English Version
English

با قضاوت کردن دیگران آرامش از انسان سلب می‌شود

با قضاوت کردن دیگران آرامش از انسان سلب می‌شود

جلسه هفتم از دوره اول کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی امین قم به استادی راهنمای‌ تازه‌واردین همسفر فرزانه با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» روز شنبه نهم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

خداوند را شاکرم که امروز اجازه داده شد، در این جایگاه قرار بگیرم تا خدمت کنم و آموزش بگیرم. دستور جلسه این هفته «قضاوت و جهالت» است. قضاوت به معنی حکم کردن و جهالت به معنی نادانی است که رابطه مستقیمی باهم دارند. قضاوت و جهالت درواقع به معنای قضاوتی است که از روی جهالت انجام می‌شود.

قضاوت زمانی اتفاق می‌افتد که من در مورد آن موضوع یا شخص آگاهی کامل نداشته باشم و فقط از روی ظاهر آن‌ها را قضاوت کنم. انسان مدام در حال قضاوت کردن است؛ ولی این عمل در مورد دیگران اشتباه است؛ پس باید انرژی و زمانی که صرف قضاوت کردن دیگران می‌کنیم، صرف شناخت و درمان خود انجام دهیم.

در کنگره ‌۶۰ فقط راهنما می‌تواند رهجو را قضاوت کند؛ البته بر مبنای عملکرد و سفری که در پیش دارد. درواقع هرکسی می‌تواند خودش را نسبت به جایگاهی که در آن قرار دارد داوری کند، مثل ایجنت، مرزبان، راهنما، رهجو و ...، ولی نمی‌توانیم همدیگر را قضاوت کنیم؛ چون آرامش و آسایش از انسان سلب می‌شود و انسان درواقع انرژی خود را از دست می‌دهد. کسی می‌تواند قضاوت کند که دانش آن را داشته باشد. قاضی در جایگاه خود باید با جمع‌آوری مدارک و شواهد بین افراد داوری کند. افراد با قضاوت کردن دیگران درواقع  صور پنهان خود را آشکار می‌کنند. انسان هر میزان داناتر و آگاه‌تر باشد، کمتر دیگران را داوری می‌کند.

وقتی در اموری که به ما مربوط نیست، داوری می‌کنیم، عمل ضد ارزشی انجام می‌دهیم و علاوه بر آن زندگی خود را خراب می‌کنیم و با پیامدهایی مثل حسادت، کینه و نفرت همراه می‌شویم. جهالت موضوعی است که در صور آشکار انسان به وجود می‌آید و مشکلاتی مانند جهالت، نادانی، حسادت و بدخواهی را با خود به همراه می‌آورد. انسان جاهل به دنیا می‌آید؛ ولی باید با آموزش‌ها به دانایی و آگاهی برسد. ما باید همواره سعی کنیم آسایش خود و دیگران را بر هم نزنیم. ان‌شاءالله با آموزش‌های کنگره و کاربردی کردن آن‌ها بتوانیم راه خود را برای بهتر حرکت کردن در مسیر ارزش‌ها پیدا کنیم و هیچ‌وقت دیگران را قضاوت نکنیم.

رابط خبری: راهنمای تازه‌واردین همسفر فاطمه
نویسنده: راهنمای‌ تازه‌واردین همسفر فرزانه
عکاس: همسفر نسرین مرزبان خبری
ویراستاری: همسفر زهرا خدمتگزار سایت
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر رضوانه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی امین قم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .