English Version
English

اظهار نظر و قضاوت رابطه مستقیمی با جهالت دارد

اظهار نظر و قضاوت رابطه مستقیمی با جهالت دارد

جلسه نهم از دوره پنجم کارگاه‌های آموزش مجازی همسفران نمایندگی ابوریحان با دستور جلسه: «قضاوت و جهالت» به استادی همسفر آتوسا رهجوی راهنما همسفر فاطمه در روز شنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

واژه قضاوت و جهالت برای همه ما یک واژه بسیار آشنا است و در زندگی خود بسیار با آن روبرو شده‌ایم. باید به دستور جلساتی که آقای مهندس قرار دادند بسیار دقت کرد و باظرافت به آن توجه نمود؛ چون تفکری بزرگ پشت آن است.

قضاوت‌کردن کار خیلی سختی است و باید برای آن آموزش دید؛ زیرا کار هر کس نیست حتی گاهی خود قاضی هم نمی‌تواند به‌درستی در جایگاه خود قضاوت کند.

قضاوت معنی حکم‌کردن و جهالت به معنی عدم آگاهی است. ارتباط این کلمات در اینجا است که اگر ما علم قضاوت‌کردن را نداشته باشیم قطعاً دچار جهالت می‌شویم و نمی‌توانیم موضوع را که وجود دارد به‌درستی تشخیص دهیم. به قول قدیمی‌ها اگر می‌خواهید راه‌رفتن کسی را قضاوت کنید ابتدا با کفش‌های آن راه بروید.

در جهان‌بینی هم مثلث جهالت در برابر مثلث دانایی قرار دارد که اضلاع آن شامل ترس، ناامیدی و منیت است.

ما حتی زمانی که شروع به قضاوت می‌کنیم انرژی خود را از دست می‌دهیم. درصورتی‌که این انرژی باید صرف کارهای خودمان شود. مصرف‌کنندگان مواد مخدر به علت جهالت وارد دنیای مواد مخدر می‌شوند و سپس با سفرکردن می‌توانند خود را از دنیای تاریکی خارج کنند و به دانایی نزدیک شوند.

انسان موجودی است که گاهی از ابتدا قاضی به دنیا آمده و دائماً در حال قضاوت دیگران است، درحالی‌که ممکن است هیچ اطلاعات درستی در مورد آن نداشته باشد. مشکل از جایی آغاز می‌شود که انسان در حیطه‌ای که به او مربوط نیست وارد قضاوت می‌شود.

قضاوت‌کردن پارامترهای مختلفی دارد که باید همه آنها را در نظر گرفت. باید علم آن را داشت. جدا از تمام این موارد ما با سرکشی به زندگی دیگران و قضاوت آنها در زمانی که به ما مربوط نمی‌باشد و در جایگاه آن نمی‌باشیم باعث می‌شود که حال خود ما بد شود.

طرف دیگر ماجرا ممکن است که مورد قضاوت قرار بگیرند، اما ما باید این را بیاموزیم حرف هر کسی را جدی نگیریم و اگر گاهی ما را هم قضاوت کرده باشند، ما آن‌قدر آموزش گرفته باشیم که به آنها اهمیت ندهید و بتوانیم در صراط مستقیم خود حرکت کنیم.

گاهی همین نیروهای بازدارنده برای خراب‌کردن حال ما با روش‌های مختلفی باعث می‌شود که ما مورد قضاوت مردم قرار بگیریم، اما ما نباید این نکته را فراموش کنیم که قضاوت کار هر کس نیست و قطعاً افراد جاهل با اطمینان این کار را انجام می‌دهند. از اینکه به من فرصت خدمت در جایگاه را دادید بسیار سپاسگزارم.

رابط خبری: همسفر ریحانه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون دوازدهم)
ویراستاری: همسفر شهرزاد رهجوی راهنما همسفر مرجان (لژیون پنجم)
ارسال: همسفر آذر رهجوی راهنما همسفر سمانه (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی ابوریحان

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .