English Version
English

کارگاه مجازی - قضاوت برمبنای جهالت

کارگاه مجازی - قضاوت برمبنای جهالت

هفتمین جلسه از دوره هشتم کارگاه‌های آموزشی مجازی ویژه همسفران کنگره۶۰ نمایندگی پروین‌ اعتصامی اراک با دستور جلسه « قضاوت و جهالت » با استادی همسفر سمیه در روز شنبه مورخ 9 تیر ماه ۱۴۰۳ آغاز به کار نمود.

سخنان استاد:

قضاوت به معنی حکم کردن است و جهالت به معنی عدم اگاهی و ندانستن است. ارتباط این دو کلمه به این معنی است که ما باید از قضاوت بر مبنای جهالت پرهیز کنیم. قضاوت زمانی اتفاق خواهد افتاد که من درمورد آن موضوع و یا شخص آگاهی نداشته باشم، فقط از روی ظاهر آن‌ها قضاوت را انجام دهم ، قضاوت در جایگاه خود درست است. خرابه‌های ویران توسط انسان‌های دانا آباد می‌شود و دانا کسی است که بداند کجا قضاوت کند و کجا قضاوت نکند. برای این‌که کسی بتواند قضاوت کند باید نسبت به چند مورد آگاهی داشته باشد و اطلاعات، علم، تجربه و تحققش در آن زمینه را داشته باشد و مسیر و مراحل را طی کند و درس‌هایی را فرا گیرد تا بتواند قضاوت کند.

به همین دلیل است که وقتی شکایتی دادگاه می شود آن شکایت از تمام ابعاد سنجیده می‌شود و حتی قاضی از کارشناسان و کسانی که در آن زمینه تخصص دارند، کمک می‌گیرد اما باز هم ممکن است اشتباه شود. حال چگونه به خود اجازه می‌دهیم که هر طور که دلمان می‌خواهد دیگران را قضاوت کنیم، قضاوت درست برپایه مثلث دانایی: تجربه، تفکر و آموزش است در غیر این‌ صورت از روی جهالت است من در کنگره 60 یاد گرفتم که انگشت و دوربینم به طرف خودم باشد و به قضاوت خودم بپزدازم تا بتوانم عیب‌ها و ضعف‌های خود را رفع کنم چون اصولا" ما قضاوت کردن را برای پنهان کردن ضعف و ناتوانی خودمان انجام می دهیم .در مورد جهالت که معنای آن ندانستن و نبودن دانایی است .جهالت نقطه مقابل قضاوت است و هنگامی که انسان آگاهی نداشته باشد نباید در مورد هر چیزی بی‌خود و بی‌جهت قضاوت کند. قضاوت از جهل و نادانی ما سرچشمه می‌گیرد. قضاوت باید بر اساس دانایی و آگاهی باشد.

قضاوت نادرست بر سیستم شبه‌افیونی ما تاثیر می‌گذارد و ایجاد استرس و ترس می‌کند و راه حل این استرس در جهان‌بینی است و ما باید علم زندگی کردن را فرا گیریم. امیدوارم که با اموزش‌های کنگره60 بتوانیم از قضاوت کردن بی‌جا و بی‌مورد پرهیز کنیم و تا با کفش کسی راه نرفته‌ایم او را مورد قضاوت خود قرار ندهیم .

تهیه گزارش: همسفر مرضیه رهجو راهنما همسفر مریم (لژیون هشتم)

عکاس: مرزبان خبری همسفر نوشین

ویراستاری، تنظیم و ارسال: همسفر معصومه رهجو راهنما همسفر سمیرا (لژیون سوم )

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .