English Version
English

محترم شمردن حرمت واجب است

محترم شمردن حرمت واجب است

سلام دوستان اکرم هستم همسفر

در ابتدای امر باید بدانیم واژه‌های حریم و حرمت به چه معناست؟ کلمه حریم به معنای قلمرو و مرز شناخته می‌شود و حرمت به معنای عزت، آبرو و آن چیزی است که محترم شمردنش واجب است‌. هر مجموعه و سازمانی دارای قوانین و حرمت‌هایی است که مرز بین افراد را در راستای اهداف آن مجموعه مشخص می‌کند و رعایت کردن آن‌ها باعث می‌شود آن مجموعه یا سازمان باکیفیت و امنیت بیشتر و بهتری اداره شود؛ در این صورت است که اعضا می‌توانند با صلح و آرامش به خواسته و اهداف خود برسند؛ ازجمله این سازمان‌ها تشکیلات «کنگره ۶۰» است که نوشتاری تحت عنوان «حرمت کنگره ۶۰» دارد و خط به خط آن حاصل سال‌ها تجربه و تلاش آقای مهندس حسین دژاکام، بنیان‌گذار این سازمان مردم‌نهاد است و توسط ایشان تدوین‌شده است؛ مهم‌ترین موضوعات و نکاتی که ممکن است اعضای کنگره از ناحیه آن‌ آسیب ببینند در آن مدنظر قرار داده‌شده است و در تمامی جلسات و كارگاه‌های آموزشی، دو بار در ابتدا و انتهای جلسه قرائت می‌شود؛ باوجوداینکه اعضای کنگره معمولاً جزو افراد پرحاشیه جامعه بوده‌اند وجود همین حرمت‌ها باعث شده در طول این سال‌ها هیچ‌گونه مشکلی برای کنگره پیش نیاید.

کنگره، مکانی است که هزاران مصرف‌کننده مواد مخدر را تحت پوشش خود دارد؛ پس باید قوانین بسیار قاطع، صریح و قابل‌اجرا داشته باشد که با رعایت کردن و احترام به آن‌ها بتواند وظیفه و رسالت اصلی خود را که درمان و به تعادل رساندن اعضا است به بهترین شکل به انجام برساند؛ پس هر شخصی که وارد کنگره می‌شود؛ اگر برای فضای کنگره و اعضای دیگر ارزش قائل است، موظف است این حرمت‌ها را محترم شمارد و از حریم و چهارچوب کنگره خارج نشود.

در متن حرمت بیان‌شده کنگره مکان مقدس و امنی است؛ چرا مقدس و امن؟ زیرا کاری که انجام می‌دهد بر مبنای مسائل انسانی و اخلاقی است؛ کسی که اعتیاد دارد در عمق تاریکی‌ها و در چنگال نیروهای مقتدر شیطانی به سر می‌برد و این سیستم به او کمک می‌کند تا در صراط مستقیم حرکت کند و به‌مرورزمان ارزش‌ها و نیروهای الهی در وجودش جایگزین نیروهای منفی شوند؛ به همین دلیل می‌گویند کنگره مکان مقدسی است و چه چیزی مقدس‌تر از رهایی انسان از دام اعتیاد است و اما چرا امن؟ چون در چنین مکانی امنیت خاطر، خیال راحت و نداشتن تنش و اضطراب بسیار مهم است؛ به همین منظور مرزها و خط و خطوطی در نظر گرفته‌شده که اگر می‌خواهیم به‌درستی راهمان را ادامه دهیم، نباید از آن‌ها عبور کنیم تا با آموزش‌های ناب کنگره در کنار هم به هدف اصلی خود که رسیدن به آرامش است دست پیدا کنیم.

در کنگره یاد می‌گیریم دروغ گفتن ممنوع است؛ چون راستی و درستی تضمین‌کننده سلامتی و پیشرفت است. کنگره به ما یادآور می‌شود غیبت کردن و سرزنش کردن یک سم مهلک است و هرکجا شایع شود آنجا را ویران خواهد کرد. مسئله دیگری که در کنگره بسیار عالی به مرحله اجرا درآمده است این است که می‌بینیم افرادی که روزگاری تمام اطرافیان و جامعه از رفتارهای نامتعادل آن‌ها در عذاب بودند چگونه آداب سخن گفتن را رعایت می‌کنند و مراقب هستند حرف کسی را در هنگام صحبت قطع نکنند و الفاظ ناشایست به کار نبرند. بحث سیاسی نکردن در کنگره، موضوع دیگری است که در سطح بسیار عالی رعایت می‌شود.

ما در کنگره به‌خوبی می‌آموزیم که حساب‌وکتاب مالی با اعضای دیگر نداشته باشیم؛ چون داشتن روابط مالی با سایر افراد؛ یعنی از دست دادن آرامش و حال خوش و احتمال اینکه روابط مالی و دادوستدها، روابط بین افراد را خدشه‌دار کند بسیار زیاد است. مسئله پوشش و لباس هم در کنگره موضوع مهمی است که به آن توجه شده، هم خانم‌ها و هم آقایان باید از پوشش مناسب استفاده کنند و استفاده از بعضی لباس‌ها ممنوع است.

از موارد دیگری که جزء حرمت است این است که هیچ‌یک از اعضا نباید بدون مجوز راهنما بیرون از کنگره با یکدیگر ارتباط و رفت‌وآمدی داشته باشند یا تلفن ردوبدل کنند؛ چون این ارتباطات می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد مخصوصاً در سفر اول. درمجموع تک‌تک مفاد حرمت کنگره ۶۰، با تفکر همه‌جانبه، تجربه و در نظر گرفتن رسالت اصلی این مجموعه تدوین‌شده است تا با رعایت این حریم‌ که محافظت‌کننده ما در برابر آسیب‌هاست بتوانیم به هدف اصلی کنگره ۶۰ که سلامت و به تعادل رسیدن جسم، روان و جهان‌بینی است دست پیدا کنیم.

سلام دوستان پروین هستم همسفر

حرمت کنگره از کارهایی که نباید انجام شود سخن گفته و یادآوری می‌کند که از این کارها دوری‌کنیم؛ مثلاً در مورد خود و مسائلمان به راهنما و دیگر مسئولان شعبه دروغ نگفته و بهانه‌جویی نکنیم؛ نگوییم فلان مشکل را داشتم غیبت کردم یا سی‌دی ننوشتم؛ باید سرمان به کار خودمان باشد و در مورد دیگران بدگویی یا قضاوت نکنیم، چراغ را روی رفتار خود بیندازیم و از صحبت و غیبت کردن در مورد بقیه خودداری کنیم؛ به‌هیچ‌وجه از الفاظ و کلمات نامناسب که باعث رنجش دیگران می‌شود استفاده نکنیم و در مورد هر کس، با احترام و ادب یاد کنیم؛ در برخوردها، دیگران را با کلمات محترمانه و مناسب مورد خطاب قرار دهیم همان‌طور که انتظار داریم دیگران در مورد ما همین کار را انجام دهند.

یکی از حرمت‌های بسیار لازم کنگره، قطع نکردن سخن دیگران است؛ باید همیشه به کسانی که سخن می‌گویند گوش دهیم و بعد از پایان صحبت‌ها اگر مطلبی داریم بیان کنیم یا پاسخ دهیم. نکته دیگر حرمت لباس پوشیدن است که باید حتماً پوشش، مناسب و سفید باشد؛ به‌هیچ‌وجه نباید از لباس‌های نامناسب و نامرتب استفاده شود و لباس، کفش و پوشش افراد بایستی همیشه تمیز و مرتب باشد.

در کنگره هیچ‌کس مسئول لوازم شخصی دیگران نیست و شخص باید از وسایل خود کاملاً مراقبت نموده تا مبادا حرف و سخنی پیش آید و این از دیگر حرمت‌های کنگره است. در کنگره نباید به دیگران پول داده یا گرفته شود و هیچ‌گونه دادوستد مالی به‌خصوص در سفر اول نباید انجام گیرد؛ حتی دادن شماره تلفن به یکدیگر باید با اجازه راهنما باشد. به‌طورکلی هر مکانی که در آنجا آموزش، آرامش و آسایش باشد، احترام گذاشتن به حریم آن واجب است؛ حال این مکان ‌می‌تواند خانواده، مدرسه یا هر جای دیگری باشد؛ قطعاً ما با رعایت نکردن حرمت این مکان‌ها برای خود و اعضای آن تخریب‌هایی به وجود می‌آوریم.

سلام دوستان فاطمه هستم همسفر

حرمت به معنای آبرو و ارجمندی است. حرمت کنگره ۶۰ از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در ابتدا و انتهای جلسه خوانده می‌شود و هر یک از اعضا موظف است به حرمت و قوانین وضع‌شده احترام بگذارد؛ هر شخص باید برای خود ارزش قائل شود و از حریم و چهارچوب کنگره خارج نشود؛ در جای دیگر از حرمت‌ها گفته‌شده که از هرگونه ارتباط خانوادگی در بیرون از کنگره جلوگیری کنید؛ چون ناخالصی‌های درون ما به خالصی تبدیل نشده و هنوز به آن مرتبه از آگاهی و دانایی نرسیده‌ایم؛ در این ارتباطات، ذرات ناخالصی درون ما به دلیل داشتن خواسته مشترک به هم می‌رسند و به دنبال اهداف نامعقول خود می‌رویم که نتیجه‌ای جز حال خراب و تخریب سفر برای ما نخواهد داشت. یکی دیگر از حرمت‌های کنگره ۶۰ این است که در سفر اول نباید معاملات مالی بزرگ انجام داد؛ چون درصورتی‌که منجر به شکست شود اعتمادبه‌نفس تازه شکفته شخص بازهم از بین می‌رود و باعث برگشت شخص به اعتیاد خواهد شد.

 

رابط خبری: همسفر سمانه رهجوی راهنما همسفر پریسا (لژیون بیست‌وششم)
عکاس: همسفر لیلا مرزبان خبری
ویراستار: همسفر صفورا رهجوی همسفر راهنما مرجان (لژیون بیست‌و‌یکم)
ارسال: همسفر مینا خدمتگزار سایت
همسفران نمایندگی شیخ‌بهایی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .