English Version
English

رسیدن به دانایی و دور شدن از جهالت

رسیدن به دانایی و دور شدن از جهالت

جلسه چهارم از دوره پنجم سری کارگاه‌های آموزشی مجازی عمان‌سامانی با دستور جلسه (قضاوت و جهالت) با استادی راهنمای‌تازه‌واردین، همسفر طیبه در روز شنبه ۹تیرماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

قضاوت، از جهل و نادانی ما سرچشمه می‌گیرد و تنها چیزی که ما را از قضاوت‌کردن دور می‌کند؛ بالا بردن دانایی است. قضاوت؛ به معنی حکم‌کردن و جهالت؛ به معنی، ندانستن است و قرار دادن این دو موضوع در کنار هم به این معناست که از قضاوت‌هایی که بر مبنای جهالت و ندانستن است، باید پرهیز کرد.

قضاوت، زمانی اتفاق می‌افتد که من در مورد آن موضوع و یا آن شخص، آگاهی کامل ندارم و از ظاهر آن‌ها قضاوت می‌کنم و با اینکه می‌دانم، قضاوتم اشتباه است و دیگران را هم از این موضوع منع می‌کنم، ولی خودم به راحتی انجامش می‌دهم و از اینکه چه پیامدهایی برای من دارد غافل هستم و این به جز کسب آگاهی از اطلاعات کنگره، میسر نخواهد شد.

چیزی که به نفس من، قدرت و توان قضاوت را می‌دهد؛ جهل و نادانی من است و من باید تمام سعی و تلاش خودم را انجام دهم تا قدرت‌نفس را در دست بگیرم. زمانی که انسان مشغول تربیت‌نفس خود باشد و به کارهای خودش برسد دیگر زمانی برای دیدن ایرادات و اشتباهات دیگران نخواهد داشت. زمانی که من از روش قضاوت، برای نقد و نقض افراد استفاده کنم؛ شرایطی را  برای خودم به‌وجود آورده‌ام که قدرت تشخیص را از من می‌گیرد و مسائل دیگر، شفاف نخواهند بود و هر لحظه امکان دارد که مسیر من تغییر کرده و از راهی که کنگره۶۰ و راهنما مشخص کرده؛ خارج شوم.

قضاوت، کاری است که نیروهای بازدارنده و شیطانی انجام می‌دهند؛ در واقع یکی از پیشنهادهایی است که دائما به فرد می‌شود و کاملا پنهانی رخ  می دهد و دیده نمی‌شود. لازم است؛ من بسیار هوشیارتر از قبل باشم؛ چون معنای قضاوت و جهالت برایم روشن شده است. زمانی که انسان در جهل و نادانی باشد؛ در وجودش بسیاری از ضدارزش‌ها رشد می‌کند که خارج شدن از آن‌ها سخت و دشوار است.

معمولا قضاوت‌کردن، کار انسان‌هایی است که در آن زمینه تخصص دارند و تمام قوانین آن را می‌دانند و برای انجام آن کار حقوق دریافت می‌کنند؛ اما بسیاری از انسان‌ها با داشتن اطلاعات غلط و ناقص در مورد خیلی از مسائل شروع به قضاوت می‌کنند و برای آن شخص حکم صادر و حتی اجرا هم می‌کنند؛ وقتی ما ذهن خود را درگیر این مسائل بی‌ارزش می‌کنیم؛ انرژی‌مفید خود را از دست می‌دهیم. زمانی که از دانایی دور شویم؛ قضاوت‌ها پررنگ‌تر می‌شوند؛ زمانی می‌توانم از جهالت دور شوم که به دانایی رسیده باشم و آموزش‌های لازم را دریافت کرده باشم.

رابط خبری: همسفر سمیه رهجوی راهنما همسفر فروغ ( لژیون ششم)
ویراستار و ارسال:همسفر زری رهجوی راهنما همسفر سودابه (لژیون چهارم)
همسفران نمایندگی عمان سامانی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .