English Version
English

جهالت با ترس، ناامیدی و منیت همراه است

جهالت با ترس، ناامیدی و منیت همراه است

ابتدا جایز است بدانیم که قضاوت و جهالت چه مفهومی دارد؛ قضاوت به معنی حکم‌کردن و جهالت یعنی نادانی، درنتیجه ۹۹درصد قضاوتی که از روی جهالت باشد، اشتباه است. در رابطه با قضاوت باید پیش‌زمینه‌هایی مانند: دانایی، ایمان، صبر، خودشناسی، علم، آگاهی و عدالت وجود داشته باشد؛ اما جهالت پیش نیازی نداشته و به معنی عدم آگاهی و نادانی است. برای جهالت، نیاز به هیچ‌گونه هزینه و تلاشی نیست؛ اما زمانی که جهالت وجود داشته باشد، ترس، ناامیدی و منیت به دنبال آن جاری می‌شود؛ درواقع میوه‌های جهالت حرص، بخل، حسد و خرافات هستند.

 خداوند به انسان قدرت اختیار داده تا بتواند مسیر زندگی خود را انتخاب کند. زمانی که انسان به مرحله میانه رسید، بر سر دوراهی تقوا و فجور قرار گرفت که به انسان قدرت اختیار و قضاوت داده شد. اکنون بایستی بگوییم که راه تقوا یا راه فجور، هر کدام هزاران شاخه دارند که در این‌جا خداوند یک شعبده‌بازی انجام داده تا برای یافتن گنج، جست‌وجو کنید. ‌یکی از راه‌ها گلستان بوده که درنهایت به جهنم ختم می‌شود و راه دیگر کویر و خارستان است که به بهشت می‌رسد.

 مهندس دژاکام می‌فرمایند: مسافرانی که در طول درمان با مشکلات برخورد می‌کنند، مسیرشان خارستان است که گاهی‌اوقات می‌خواهند با گریز زدن به مواد مخدر، آن را به گلستان تبدیل کنند که البته ظاهر آن گلستان است؛ اما این راه به ناکجاآباد ختم خواهد شد. فرد دیگری چندین سال زحمت می‌کشد و اندک‌اندک سرمایه‌ای را از راه صراط مستقیم به‌دست می‌آورد که خود او، تمام فرزندان و نسل‌های بعد، از این مال بهره‌برداری می‌کنند.

امر قضاوت برای تمام انسان‌ها صادق است و در فطرت ما وجود دارد؛ اما این عمل زمانی مشکل‌ساز می‌شود که در حیطه‌ای که به ما مربوط نیست، وارد قضاوت می‌شویم و در آن لحظه جهالت شکل می‌گیرد؛ بنابراین نباید در اموری که به ما مربوط نیست، تجسس کنیم. بهتر است افکار و اندیشه خود را مثبت کنیم و اگر گمان بد و تجسس در مورد دیگران داشته و شروع به غیبت کنیم؛ قطع به‌یقین وارد مرحله جهالت می‌شویم. باید دوربین را به اصطلاح به سمت خود برگردانیم تا از گزند قضاوت و جهالت در امان باشیم.

تایپ: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون سوم)
تصویرگر: همسفر فاطمه (ا) رهجوی راهنما همسفر مهری (لژیون اول)
ویرایش: همسفر سحر رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)
ویراستار: همسفر بیتا رهجوی راهنما همسفر ندا (لژیون سوم)
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .