English Version
English

بهترین داور خداوند است

بهترین داور خداوند است

داوری و فرمان تنها از آن خداوند است. ایشان حق را از باطل جدا کرده و بهترین جدا کننده حق از باطل است. "سوره انعام آیه۵۷"

سازمان مردم‌نهاد کنگره ۶۰ مسائل مهمی که در پیشروی روند و در جلوگیری از آن نقش بسزایی داشته است در قالب دستور‌جلسات هفتگی قرار می‌گیرد که دستور‌جلسه قضاوت و جهالت نیز یکی از این دستورجلسات است. ابتدای کار به معنای این واژه‌ها می‌پردازیم؛ قضاوت به معنای داوری کردن و تحلیل رفتار و گفتار دیگران است، جهالت به معنای نادانی و نبود دانش است.

از زمانی‌که انسان خلق شد، قدرت اختیار و قضاوت نیز به او تفویض گردید، البته این توانایی تنها برای تجزیه و تحلیل رفتار و گفتار خود شخص به او داده شده تا بتواند در مسیر درست گام نهاده و در جهت تعالی خویش بکوشد. برخی افراد بر اساس رشته تحصیلی و تخصص خود به امر قضاوت مشغول هستند حتی از این طریق امرار معاش می‌کنند آن‌ها برای اجرای این امر مهم به فرموده استاد امین؛ از توانایی‌هایی همچون جلوتر بودن از مطلب، دانایی، خود‌شناسی، علم و آگاهی، عدالت، فرمان عقل، بی‌طرف بودن، آموزش، ایمان، صبر و تقوا برخوردار بوده و از کمک و مشاوره افراد متخصص دیگر نیز بهره می‌جویند و گره‌ای از مشکلات افراد را می‌گشایند.

حال به این مسئله می‌پردازیم که چرا متفکر اصلی کنگره ۶۰ این واژه را با جهالت هم‌نشین ساخته است؟ همان‌گونه که ذکر شد قضاوت به پیش زمینه‌های بسیاری نیازمند است در‌حالی‌که در جهالت پیش‌نیازی لازم نیست و مسائلی از جمله جهالت، ترس، منیت، ناامیدی، عدم‌ امنیت، خود‌خواهی و خرافات را همراه دارد. افراد نادان بدون هیچ آگاهی به داوری و قضاوت در امور دیگران می‌پردازند و برای خود و دیگران مشکل ایجاد می‌کنند، خصوصاً اگر این قضاوت‌ها در مکان درمانی و در ارتباط با بیماران صورت بگیرد، تخریب آن صد چندان خواهد بود.

براستی چرا بایستی به انسان‌ها و رخدادها دیدگاه صفر تا صد داشته باشیم؟ چرا باید آن‌ها را طبقه‌بندی کنیم؟ چرا بر اساس روزنه کوچک تفکر خود ارزش‌گذاری را انجام می‌دهیم؟ چرا سوزنی را در انبار کاه دیگران می‌بینیم درحالی‌که جوال‌دوزی را در سوراخ دیوار خود نمی‌بینیم؟ همه این موارد به این دلیل است که ما بر اساس جهالت از بازبینی امور خود دور شده و به تجزیه و تحلیل امور دیگران می‌پردازیم، ما اگر به انگشتان دست خود در هنگام اشاره کردن نظری بیندازیم در می‌یابیم که تنها یکی از آن‌ها به سمت افراد مقابل است، ولی با این وجود دریچه چشمان خود را به دنیای بیرون می‌دوزیم.

یکی از قضاوت‌هایی که ممکن است در این مکان مقدس رخ دهد طولانی شدن سفر یا گریز زدن مسافر است. آقای مهندس فرمودند؛ سرنوشت ما بر‌اساس خواست، فرمان و تقدیر الهی صورت می‌پذیرد شاید خواسته آن مسافر برای رهایی قوی باشد، ولی فرمان خداوند یا تقدیر برای او این‌چنین رقم خورده و ما از نامه پیشین او اطلاعی نداریم شاید صلاح او چنین بوده است. برای رسیدن به دو امر مهم آموزش و خدمت در کنگره باید این دستورجلسه را در اولویت کار خود قرار داد و قطعاً با این کار مسیر درمان خود را سرعت می‌بخشیم. حضرت علی (علیه‌السلام) فرمودند؛ اگر بندگان زمانی‌که چیزی را نمی‌دانستند از اظهار نظر یا انجام آن‌ باز می‌ایستادند، کافر و گمراه نمی‌شدند.
به قلم؛ راهنما همسفر مینا (لژیون بیست‌و‌سوم)

ویرایش؛ همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر سپیده (لژیون چهاردهم)
عکس؛ همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر وجیهه (لژیون نوزدهم)
ارسال؛ همسفر خدیجه (لژیون متفرقه)
نمایندگی همسفران سلمان فارسی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .