مؤثر را به همراه خواهد داشت.

بعضی افراد بر اساس داشتن اطلاعات و دانش موردنیاز در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرند که قاضی نام دارند، قاضی با توجه به دانش، مدارک، مستندات، شواهد و با کمک اداره آگاهی در مورد موضوعی حکم صادر کرده و بابت آن، حقوق دریافت می‌کند که گاهی اوقات قاضی نیز به دلیل نقص در اطلاعات یا پنهان ماندن اطلاعات به‌اشتباه حکم صادر می‌کند؛ اما ما انسان‌ها براثر نداشتن اطلاعات و دانش، دانایی و معرفت لازم و بر اساس اطلاعات غلط و بی‌اساس و حتی کذب به‌طور مداوم در حال قضاوت کردن یکدیگر هستیم و در امور و روابط زندگی دیگران نقش قاضی را به عهده‌ گرفته و حکم صادر می‌کنیم و به دیوار خراب و پوسیده ضد ارزش‌ها تکیه می‌کنیم تا روزی که آن دیوار روی سرخودمان خراب شود. در قضاوت ما انسان‌ها بدون اینکه مزدی دریافت کنیم، خودمان را هم به‌اصطلاح خیرخواه و خوش‌خدمت می‌دانیم و در همان دادگاهی که حکم صادر می‌کنیم، دیگران را نیز مجازات می‌کنیم.

طبق فرمایشات استاد امین اگر فردی در یک زمینه ورزشی موفقیت‌های بزرگ به دست می‌آورد بدون اینکه تلاش‌های گذشته آن فرد و سختی‌های که در مسیر رسيدن به هدف خود پشت سر گذاشته دیده باشیم او را قضاوت می‌کنیم و با اطلاعات ناقص خود موفقیت‌های آن فرد را به دلایل بی‌اساس ربط می‌دهیم. از زمانی که ما در کنگره قرار می‌گیریم و در مسیر آموزش‌ها قدم برمی‌داریم اولین چیزی که پایه آموزش‌های جهان‌بینی است و مدام به من یاد‌آوری می‌‌شوند تا در مسیر صحیح حرکت کنم تابه‌حال خوش برسم همان حرمت‌های کنگره هستند. درواقع حرمت‌ها قوانینی هستند که از من می‌خواهد تا از ضد ارزش‌هایی مانند دروغ، غیبت و قضاوت کردن پرهیز کنم که لازمه موفقیت در این راه داشتن دانش، آگاهی و شناخت خود است. درخت ضد ارزش‌ها ریشه‌اش نادانی و شاخ و برگ‌های آن غیبت، قضاوت و دروغ است که هر چه انسان نادان‌تر، این درخت تنومندتر خواهد بود که برای اصلاح درخت باید ابتدا ریشه آن اصلاح شود.

با افزایش میزان دانایی و آموزش در پرتو نوشتارها و سی‌دی‌ها، خوراک ریشه را تغییر داده و به‌آرامی از ضد ارزش‌ها فاصله گرفته و از آن‌ها دوری می‌کنیم و به سمت ارزش‌ها و پرداختن به آن‌ها می‌رویم تا به‌مرورزمان درخت ما اصلاح شود. زمانی که درگیر قضاوت‌های مداوم هستیم انرژی خود را ازدست‌داده و انرژی که باید صرف آموزش و رشد خود کنیم در ما تخریب ایجاد کرده و از ما سلب آرامش می‌کند. انسان هر چه جاهل‌تر باشد، دخالت‌هایش در امور دیگران بیشتر می‌شود. هدف از آموزش‌ها در کنگره این است که من به‌قدری دانایی خود را افزایش داده و مدام در پی کسب دانش بیشتر باشم تا فرصت پرداختن به ضد ارزش‌ها را نداشته باشم.

ورزش کردن یک حرکت اساسی برای خروج از سکون است. ورزش کردن موجب افزایش سطح انرژی در من شده و سیستم‌های شبه افیونی در جسم شروع به کار می‌کنند و با ترشح میزان بیشتری از هورمون‌ها و دوپامین در من احساس خوشایندی از بودن در کنار دیگران را به وجود می‌آورد. ازآنجاکه تمام افرادی که من در ورزش کنگره ۶۰ با آن‌ها همراه می‌شوم در حال آموزش هستند و هرلحظه به افزایش دانش، آگاهی و دانایی خود کمک می‌کنند؛ قدر مسلم کمتر در‌گیر ضد ارزش‌هایی؛ همچون قضاوت می‌شوم به‌شرط این‌که به این درجه از آگاهی و دانایی رسیده باشم که احترام گذاشتن به حرمت کنگره ۶۰ هم در محل کنگره و هم در پارک ورزشی امری لازم و ضروری است و اجرا کردن حرمت‌ها موجب دوری از قضاوت‌های ناآگاهانه می‌شود.

نویسنده: همسفر صدیقه رهجوی راهنما همسفر مهین (لژیون سوم) رشته ورزشی دارت از پارک لاله نجف‌آباد
ویرایش: همسفر مرضیه (لژیون دوم) از پارک لاله نجف‌آباد
عکاس: همسفر زهرا، مرزبان خبری پارک لاله نجف‌آباد
ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر الهه، خدمتگزار سایت از نمایندگی ملاصدرا
گروه ورزش همسفران کنگره ۶۰

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .