English Version
English

توقف فرایند دانایی؛ هدف اصلی نیروهای بازدارنده

توقف فرایند دانایی؛ هدف اصلی نیروهای بازدارنده

جلسه دوازدهم از دوره نخست کارگاه‌های آموزشی مجازی همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی آبیک با دستور جلسه «قضاوت و جهالت» با استادی راهنمای تازه‌واردین همسفر کبری در روز شنبه 9 تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

خلاصه سخنان استاد:

دستور جلسه این هفته قضاوت و جهالت است، قضاوت به معنی حکم‌کردن و جهالت به معنی ندانستن و ناآگاهی است. قضاوت و جهالت با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، منظور از قضاوت‌کردن، قضاوت‌هایی است که براساس شک و تردید شروع می‌شوند و در آخر هم به پیش‌داوری و حکم صادرکردن غلط می‌رسند.

 قضاوت‌کردن تنها در مورد خویش است که مورد ستایش قرار می‌گیرد، چرا که انسان باید کلاه‌خودش را در برابر عیب‌ها، ایرادها و کارهای ضدارزشی که انجام می‌دهد قاضی کند؛ اما گاهی اوقات انسان عکس این عمل را انجام می‌دهد، یعنی خودش را شخصی بی‌عیب‌ونقص می‌داند و فقط عیب و ایرادهای دیگران را می‌بیند و درباره آنها به قضاوت و پیش‌داوری می‌پردازد که این عملِ ضدارزشی به دلیل عدم آگاهی فرد و منیت اوست.

ما همسفران قبل از اینکه وارد کنگره شویم به دلیل اعتیاد مسافرانمان همیشه مورد شماتت و سرزنش دیگران قرار می‌گرفتیم و از این موضوع رنج بسیاری می‌بردیم، دیگران بدون اینکه بدانند ما در چه شرایطی هستیم و چگونه زندگی می‌کنیم، شروع به قضاوت‌های عجولانه و غلط می‌کردند، زیرا فقط صور آشکار قضیه را می‌دیدند و از صور پنهان قضیه ناآگاه بودند.

بیشتر قضاوت‌ها در ظاهر است؛ زیرا چشم هر آنچه می‌بیند به‌سرعت مورد قضاوت قرار می‌دهد بدون این‌که لحظه‌ای فکر کند که شاید این‌گونه نباشد؛ اما وقتی که وارد کنگره شدیم به ما گفته شد که انسان بد نداریم و تمام بدی‌هایی که انسان‌ها در حق خود و دیگران انجام می‌دهند بر اساس عدم آگاهی فرد و جهل اوست.

اگر دقت کرده باشید این دستور جلسه هر سال تکرار می‌شود؛ زیرا از اهمیت بالایی برخوردار است و همچنین ما همیشه در ابتدای جلسات کنگره، در زمان سکوت چهارده ثانیه از جهل خودمان به خداوند بزرگ پناه می‌بریم، چرا که بسیاری از مشکلات انسان‌ها به دلیل عدم تفکر آنهاست.

در وادی اول به ما گفته شد؛ با تفکر ساختارها آغاز می‌گردد؛ یعنی قبل از اینکه هر کاری را انجام بدهید یا حرفی را بزنید ابتدا فکر کنید و بعد آن را اجرا کنید. به‌طورکلی هر چه انسان داناتر و آگاه‌تر باشد کمتر قضاوت می‌کند و آرامش بیشتری در زندگی خود حس می‌کند و بالعکس هرچه انسان نادان‌تر و ناآگاه‌تر باشد، دائماً در حال قضاوت‌کردن دیگران است و از آرامش کمتری هم برخوردار می‌شود. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم بهتر است قضاوت نکنیم تا مورد قضاوت دیگران قرار نگیریم، بزرگی می‌گفت: اگر می‌خواهید در مورد راه‌رفتن کسی قضاوت کنید ابتدا با کفش‌های او راه بروید.

در جهان‌بینی مثلثی داریم به نام مثلث جهالت که شامل ترس، منیت و ناامیدی است و همیشه در مقابل مثلث دانایی قرار می‌گیرد که تفکر، تجربه و آموزش اضلاع آن را تشکیل می‌دهند و این را هم خوب می‌دانیم که هدف اصلی نیروهای بازدارنده توقف فرایند دانایی است. اکثر مطالب کنگره بر اساس قوانین طبیعت و قرآن کریم است.

روزی که من وارد لژیون شدم راهنما به من گفت؛ اگر می‌خواهی به حال خوش و رهایی برسی، باید از همین ابتدا راهت را از مسافرت جدا کنی، دوربین را روی خودت بیندازی، شک و تردید را از خودت دور کنی، به دنبال عیب‌های خودت باشی و حتی به فکر جبران آن‌ها باشی تا بتوانی به آرامش برسی. خدا همیشه و در همه‌جا بر اعمال و رفتار ما ناظر است پس مراقب اعمال و رفتار خود باشیم. 

 

عکس، ویراستاری و ارسال: همسفر آمنه، مرزبان خبری
همسفران نمایندگی آبیک

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .