English Version
English

تفاوت قضاوت و جهالت

تفاوت قضاوت و جهالت

جلسه هشتم از دوره پنجم کارگاه‌های مجازی همسفران رودهن با استادی همسفر فاطمه با دستور جلسه "قضاوت و جهالت" در روز شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

سخنان استاد 
جهالت رابطه مستقیمی با هم دارند به این صورت که جهالت در صورت عدم آگاهی و اطلاعات در مسئله‌ای به وجود می‌آید و در ادامه حکم صادر کردن در مورد آن مسئله انجام می‌گیرد که به آن قضاوت نادرست می‌گویند. قضاوت کردن بسیار کار سختی است، هر کسی نمی‌تواند قضاوت کند و برای خود هر حکمی را صادر بکند، باید درس آن را خوانده باشد تا بتواند به درستی قضاوت کند.
برای اینکه آرامش و آسایش در زندگی ما جاری باشد باید قضاوت را به خوبی بشناسیم تا درستی یا نادرستی این عمل را تشخیص دهیم.
انسان‌های دانا باید بدانند کجا باید قضاوت کنند و کجا قضاوت نکنند‌ که با یک قضاوت اشتباه یک باغ سرسبز به مخروبه تبدیل نشود.
من قبل از اینکه با کنگره آشنا شوم در مورد خیلی از مسائل قضاوت می‌کردم؛ اما زمانی که وارد کنگره شدم و سی‌دی قضاوت را گوش دادم متوجه شدم که برای آرامش خودم باید قضاوت و دید منفی را از خودم دور کنم تا به اطراف به دید مثبت نگاه کنم.
قضاوت درست بر پایه مثلث دانایی که تفکر، تجربه و آموزش است انجام می‌گیرد، در غیر این صورت از روی جهالت است و نتیجه درستی ندارد.
جهان‌بینی کنگره ۶۰ به خوبی در مورد این موضوع توضیح داده است، به قول آقای مهندس قضاوت کردن کار خداوند است که به تمام اعمال انسانها آگاه و ناظر می باشند حتی یک قاضی یا متخصصان امر قضاوت هم ممکن است روزی اشتباه کنند.
کسانی که دائما در مورد دیگران قضاوت می‌کنند، در زندگی هدف مشخصی ندارند حتی قضاوت کردن در مورد همسر و فرزندان هم باید در حدی باشد که وارد حریم خصوصی آنها نشویم.
کسی که در مورد دیگران قضاوت می‌کند، امکان دارد از ترس، منیت و حتی ناامیدی باشد، گاهی با قضاوت کردن می‌خواهیم از خود فرار کنیم، نباید در مورد کسی قضاوت کنیم؛ زیرا نمی‌دانیم زندگی آن‌ها چگونه است، به آن‌ها چه می‌گذرد و در چه شرایطی هستند.
قضاوت باید فقط در مسائل خودمان باشد، به این صورت که ببینیم چگونه با دیگران رفتار می‌کنیم یا اینکه امروز با روزهای گذشته چه تغییراتی کرده‌ایم.

رابط خبری: همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر ناهید ( لژیون نهم)
عکاس خبری: همسفر نرگس مرزبان خبری
ارسال: همسفر راحله رهجوی راهنما همسفر مبینا ( لژیون ششم)
وبلاگ همسفران نمایندگی رودهن 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .