English Version
English

ختم سرگردانی مصرف‌کنندگان با علم مهندسی اعتیاد

ختم سرگردانی مصرف‌کنندگان با علم مهندسی اعتیاد

انجام محاسباتی ساده در درمان اعتیاد، برای نظم بخشیدن به مقدار مصرف دارو و تعیین بهترین ساعات مصرف در درمان اعتیاد می‌باشد، به دلیل همکاری طولانی مدت با متخصصین حوزه درمان اعتیاد و مذاکره با افرادی که تحت درمان دارویی اعتیاد هستند، مشاهده می‌شود که در بیشتر موارد هیچ‌گونه رابطه علمی، منطقی یا محاسباتی بین مواد مصرفی فرد مصرف‌کننده و داروی تجویزی برای درمان نگهدارنده و یا درمان قطعی وجود ندارد در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که اگر محاسبات بسیار ساده‌ای در حوزه درمان اعتیاد برای تعیین اندازه دارو انجام شود در نتیجه می‌تواند اثرات ثمربخشی داشته باشد.

روش تحقیق آقای مهندس حسین دژاکام، مربوط به برداشت کلی از تجربیات طولانی مدت سی‌و‌پنج سال است که حدود بیست سال از آن را به‌عنوان یک مصرف‌کننده مواد‌مخدر در جهان اعتیاد سپری‌ کردند و پانزده سال دیگر مربوط به تجربیات درمان اعتیاد در کنگره ۶۰ می‌باشد، این تجربیات باعث شد که پس از انتشار کتاب "عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر" پروتکل درمانی متد DST با استفاده از داروی تریاک یا شربت تریاک را طراحی کنند و در بوته آزمایش قرار دهند. امروزه به این نتیجه رسیدند که هندسه در تمام سطوح زندگی ما نقش اساسی بر عهده دارد که بر سر در پاتوق یکی از دانشمندان یونان باستان نوشته بود؛ هرکس هندسه نداند، وارد نشود.

برداشت جناب مهندس حسین دژاکام از هندسه؛ حساب و کتاب، محاسبه دخل و خرج، برنامه‌ریزی، آینده‌نگری، انجام دادن کار عملی و حرف حساب زدن می‌باشد، فردی که هندسه می‌داند یا با قوانین هندسه کار می‌کند مهندس نام دارد. امروزه مهندسی در تمامی علوم راه خود را باز ‌کرده و راه‌گشای گسترش آن‌ها شده است. مانند مهندسی صنایع، ساختمان، شیمی، پزشکی، ژنتیک، فضایی، کشاورزی، و ده‌ها رشته دیگر که گویی مهندسی فضای علوم را روشن کرده است، بنابراین اگر ما اجازه دهیم هندسه یا حساب و کتاب یا مهندسی وارد جهان علمی اعتیاد شود، شاید بتوانیم به سرگردانی مصرف‌کنندگان نیز خاتمه دهیم.

مثلت مهندسی اعتیاد شامل؛ اشباع، سازگاری و تغذیه است؛
۱. اشباع؛ اشباع اصطلاحی است که در شیمی کاربرد دارد، اشباع از دید‌گاه کنگره۶۰ یعنی کافی است، ظرفیت تکمیل است و امکان پذیرش وجود ندارد به‌عنوان‌مثال؛ مقداری شکر را به آرامی داخل لیوان آب می‌ریزیم و با قاشق به هم می‌زنیم با ادامه کار به نقطه‌ای می‌رسیم که شکر دیگر در آب حل نمی‌شود به این نقطه، نقطه اشباع آب و شکر گفته می‌شود، زیرا شکر دیگر در آب حل نمی‌شود. با این تفسیر می‌توان گفت که بیشتر مصرف‌کنندگان موادمخدر و یا مصرف‌کنندگان داروهای درمان اعتیاد، هم در‌ موارد سم‌زدایی و هم درمان نگهدارنده در نقطه اشباع قرار دارند. گاهی حتی در نقطه فوق اشباع هستند و چندین ماده‌مخدر و یا چند داروی گوناگون را به‌صورت هم زمان مصرف می‌کنند، بنابراین شاید نقطه اشباع مصرف تریاک خوراکی بین یک تا یک‌ونیم گرم تریاک و یا ده تا پانزده سی‌سی شربت تریاک می‌باشد، برای فردی که عادت به مصرف تریاک ندارد، اثری کشنده و مرگ آور دارد به همین دلیل افرادی که بالاتر از این میزان مصرف می‌کنند، قطعاً در نقطه اشباع قرار دارند. تمامی افرادی که مصرف بیش از اندازه موادمخدر، محرک، الکل و یا قرص دارند در نقطه اشباع قرار می‌گیرند.

۲. سازگاری؛
پدیده سازگاری؛ مدت زمان و فرایندی است که طی آن یک نوع ماده‌مخدر می‌تواند جایگزین نوع دیگری از مواد‌مخدر شود در این مدت فیزیولوژی و متابولیسم جسم، خود را برای دریافت ماده جدید آماده می‌کند. هر ماده مخدر، زمانی را لازم دارد تا با جسم شخص سازگار شود. در روش DST افرادی که تریاک مصرف می‌کردند به جای کشیدن تریاک از تریاک خوراکی استفاده کردند و به تعادل لازم نرسیدند و شکایت داشتند که حالشان خوب نیست، زیرا تریاک کشیدنی از طریق بزاق دهان و ریه جذب می‌شود، اما تریاک خوراکی از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود، ضمن این‌که جذب آلکالوئیدهای تریاک خوراکی با تریاک کشیدنی در اثر سوختن و حرارت متفاوت است، بنابراین با مصرف بیشتر مقدار تریاک خوراکی نه تنها وضع آن‌ها بهبود نمی‌یابد، بلکه گرفتار یبوست و سایر مشکلات دیگر می‌شوند.

این مشکل به دلیل پدیده سازگاری، باید با گذشت زمان حل شود یعنی جسم انسان برای شناسایی مواد جدید یا روش جدید، به زمان نیاز دارد تا آن را شناسایی و جذب نماید به هر حال هنگامی که طریقه مصرف مانند کشیدن، خوردن، استنشاق (مشامی) یا تزریق یک ماده‌مخدر مانند تریاک یا هرویین تغییر می‌کند، معمولاً بین بیست تا شصت روز زمان لازم است تا جسم شخص با روش جدید سازگار شود، بنابراین چنانچه در ابتدای شروع درمان با داروی جایگزین، مقدار دارو را افزایش دهیم به‌دلیل سازگاری به غیر از این‌ که فرد مصرف‌کننده را در نقطه مخرب اشباع قرار دهیم، اثرات ثمربخش دیگری را مشاهده نخواهیم کرد. باید موضوع سازگاری را با فرد مصرف‌کننده در میان بگذاریم تا در خواست داروی بیشتری نداشته باشد و مقداری از دشواری‌های درمان را تحمل کند، به نظر می‌رسد علت افزایش میزان داروهای تجویزی در سطح جهان، عدم آگاهی در مورد مبحث سازگاری است.

۳. تغذیه دارو؛
بهترین نوع تغذیه دارو باید سه مرتبه در شبانه روز یا TDS باشد، آن هم با فاصله زمانی حداقل هفت و حداکثر نه ساعت با توجه به این موضوع که طول عمر مفید و موُثر OT شربت تریاک و یا متادون برای یک مصرف‌کننده حدود هفت الی هشت ساعت است، دارو باید کامل و دقیق اندازه‌گیری و در ساعت مشخص مصرف شود.
به‌قلم؛ همسفر سحر رهجوی همسفر مریم لژیون (بیست و دوم)

ویرایش؛ همسفر زهره رهجوی راهنما همسفر لیلا (لژیون هجدهم)
عکس؛ همسفر فاطمه رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون دوازدهم)
ارسال؛ همسفر راحله رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون یازدهم)
نمایندگی همسفران سلمان فارسی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .