English Version
English

قضاوت نکنید تا دیگران هم شمارا مورد قضاوت قرار ندهند

قضاوت نکنید تا دیگران هم شمارا مورد قضاوت قرار ندهند

جلسه سوم از دوره چهارم کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی امام قلی خان، با استادی همسفر الهام با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» در روز شنبه نهم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.


خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان، الهام هستم یک همسفر، خداوند متعال را هزاران بار شکر می‌کنم که کنگره را در مسیر زندگی من قرارداد و همین‌طور از جناب آقای مهندس بسیار تشکر می‌کنم که راه درست زندگی کردن را به ما آموختند.
قضاوت به معنی حکم دادن و داوری کردن دیگران است و جهالت به معنی ندانستن و نادانی فرد است، قضاوت و جهالت هر دو باهم ارتباط نزدیکی دارند و افراد از روی جهالت و نادانی دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهند؛ ما نباید در زندگی دیگران دخالت کنیم و آن‌ها را مورد قضاوت قرار دهیم.
ما نمی‌توانیم از ظاهر زندگی دیگران، آن‌ها را مورد قضاوت قرار دهیم درحالی‌که از باطن و صور پنهان آن‌ها بی‌اطلاع هستیم، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: "و الله یَقضی بِالحقِ وَ الَذینَ یَدعُونَ مِن دُونهِ لا یَقضُونَ بِشیءٍ اِنَّ اللهَ هُوَ السَّمیعُ البَصیرُ"؛ خداوند در عالم به‌حق حکم می‌کند و معبودهایی که غیر از او می‌خوانند هیچ حکمی در جهان نتوانند داشت و خداست که شنوا و بیناست  بنابراین، قضاوت فقط مختص خداوند است.
ما افراد را به دو صورت مورد قضاوت قرار می‌دهیم، قضاوت عینی و قضاوت ذهنی:
قضاوت ذهنی: ما در ذهن خود دیگران را قضاوت می‌کنیم که اثرات منفی آن به خود شخص برمی‌گردد.
قضاوت عینی: به‌صورت واضح و رودررو فردی را مورد توهین و نفرین و قضاوت قرار می‌دهیم.
زمانی که انسان قضاوت می‌کند، فرمان عقل به‌درستی به اجرا درنمی‌آید و تحت فرمان نفس اماره قرار می‌گیرد که باعث می‌شود هم در ذهن به‌صورت پنهانی و هم به‌صورت آشکارا دیگران را مورد قضاوت قرار دهد اما زمانی که انسان به نفس مطمئنه و دانایی و آگاهی نزدیک شود، دیگر به‌هیچ‌عنوان دیگران را مورد قضاوت قرار نمی‌دهد.
به قول آقای مهندس: "شما وقتی در یک اتاق شیشه‌ای نشسته‌اید، با قضاوت کردن به اتاق دیگران سنگ پرتاب نکنید، چراکه ممکن است سنگ به اتاق خود شما برخورد کند و بشکند."یعنی از هر دستی بدهیم، از همان دست پس می‌گیریم.
تجربه‌ی من در این مورد این بود که بارها مسافرم را در طول سفر قضاوت می‌کردم و به او می‌گفتم نکشیدن سیگار و خوردن دارو سر موقع خیلی راحت است و تو باید به‌راحتی سیگار را کنار بگذاری تا اینکه به لطف خداوند من وارد لژیون جونز شدم و فهمیدم که صبح زود بیدار شدن و سیگار نکشیدن و فرمان‌بردار راهنما بودن به همین راحتی و سادگی هم نیست و من او را بدون آگاهی قضاوت می‌کردم و به این نتیجه رسیدم که هیچ‌وقت در هیچ کجا کسی را مورد قضاوت قرار ندهم، به قول آقای مهندس: "درجاهایی که قضاوت به ما ربطی ندارد و ما قضاوت می‌کنیم، یعنی ما جاهل هستیم پس قضاوت نکنید تا دیگران هم شمارا مورد قضاوت قرار ندهند."
با شعری از مولانا کلام خود را به پایان می‌رسانم:
گر نداری دانشِ ترکیب رنگ/ بین گل‌ها زشت یا زیبا مکن/ خوب دیدن شرط انسان بودن است/ عیب را در این‌وآن پیدا مکن

نویسنده: همسفر الهام رهجوی راهنما همسفر مرضیه (لژیون چهاردهم)

عکاس : همسفر نجمه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون پانزدهم)

ویراستاری و ارسال : همسفر مهلا رهجوی راهنما همسفر فاطمه( لژیون ششم)

همسفران نمایندگی امام قلی‌خان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .