در این مقاله قصد داریم، مقوله قضاوت را از دیدگاه افراد درون و بیرون کنگره ۶۰ مورد بررسی و کاوش قرار دهیم. امید است با استفاده مفید از این بسترها در کنار یکدیگر رشد کرده و قد بکشیم. ریشه کلمه قضاوت از قضا به معنی حتمی شدن و به اتمام رساندن است و نظر به اینکه هیچ انسانی در این کره خاکی و پهناور نمیتواند در خصوص موضوعی خاص به تمام جوانب آن مسلط و آگاه باشد؛ لذا قضات امری بسیار سخت و پیچیده است و تنها مخصوص شخص یا اشخاصی است که در مورد موضوعی خاص، تمامی مدارک و شواهد را بررسی نموده و بر حسب وظیفه یا شغل خود حکم صادر کنند و این امر نیازمند تبحر، آگاهی و دانشِ چندین و چند ساله میباشد. حال این سوال مطرح میگردد که چهطور یک انسان تنها با در نظر گرفتن بخشی از واقعیت که در بسیاری از مواقع ممکن است، صحت نیز نداشته باشد و همچنین عدم آگاهی از کل حقیقت در مورد مسائل دیگران بر مسند قضاوت بنشیند و حکم صادر نماید؟
در مورد مسئله قضاوت، ابتدا بحث قیاس مطرح میگردد؛ یعنی همان خوب و بد، زشت و زیبا، مثبت و منفی و ... به این صورت که موضوع یا شخص خاصی با سنگِ محک ما مورد سنجش قرار میگیرد که البته از نظر ما سنگ محک محسوب میگردد؛ ولی ممکن است از نظر دیگران تنها تکه سنگی بیمصرف و بیهوده باشد که در نهایت؛ اگر از آن سنگِ محک، برتری داشت در زمره نیکان و اگر پایینتر بود در جلگه زیانکاران قرار میگیرد که البته این امر بسیار نسبی و متغیّر است. اساتید جهانبینی کنگره ۶۰ بر این باورند که قضاوت ریشه در جهالت و جهالت مترادف نادانی، عدم آگاهی و نور است. همچنین عنوان میکنند که پیشنیاز قضاوت در هر امری داشتن علم، دانش، تجربه، آگاهی و تبحر است در صورتی که پیشنیاز جهالت هیچ است؛ البته باید عنوان نمود که با اعطای حق انتخاب و اختیار از جانب خداوند متعال به انسان، تبعاتی اینچنین نیز به همراه خواهد داشت و انسان همیشه بر سر دوراهی و گاهاً چندراهی قرار دارد و بایستی انتخاب کند. قضاوت کردن دیگران و صدور حکم نیز از همین دارا بودن حق اختیار نشات میگیرد. شایان ذکر است که این مسئله تا زمانی بدون اشکال است که قضاوت انسان در خصوص مسائل خودش باشد و مشکل از آنجا آغاز میگردد که انسان شروع میکند به قضاوت در مورد دیگران و مداخله در اموری که ابداً به وی مربوط نیست. در انتها بایستی اشاره نمود بر هیچ انسان آگاه و بیداری پوشیده نیست که آدمی تنها در سایه گذراندن مراحل آموزشی از جمله درک مفاهیمی چون: قضاوت، شرک، کبر، اهمیت به کارگیری نیروی تفکر و تعقل، توجه به خواستههای معقول و نامعقول و ... میتواند سیر تکاملی خود را به بهترین نحو ممکن طی و به سر منزل مقصود برسد و در نهایت در پرتو انوار الهی صلح، آرامش و آسایشی را که در طول حیات خود همیشه خواهان آن بوده است تجربه نماید.
منبع: سیدی قضاوت و جهالت
ویرایش: همسفر سمیه، رهجوی راهنما همسفر نازی (لژیون چهاردهم)
ارسال: همسفر لیلا، رهجوی راهنما همسفر مژگان
همسفران نمایندگی ستارخان
- تعداد بازدید از این مطلب :
117