English Version
English

قضاوت رابطه مستقیمی با جهالت دارد

قضاوت رابطه مستقیمی با جهالت دارد

جلسه چهاردهم از دوره سوم کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران نمایندگی چرمهین اصفهان به استادی همسفر سمیرا رهجوی راهنما همسفر کبری با دستور جلسه: «قضاوت وجهالت» در روز شنبه۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

قضاوت، رابطه مستقیمی با جهالت دارد؛ قضاوت به معنای حکم کردن و جهالت به معنای ندانستن است. قضاوت کردن بسیار دشوار است که هر فردی نمی‌تواند قضاوت کند بلکه فردی می‌تواند قضاوت کند که علم و دانش را دارد .هرچه سطح دانایی بالا باشد، قضاوت راجع به دیگران پایین‌تر است؛ انسان جاهل بیشتر در مورد دیگران قضاوت می‌کند و در هر کاری دخالت می‌نماید.

 در جهان‌بینی مثلث جهالت مقابل مثلث دانایی قرار دارد؛ مثلث جهالت از سه ضلع ترس، منیت و ناامیدی تشکیل شده است. جهل، در قرآن کریم ۲۴ بار به کار رفته است که جهل دو بعد دارد یک مرتبه جهل در برابر علم و در مرتبه بعد جهل در برابر عقل به این معنا که شخص خود را به جهالت بزند و به علم خود عمل نکند. 

قضاوت کاملاً الهی بوده و خواست خداوند می‌باشد تنها خداوند است که می‌تواند قضاوت کند، زیرا که خالق موجودات است و بر آن‌ها احاطه دارد. خداوند تنها به برخی از پیامبران خود، آن هم در شرایط خاص اجازه قضاوت داده است. به فردی که قضاوت می‌کند قاضی گفته می‌شود، قاضی برای قضاوت خود دلیل و مدرک دارد که او شرایطی را گذرانده و تجربه این کار را دارد؛ همچنین برای کار خود دانش و آگاهی‌هایی را پشت سر گذاشته است و در کل علم قضاوت را آموخته است. گاهی پیش می‌آید که شخص قاضی دچار اشتباه می‌شود و حکم اشتباه صادر می‌نماید.

حال سوال اینجاست که چگونه ما قضاوت می‌کنیم و حکمی را به سرعت اجرا می‌نماییم؟ من برای قضاوت کردن دیگران وارد حریم آن‌ها می‌شوم و از خطوط قرمز آن‌ها عبور می‌نمایم‌. افراد مختلف در‌مورد مسائل گوناگون دیدگاهی متفاوت دارند، همچنین جایگاه افراد متفاوت است؛ در نتیجه برداشت‌ها از مسائل گوناگون می‌باشد، قضاوت‌ها نیز بر اساس دیدگاه هر فرد متفاوت است. 

قضاوت، منبع اصلی به هم ریختگی‌های انسان است، ما باید تمام نیروی خود را برای قضاوت در کار خودمان صرف کنیم و تا زمانی که یک خطا در خود می‌بینیم حق نداریم در کار مردم و دیگران اظهار نظر و دخالت کنیم و باز سخنی دیگر می‌گوید: ای خدای بزرگ به من کمک کن تا زمانی که می‌خواهم درمورد راه رفتن فردی قضاوت کنم، کمی با کفش‌های او راه بروم. شخصی هم که قضاوت نابجا در‌مورد دیگران دارد و یا بسیار دیگران را قضاوت می‌کند، از جهالت او می‌باشد؛ قطعاً ناراحتی‌هایی برای او پیش می‌آید و مهم‌تر از همه آرامش خود را از دست می‌دهد.

طبق گفته آقای امین:«اندیشیدن به هر موضوعی به آن موضوع انرژی می‌دهد، اگر ما افکار منفی داشته باشیم آن افکار منفی از ما انرژی می‌گیرند؛ مانند این‌که ما منبع انرژی آن‌ها می‌شویم.» باید به افکار خودمان مانند باغی که نیاز به رسیدگی دارد، رسیدگی کنیم و قضاوت در‌مورد دیگران را متوقف کنیم و به قضاوت در‌مورد خود و کارهای خود بپردازیم.

ویراستار و رابط خبری: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر کبری (لژیون دوم)
عکاس‌: مرزبان خبری همسفر شهناز
ارسال: همسفر زینب رهجوی راهنما همسفر کبری (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی چرمهین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .