English Version
English

قضاوت یا حکم کردن

قضاوت یا حکم کردن

جلسه سیزدهم از دور سوم کارگاه‌های آموزشی مجازی نمایندگی اردستان با استادی راهنما تازه‌واردین همسفر اکرم با دستور جلسه " قضاوت و جهالت" روز شنبه (۹ تیرماه ۱۴۰۳) برگزار شد.

سخنان استاد:
سلام دوستان اکرم هستم یک همسفر
بسیار خداوند را شاکرم که در این جایگاه قرار گرفتم که از این طریق آموزش بگیرم. از جناب آقای مهندس و خانواده محترمشان کمال سپاسگزاری و تشکر را دارم که اگر چیزی به آموخته‌هایم اضافه‌شده به خاطر آموزش‌ها و بستر امن کنگره است، از راهنمای گران‌قدرم خانم مرضیه سپاسگزارم که در همه مراحل سفر همراه و راهنمایم بوده‌اند.

دستور جلسه قضاوت ‌و جهالت بسیاری از مطالب را در خود جا داده است. در ابتدا لازم است ببینیم قضاوت یعنی چه؟ و چه کسانی قضاوت می‌کنند؟ قضاوت به معنی حکم کردن در میان مردم است و کسی این کار را انجام می‌دهد که علم و دانش این کار را داشته باشد و تخصص و آگاهی لازم را به‌دست آورده باشد ولی امکان دارد که او نیز در تشخیص خود دچار اشتباه شود. پس خیلی زود متوجه می‌شویم که قضاوت کار ما نیست و ما برای آن خلق نشدیم و نباید بهترین گنج و گوهری که در اختیارداریم به نام زمان را صرف آن کنیم چون زمان رفته هیچ‌گاه بازنخواهد گشت.

ارتباط قضاوت و جهالت یک ارتباط دوطرفه و مستقیم است؛ اگر من در چیزی دانایی و آگاهی کافی را نداشته باشم احتمال اینکه آن را قضاوت کنم بیشتر است، بنابراین انسان هر چه جاهل‌تر، بیشتر در زندگی دیگران تجسس می‌کند، بیشتر حکم صادر‌ می‌کند و بیشتر قضاوت می‌کند. ما در ابتدای جلسات کنگره از دست نیرومند‌ترین دشمن خودمان که جهل و ناآگاهی‌مان است به خداوند پناه می‌بریم، پس بزرگ‌ترین و نیرومندترین دشمن ما همان نادانی ما‌ است؛ پس هرگاه در مورد کسی یا چیزی علم و دانش کافی را نداشتیم و بر مبنای جهالت صحبت یا عملی را مرتکب شدیم گرفتار دشمنی پنهان‌شده‌ایم که ما را به‌طرف تاریکی هدایت خواهد کرد و در صور پنهان مشکلات زیادی ایجاد خواهد نمود که مصداق آن را در حس‌ها و حال خراب خودمان مشاهده‌ می‌‌کنیم.

از طرف دیگر، ما در کنگره آموختیم که بجای پرداختن به دیگران و آنالیز کردن رفتار و گفتار آن‌ها روی کلام و عمل خود تمرکز کنیم و به شناخت مشکلات و گره‌های وجود خود بپردازیم و بدانیم هیچ‌کس بی‌دلیل سر راه ما قرار نگرفته، شاید آموزش بسیاری از مطالب در رفتار دیگران با ما باشد و نیز اختیار انسان مسئله بسیار ارزشمندی است، گاهی برخی انسان‌ها باید وارد تاریکی شوند تا تجربه و ظرفیت لازم را به دست آورند تا بتوانند به منبع نور نزدیک شوند. درهرحال، قضاوت کسی که ما هیچ شناختی از او و مسائل و زندگی‌اش نداریم کار صد در صد اشتباهی است و جز تخریب و ویرانی ما چیزی به همراه نخواهد داشت.

داستان زندگی هر انسانی یک کتاب است که حتی خود او هم نمی‌داند در کدام صفحه و در کجای داستان قرار دارد از صفحات قبلی بی‌اطلاع است و هنوز به صفحات بعدی نرسیده، وقتی انسان خودش کاملاً از جایگاهش خبر ندارد چه کسی می‌داند چه چیزی برای چه کسی خوب است یا بد، درنتیجه چیزی که مهم است همین لحظه و حال امروز است و زمانی که به‌سرعت می‌گذرد، بایستی دم را غنیمت شماریم و به خودپردازیم و از نیروهای منفی دوری‌کنیم تا در مسیر حرکتمان موردحمایت نیروهای الهی قرار بگیریم.

به امید روزی که از قضاوت‌های بی‌مورد و تخریب‌گر روی‌گردانیم و به سمت نور و آگاهی حرکت کنیم. از اینکه به من فرصت آموزش دادید از شما و همه خدمتگزاران سایت و مسئول سایت خانم الهام کمال تشکر را دارم.


رابط ‌خبری و عکس: همسفر مهتاج رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون دوم)
ویراستاری و ارسال: راهنما همسفر الهام، خدمتگزار سایت

همسفران نمایندگی اردستان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .