English Version
English

در مسائل حیاتی مسئولیت دادن به خداوند یعنی سلب مسئولیت از خویشتن

در مسائل حیاتی مسئولیت دادن به خداوند یعنی سلب مسئولیت از خویشتن

هشتمین جلسه از دوره پنجم سری کارگاه های آموزشی عمومی مسافران و همسفران کنگره ۶۰ نمایندگی سیرجان؛ با دستور جلسه: "وادی چهارم (در مسائل حیاتی به خداوند سپردن، یعنی سلب مسئولیت از خویشتن) و تأثیر آن روی من" با استادی: مسافر سعید، نگهبانی: راهنما مسافر حسین و دبیری: مسافر ناصر در روز پنجشنبه مورخه: ۱۴۰۳/۰۳/۳۱ رأس ساعت ۱۷:۰۰ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:
خدا را شکر می‌کنم که باز هم در این جایگاه قرار گرفتم تا خدمت کنم. تشکر می‌کنم از جناب آقای مهندس و خانواده محترمشان که این مکان را راه انداختند تا خیلی از افرادی که در تاریکی و اعتیاد قرار داشتند و زندگی آنها در حال متلاشی شدن و نابودی بود بتوانند نجات پیدا کنند و یک تشکر ویژه دارم از راهنمای خودم جناب آقای طاهری که برای من خیلی زحمت کشیدند تا من به درمان برسم.
دستور جلسه امروز وادی چهارم و تأثیر آن روی من است. وادی چهارم می‌گوید در مسائل حیاتی مسئولیت دادن به خداوند یعنی سلب مسئولیت از خویشتن. خداوند زمانی که انسان را آفرید به او اختیار کامل داد تا راهش را انتخاب کند و به او گفت اگر در صراط مستقیم باشی و کارهای ارزشی انجام بدهی پاداشت این است که به بهشت راه خواهی یافت ولی اگر در صراط غیر مستقیم باشی و کارهای ضد ارزشی را انجام بدهی مانند دروغ گفتن، غیبت کردن، قضاوت کردن، تهمت زدن و ... آنگاه مجازات خواهی شد و تاوان آن را خواهی پرداخت.
من زمانی که مصرف کننده بودم برای درمان ترک اعتیاد خودم هیچ قدمی را برنمی‌داشتم و منتظر بودم که پدر، مادر، خواهر، برادر و یا دیگران برای درمان من پیش قدم شوند و هیچ موقع از آنها درخواست کمک نمی‌کردم و تمام اشتباهاتی را که انجام داده بودم گردن دیگران می‌انداختم و مسئولیت اشتباهاتم را نمی‌پذیرفتم حتی زمانی که مصرف کننده شدم به دنبال مقصر می‌گشتم و آن شخص را مسئول اعتیاد خودم می‌دانستم. به طور کلی مسئولیت هیچ کدام از کارهای خودم را نمی‌پذیرفتم.
زمانی که به کنگره آمدم شروع به خواندن وادی‌ها کردم و به وادی چهارم که رسیدم فهمیدم که مقصر اصلی تمام اشتباهات و کارهای ضد ارزشی که در گذشته انجام داده بودم خودم هستم و باید مسئولیت همه آنها را بپذیرم و آن اشتباهات را آرام آرام و مرحله به مرحله حل کنم.
مشکلاتی را که در گذشته برای خودم بوجود آورده بودم مشکلات خیلی بزرگی بودند که تا الان توانسته ام فقط چند تا از آنها را حل کنم و ۲ یا ۳ مشکل هم که اگر بخواهم آنها را حل کنم زمان، سعی و تلاش بسیار زیادی را می‌طلبد.
این وادی آمده است مسئولیت خداوند و مسئولیت انسان را مرزبندی کرده و یک مسئولیت‌هایی را خداوند دارد و یک مسئولیت‌هایی هم به عهده من هستند.
خیلی از مواقع من توقع دارم چون خداوند مرا آفریده است خودش نیز باید مشکلاتی را که سر راه من قرار می‌گیرند رفع کند و آنها را از سر راه من بردارد، ولی اینطور نیست. درست است که خداوند مرا خلق کرده است ولی به من حق انتخاب نیز داده است که می توانستم در صراط مستقیم قرار بگیرم و یا در صراط غیر مستقیم که متأسفانه من راه اشتباه را در پیش گرفتم و قدم در مسیر ضد ارزش‌ها گذاشتم که عاقبتم شد فرو رفتن در عمق ظلمت و تاریکی و اعتیادی که مرا به سمت نابودی می‌کشاند.
جایی خواندم که در روز قیامت، شیطان منکر همه چیز می‌شود و می‌گوید من هیچ شخصی را مجبور به انجام کاری نکردم، خود آنها بودند که در صراط غیر مستقیم قدم گذاشتند من فقط القا و احیای افکار را انجام دادم ولی آنها می‌توانستند راه درست را انتخاب کنند.
پس ما باید قبل از انجام هر کاری تفکر کنیم چون این وادی هم یکی از وادی‌های تفکر است و ما نباید هیچ کاری را بدون اینکه تفکر درستی روی آن انجام داده باشیم را انجام دهیم. امیدوارم که همه ما بتوانیم در صراط مستقیم قرار بگیریم و از این راه خارج نشویم و مسئولیت کارهای خودمان را چه خوب و چه بد بپذیریم و سعی کنیم خودمان مشکلاتمان را حل کنیم و توقع از دیگران نداشته باشیم. اگر ما بخواهیم از دیگران توقع رفع مشکلاتمان را داشته باشیم، مطمئنا خودمان حرکت نمی‌کنیم و در نهایت، آن مشکل حل نخواهد شد.
ممنون از اینکه به صحبت‌های من گوش کردید.

عکس: مسافر منصور
تایپ، ویرایش و بارگذاری: مسافر سعید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .