English Version
English

جهالت و قضاوت با یکدیگر رابطه مستقیم دارند

جهالت و قضاوت با یکدیگر رابطه مستقیم دارند

جلسه چهارم از دور ششم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» با استادی همسفر اکرم رهجوی راهنما همسفر زهرا در روز شنبه 9 تیرماه 1403 برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

در مورد دستور جلسه؛ جهالت به معنای نادانی و ناآگاهی است، به دنبال جهالت؛ ترس، ناامیدی و منیت هم می‌آید. نتیجه جهالت، نداشتن امنیت است؛ ولی اگر دانایی باشد و جهالت نباشد، آن موقع امنیت می‌آید. اگر شخص دانا باشد، خرافات ندارد؛ ولی اگر جاهل باشد، یکی از میوه‌های جهالت خرافات است و مصرف مواد هم میوه جهالت بود که با آموزش و دانایی مصرف مواد مخدر کنار رفت. قضاوت؛ انسان وقتی که خلق شد، قدرت مطلق اعلام کرد، همه ساکنین آسمان‌ها جمع شدند، خداوند فرمود: من چنین موجودی را خلق کردم و دارای ویژگی‌های خاصی هست. خداوند یک ویژگی به انسان داد که سرنوشت انسان را به دست خودش رقم بخورد و به انسان قدرت اختیار داده شد تا راه فسق و فجور و یا راه تقوا را انتخاب کند و بر سر یک دوراهی قرار گرفت و از همان روز الست هم‌زمان با قدرت اختیار، قدرت قضاوت هم به انسان داده شد؛ البته قضاوت در مورد خودش که این نوع قضاوت، مورد ستایش قرار می‌گیرد و مشکل از جایی شروع می‌شود که در مواردی که به ما ارتباطی ندارد، ما وارد قضاوت می‌شویم و اینجا هم مبحث جهالت طرح می‌شود؛ پس جهالت و قضاوت با یکدیگر رابطه مستقیم دارند؛ به‌طورکلی آن چیزهایی که به ما هیچ ارتباطی ندارد، ابتدا در مورد دیگران دخالت نکنیم و این‌که افکار و اندیشه‌مان را بر پایه مثبت بگذاریم. قضاوت کار هر کس نیست.

برای اینکه قضاوت کنیم، احتیاج به خیلی منابع اطلاعاتی داریم؛ پس بر حسب ظن و گمان دیگران را مورد داوری قرار ندهیم. وقتی شخصی در مقام قاضی قرار می‌گیرد، باید تحقیق و بررسی کند و از یک گروه انسان توانمند اطلاعات بگیرد و بعد بنا به اطلاعات درست به کرسی قضاوت بنشیند و قضاوت کند که حتی بعضی مواقع هم ممکن است، مرتکب اشتباه شود با اینکه شغلش قضاوت کردن است و برای رسیدن به این درجه، سالیان سال آموزش دیده است و دانایی و تجربه کسب کرده است؛ بنابراین می‌بینیم که قضاوت کردن چقدر سخت و مهم است؛ ولی اکثر انسان‌ها با توجه به اطلاعات و آگاهی که خودشان در طول چند ثانیه به دست می‌آورند، خیلی راحت افراد را قضاوت می‌کنند و شخص را مجرم یا گناهکار می‌دانند و برایش حکم صادر می‌کنند؛ ولی نمی‌دانند که اگر کسی در هر موردی، شخصی را قضاوت کند، در حقیقت یک روزی خودش مورد قضاوت قرار می‌گیرد و خیلی وقت‌ها سنگینی‌هایی را که انسان حس می‌کند، از همین محکوم کردن و قضاوت کردن‌ها نشأت می‌گیرد. انسان هر چه داناتر و کامل‌تر باشد، کمتر قضاوت می‌کند و در زندگی آرامش بیشتری دارد و هر چقدر که انسان نادان‌تر و ناآگاه‌تر باشد، دائماً در حال قضاوت کردن دیگران است و از آرامش کمتری هم در زندگی برخوردار می‌شود.

رابط خبری: راهنما همسفر زهرا (لژیون نوزدهم)
عکاس: مرزبان خبری، همسفر فرح
ویراستاری و ارسال: همسفر آرزو رهجوی راهنما همسفر هاجر (لژیون هفتم)
همسفران نمایندگی میرداماد اصفهان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .