English Version
English

چگونه است خسی را در چشم دیگران می‌بینی ولی چوب بزرگ را در چشم خودت نمی‌بینی

چگونه است خسی را در چشم دیگران می‌بینی ولی چوب بزرگ را در چشم خودت نمی‌بینی

پنجمین جلسه از دوره‌ چهارم کارگاه‌های مجازی کنگره‌ ۶۰، ویژه همسفران نمایندگی یحیی زارع با دستورجلسه «قضاوت و جهالت» با استادی مرزبان همسفر اعظم روز شنبه نهم تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان اعظم هستم همسفر، دستور جلسه امروز قضاوت و جهالت است، این دو موضوع بسیار مهم و موثر است.

اخبار خارجی نگاه می‌کردم که یک آقایی ۳۵ سال پیش به جرم قتل و تجاوز در زندان بوده است بعد از ۳۵ سال دستور تحقیق داده‌اند و آزمایش DNA می‌گیرند و متوجه می‌شوند که این فرد این کار را انجام نداده است.

یعنی دادستان، قاضی، وکیل و همه در مورد موضوعی که قضاوت کرده‌اند و حکم حبس ابد را دادند بعد از ۳۵ سال معلوم شده است که این فرد اصلاً قاتل نبوده و قضاوت آنها ناحق بوده است.

منظورم این است که وقتی می‌خواهیم بر مسند قضاوت بنشینیم، این قضاوت کار راحتی نیست کسانی که شغلشان قضاوت هست تحصیلات و تحقیقات کرده‌اند ممکن است در یک مسئله گمراه شوند و به نتیجه نرسند که حق و حقیقت کدام است. در این مورد بعد از ۳۵ سال فهمیدند که اشتباه کردند بنابراین وقتی ما می‌خواهیم در مورد انسانی قضاوت و داوری کنیم بینید که چقدر ما به اشتباه می‌رویم.

آن افراد داستان دیگری داشتند آنها قاضی و وکیل هستند پول می‌گیرند و قضاوت می‌کنند، اما ما چه کاره‌ایم؟ برای همین به ما گفته‌اند که پشت سر دیگران حرف نزنیم و هر چیزی که دیدیم بر مسند داوری و قضاوت ننشینیم بنابراین می‌گوییم من حق ندارم در مورد دیگران قضاوت کنم. انسان هر چه جاهل‌تر باشد در مورد مردم بیشتر قضاوت می‌کند و هرچه عاقل‌تر و فهمیده تر باشد راجع به مردم قضاوت نمی‌کند. وقتی شما قضاوت کردید نتیجه‌گیری می‌کنید، بعد حکم را صادر می‌کنید و باید خودتان اجرا کنید.

در صورتی که در مسائل قضایی یکی قضاوت می‌کند و بعد یک جای دیگر حکم اجرا می‌شود چندین مرحله است ولی ما خودمان قضاوت می‌کنیم حکم را صادر می‌کنیم  بعد اجرا می‌کنیم بعد پشت سر مردم حرف می‌زنیم و شخصیت انسان‌ها را ترور می‌کنیم همه این‌ها را خودمان به تنهایی انجام می‌دهیم این ضررش به خودمان می‌رسد. مثل اینکه سر درخت نشسته‌ایم و شاخه را می‌بریم.

جمله قشنگی حضرت مسیح دارد که می‌گوید: چگونه است که خسی را در چشم دیگران می‌بینی ولی چوب بزرگ را در چشم خودت  نمی‌بینی. این‌ها مسائلی هست که برای ما رنج و مشکل درست می‌کند اجتماع و جامعه ما را خراب می‌کند.

بنابراین در تمام گروه‌های کنگره ۶۰  به ما گفته‌اند که پشت سر دیگران صحبت نکنید، در کار دیگران تجسس نکنید، در کار دیگران دخالت نکنید، بنابراین به این نتیجه می‌رسیم  که در امور شخصی دیگران بدون مزد و دستمزد قضاوت کردن کار اشتباهی است هرچه انسان جاهل‌تر باشد بیشتر قضاوت می‌کند البته ما می‌توانیم در مورد مسائلی که به ما مربوط هست بررسی و تحقیق بکنیم ولی مسائل دیگران اصلاً به ما ارتباطی ندارد.این جمله  دوربین را از دیگران بردار و به طرف خودت بگیر خیلی برای من تاثیرگذار بود.

تایپ و ویرایش: همسفر اعظم لژیون مرزبانی

ارسال: همسفر اعظم مرزبان خبری

همسفران نمایندگی یحیی زارع میبد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .