English Version
English

خلاصه سی‌دی موسی (۲)

خلاصه سی‌دی موسی (۲)

استاد امین در سی‌دی موسی(۲) می‌فرمایند: مطلب مهمّی که در داستان حضرت موسی وجود داشت، خواسته‌های نفس بود؛ یعنی در انجام امور، قدرت اصلی در خواسته‌ها است. در این داستان برای رسیدن به هدف و خواسته‌ها، دو الگو برای ما مطرح شده که یکی الگو فرعون که به هر قیمتی می‌خواهد به خواسته‌ خود برسد و دیگری الگو خداوند که با کمترین کنش و تخریب عمل می‌کند. روش رسیدن به خواسته‌ها بسیار مهّم است؛ به‌عنوان مثال: شما یک قرص می‌خورید که سر درد خود را تسکین دهید؛ اما در کنار این کار، به چندین بیماری دیگر نیز دچار می‌شوید که در این زمینه، خواسته درست بوده؛ اما روش، درست نبوده و کبد و کلیه‌ها از کار می‌افتد، درنتیجه به چند بیماری دیگر نیز مبتلا می‌شوید؛ بنابراین این روش، روش فرعون است که همه چیز را نابود می‌کنید تا به یک خواسته برسید.

خداوند در این داستان می‌فرمایند: کسی که برای رسیدن به خواسته‌ خود از هر روشی استفاده می‌کند، تبهکار است و خصلتی که باعث استفاده از این روش می‌شود، داشتن تکبّر و غرور است؛ بنابراین تکبر و غرور بایستی به‌عنوان یک شرط در وجود یک انسان باشد تا از متد و روش فرعون استفاده کند؛ درنتیجه برای این‌که از این موضوع عبور کند، باید تکبر شخص از بین برود. خداوند در ادامه به حضرت موسی می‌فرمایند: بروید و با زبان خوش با فرعون صحبت کنید؛ یعنی خداوند باز هم می‌خواهد به فرعون فرصت بدهد که به صراط مستقیم بازگشت کند. 

حضرت موسی به خواست خداوند قصد دارد فرعون را هدایت کند که فرعون و قوم او را نجات دهد تا رستگار شوند و برای این کار، معجزات خود را نشان می‌دهد و جادوگرها ایمان می‌آورند؛ زیرا به حقانیت حضرت موسی پی می‌برند؛ اما باز نیز فرعون قبول نمی‌کند و ایمان نمی‌آورد؛ زیرا نمی‌توانست از خواسته خود بگذرد و آگاه بود که اگر بپذیرد، قدرتی نخواهد داشت. 

مسئله جادو در داستان‌های قرآن مطرح شده است، یعنی در این رابطه حقایقی وجود دارد؛ زیرا نیروهای منفی و شیطانی وجود دارند. جادو بر روی القا اثر می‌گذارد و خود، مستقیم کاری را انجام نمی‌دهد و با القا در ذهن انسان، او را آماده می‌کند تا وارد یک افکار و دنیا منفی شود. ناگفته نماند که در قرآن کریم ذکر شده که جادو به انسان اثر نمی‌کند، مگر به اذن الهی باشد که آن هم فلسفه و حکمت خود را دارد یا به عبارتی اگر اذن آن صادر شود، برای خالص شدن انسان است که خوبی را انتخاب کند و انسان آبدیده‌ای شود که البته آن نیز مکانیزم خود را دارد.

زمانی که خداوند عذاب‌هایی را برای این قوم نازل می‌کند، دریا شکافته شده و قوم موسی از دریا عبور می‌کنند و سپس دریا بسته می‌شود‌ و فرعون نمی‌تواند عبور کند و غرق می‌شود. این شکافته شدن مفاهیم دیگری نیز دارد؛ زیرا این داستان در زندگی ما نیز جاری است که می‌تواند دریا علم باشد؛ بنابراین زمانی که دریا علم شکافته می‌شود و دانشی به وجود می‌آید، کسانی که در اسارت هستند، به‌واسطه دانشی که کسب می‌کنند می‌توانند از اسارت آزاد شوند. به‌طور کلی اگر علم باشد، انسان می‌تواند از گره‌ها، بندها و مشکلات آزاد شود و قادر خواهد بود بیماری‌هایی مانند: سرطان و اعتیاد را درمان کند؛ چراکه اگر دانش باشد، رهایی اتفاق می‌افتد. 

در مسئله اعتیاد، پس از این‌که علم اعتیاد شکافته شد، افرادی که اعتیاد داشتند از اعتیاد خارج شدند؛ اما افرادی که به سمت روش نادرست روی آوردند از بین رفتند. در نهایت اگر علم باشد، انسان می‌تواند از بند آزاد شود. زمانی که داستان وارد مرحله دوّم می‌شود، یعنی بعد از نجات بنی‌اسرائیل، این مرحله شامل قومی است که از تاریکی خارج شده‌اند، و می‌خواهند مانند یک انسان آزاد زندگی کنند. حضرت موسی تلاش می‌کند تا برای این‌ها فرامین الهی و درست زندگی کردن را بیاورد؛ اما در این فاصله، این قوم باز هم به تاریکی فرو رفته و به دنبال خواسته خود هستند. نکته این داستان این است که عزّت و بزرگی نزد خداوند است. اگر می‌خواهید به خواسته‌ خود برسید، باید به خداوند نزدیک شوید. 

یک قومی که در تاریکی بود، خداوند توسط حضرت موسی و به‌واسطه دانشی که به ایشان می‌دهد، آن‌ها را از شرایط بد خارج می‌کند و زمانی‌که دوباره نجات پیدا کردند، باز هم خواسته خود را اولویّت قرار می‌دهند و وارد جهان تاریکی می‌شوند و این‌ها برای ما تجربه است. زمانی‌که از جهان اعتیاد و تاریکی خارج شده و وارد روشنایی و سفر دوّم می‌شویم، باید قسمت دوّم را نیز با تلاش و دانش تکمیل کنیم. اگر انسان سرخوش و ناآگاه باشد، مجدد به شکل دیگری به جهان تاریکی باز می‌گردد؛ بنابراین داستان‌ها و خروج انسان از تاریکی و دوباره برگشتن به تاریکی، همیشه وجود دارد. زمانی‌که در حرکت و صراط مستقیم هستیم و درست حرکت می‌کنیم، به‌جایی می‌رسیم که دیگر تلاش‌های ما سخت و دشوار نیست؛ بلکه لذّت‌بخش نیز می‌شود.

تایپ: همسفر ثریا رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون دوم)
تصویرگر: راهنمای تازه‌واردین همسفر آرزو
تنظیم و ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .