English Version
English

اگر علم باشد، انسان می‌تواند از بند آزاد شود

اگر علم باشد، انسان می‌تواند از بند آزاد شود

«خلاصه سی‌دی موسی 2»

داستان حضرت موسی از جهاتی شبیه داستان زندگی خود ما می‌باشد، چون فرعون بنی‌اسرائیل را به بردگی گرفته بود و کاملا به آن‌ها سلطه داشت. نکته تشابه این هست که آن‌جا فرعون سلطه داشت، اینجا بردگی مواد‌مخدر است، اعتیاد نقش فرعون را بازی می‌کند و ما نقش بنی‌اسرائیل را بازی می‌کنیم.

موضوع خیلی مهمی که در داستان حضرت موسی وجود دارد، خواسته‌های نفس است. ما برای رسیدن به خواسته‌های خود دو الگو داریم. الگوی فرعون که ما به هر قیمتی باید به خواسته‌ خود برسیم. الگوی خداوند که با کمترین کنش به خواسته خود برسیم. در داستان مطرح می‌کند، خداوند نقشه‌ای می‌ریزد که نوزاد ظرف چند ساعت به آغوش مادرش برمی‌گردد و حضرت موسی در کنار مادرش بزرگ می‌شود.

ما به‌عنوان یک انسان وقتی خواسته داریم و می‌خواهیم به خواسته‌ خود برسیم به کدام‌ یک از این روش‌ها نزدیک‌تر هستیم؛ آیا وقتی می‌خواهیم به خواسته خود برسیم، تخریب به وجود می‌آوریم یا به گونه‌ای عمل می‌کنیم که حق کسی ضایع نشود و کسی آسیب نبیند. این‌که از کدام روش استفاده می‌کنیم، بیانگر این است که به نیروهای شیطانی یا به نیروهای الهی نزدیک هستیم.

در داستان خداوند به حضرت موسی می‌فرماید: «به فرعون بگو که تبهکار است» به این موضوع اشاره دارد، کسی که برای رسیدن به خواسته خود از هر روشی استفاده کند، تبهکار است. تکبر فرعون باعث شد که از این روش استفاده کند، او فکر می‌کند از همه بهتر و مهم‌تر است. حضرت رسول به این‌گونه سخن می‌گوید: «من هم یک بشری هستم، مثل شما» خودش را مثل بقیه می‌داند ولی فرعون خودش را کاملا متمایز و متفاوت می‌داند.

در ادامه خداوند به حضرت موسی می‌فرماید: «با زبان خوش و نرمی با فرعون صحبت کن». در اینجا باز هم خداوند می‌خواهد به او فرصت دوباره بدهد و این به خاطر رحمان بودن خداوند است. حضرت موسی به فرمان خدا عمل می‌کند و فرعون از حضرت موسی معجزه می‌خواهد که حضرت موسی معجزات خود را نشان می‌دهد فرعون می‌گوید: «تو سال‌ها سحر و جادو یاد گرفته‌ای و حالا می‌خواهی با جادو حکومت من را بگیری حال من جادوگرها را جمع می‌کنم تا با تو مسابقه بدهند». همه مردم و تمام جادوگرها جمع می‌شوند، حضرت موسی عصا را می‌اندازد و اما جادوگرها جادوهایشان نابود می‌شود و از بین می‌رود،
باز فرعون ایمان نمی‌آورد و می‌گوید تو استاد آن‌ها هستی و به آن‌ها آموزش داده‌ای، اما جادوگرها متوجه می‌شوند که قدرت و نیرویی مافوق جادو هست و ایمان می‌آورند، آن‌ها رستگار می‌شوند، ولی فرعون چون نمی‌توانست از خواسته خودش عبور کند رستگار نمی‌شود.

خداوند به حضرت موسی فرمان می‌دهد که شما بروید و از اینجا فاصله بگیرید در اینجا به اذن خداوند دریا شکافته می‌شود و قوم حضرت موسی از دریا عبور می‌کنند، فرعون به دنبال آن‌ها می‌رود ولی دریا بسته می‌شود و فرعون غرق می‌شود.
این داستان دریا می‌تواند، مصداق دریای علم هم باشد که حضرت موسی دریای علم را می‌شکافد، دانشی که به وجود می‌آید باعث می‌شود که انسان‌ها و کسانی که در اسارت هستند به واسطه دانش از اسارت آزاد شوند. اگر علم باشد، انسان می‌تواند از بند آزاد شود و گره‌ها را می‌تواند باز کند.

حضرت موسی با دانشی که به قوم بنی‌اسرائیل انتقال داد از اسارت عبور کردند. حضرت موسی مدتی می‌رود تا فرامین بهتر زندگی کردن را برای قوم خود بیاورد، در این فاصله شخصی به نام سامری با وجود هارون برادر حضرت موسی دوباره قوم را به سمت تاریکی سوق می‌دهد. وقتی انسان انتخاب می‌کند که به سمت تاریکی‌ها برود پیامبر هم کاری نمی‌تواند انجام دهد. حضرت موسی سعی می‌کند، اینها را به راه درست هدایت کند که متأسفانه اکثرشان برنمی‌گردند و عده‌ای هم به مسیر درست هدایت می‌شوند.

خداوند از حضرت موسی سوال می‌کند، چرا کارت درست شد و به اینجا رسیدی ولی قوم تو گمراه شدند؟ حضرت موسی جواب می‌دهند: «من به دنبال تو شتافتم ولی آن‌ها دنبال من بودند».
نتیجه می‌گیریم‌ عزت و بزرگی نزد قدرت مطلق است. اگر می‌خواهید به خواسته‌ خود برسید، باید به خداوند نزدیک شوید، یک قومی که در تاریکی بود، خداوند به واسطه حضرت‌موسی و به واسطه دانشی که به ایشان می‌دهد، آن‌ها را از شرایط بد خارج می‌کند، وقتی که دوباره نجات پیدا کردند، دوباره خواسته خودشان را اولویّت قرار می‌دهند، وارد جهان تاریکی می‌شوند.

این‌ داستان‌ها برای ما درسی است که وقتی از جهان اعتیاد و تاریکی خارج می‌شویم و وارد روشنایی و سفر دوّم می‌شویم، باید این قسمت دوّم را هم با تلاش و دانش تکمیل کنیم. اگر انسان سرخوش و ناآگاه باشد، دوباره به یک شکل دیگری به جهان تاریکی بر می‌گردد. پس این داستان‌ها و خروج انسان از تاریکی و دوباره برگشتن به تاریکی همیشه جاری هستند و اگر ما درست حرکت کنیم به جایی می‌رسیم که دیگر تلاش‌هایمان سخت و دشوار نیست، بلکه لذّت بخش هم می‌شود.

 

رابط‌ خبری و نویسنده: همسفر بهاره رهجوی راهنما همسفرمعصومه (لژیون دهم)
ویراستار: همسفر زهرا خدمتگزار سایت
ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر رضوانه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی امین قم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .