English Version
English

پرهیز از قضاوت بر مبنای جهالت

پرهیز از قضاوت بر مبنای جهالت

مرزبان همسفر زینب در مورد دستور جلسه «قضاوت و جهالت» مشارکتی ارائه کردند که در ادامه می‌خوانید.

قضاوت به معنای حکم دادن و جهالت به معنی عدم آگاهی و ندانستن است. ارتباط این دو کلمه بر این معنا می‌باشد که ما باید از قضاوت بر مبنای جهالت پرهیز کنیم. قضاوت کردن عمل بسیار دشواری می‌باشد و هر شخص نمی‌تواند قضاوت نماید، فردی می‌تواند این کار را انجام دهد و حکم صادر کند که علم و دانش آن را داشته باشد مانند: قاضی و دادستان، این افراد درس قضاوت را فرا گرفته‌اند، مراحل و آزمون‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند تا بتوانند در مورد فرد یا موضوعی حکم صادر کنند‌. 

جزوه جهان بینی به خوبی دو موضوع را برای ما شکافته است و ما را با دو مثلث دانایی و جهالت آشنا کرده است؛ مثلث دانایی شامل: تجربه، تفکر و آموزش و مثلث جهالت شامل: ترس، منیت و ناامیدی می‌باشد. اگر انسان سطح دانایی خود را با تزکیه و پالایش بالا ببرد و به دانایی موثر دست پیدا کند از مثلث جهالت دوری می‌کند و کمتر دچار قضاوت و کارهای ضدارزشی می‌شود.

 انسانی که در مورد موضوعی و یا فردی قضاوت می‌کند امکان دارد از ترس، منیت و حتی ناامیدی او باشد. گاهی اوقات با قضاوت کردن می‌خواهیم از خود فرار کنیم؛ زیرا اصولاً انسان خود را قضاوت نمی‌کند و حاضر نیست عیب‌ها و ایرادهای خود را ببیند و همیشه در حال فرار کردن می‌باشد؛ اما اگر انسان خود را قضاوت کند و ضعف‌های خود را بشناسد هم می‌تواند مشکلات خود را به آرامی حل کند و هم متوجه این می‌شود که این چه کار زشت و ناپسندی می‌باشد و روزی امکان دارد برای او نیز اتفاق بیفتد‌.

بزرگی فرمودند؛ «اگر می‌خواهید درباره راه رفتن شخصی قضاوت کنید، اندکی با کفش‌های او راه بروید.» به نظر من این جمله حرف‌های بسیار زیادی در آن نهفته است و به من می‌آموزد ابتدا باید خودت را مورد قضاوت قرار دهی و سعی کنی از جهل و نادانی دوری کنی؛ چون این موضوع باعث می‌شود از آرامش و آسایش بسیار زیادی برخوردار باشیم؛ زیرا انسان با هر کار ضدارزشی‌ که انجام می‌دهد بیشتر از همه به خود و اطرافیان خود آسیب می‌زند و این آسیب‌ها به مرور زمان تخریب‌های فراوانی را در او به وجود می‌آورد که جبران ناپذیر هستند‌.

 در پایان از جناب مهندس دژاکام، خانواده محترم ایشان و سیستم کنگره ۶۰ بابت آموزش‌های نابشان سپاسگزارم؛ زیرا این آموزش‌ها باعث گردیده تا از عمق تاریکی‌ها بیرون بیایم و به سمت روشنایی‌ها حرکت کنم و زیبایی زندگی را ببینم و از هر لحظه لذت ببرم.

تایپ و ویرایش: همسفر زینب (مرزبان)

ارسال: همسفر معصومه، راهنما همسفر فاطمه (لژیون یکم)

همسفران نمایندگی چالوس

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .