English Version
English

رعایت حرمت‌ها به نفع خودمان است

رعایت حرمت‌ها به نفع خودمان است

همسفر فروزنده
کنگره مکان مقدس و امنی است؛ برای اینکه باید در کنگره حرمت‌ها را رعایت کنیم و از ضدارزش‌ها به سمت ارزش‌ها حرکت کنیم. هرکس که وارد کنگره می‌شود باید این حرمت‌ها را رعایت کند، اگر هم مدتی زیادی نیست که به کنگره می‌آید و حرمت‌ها را کامل نمی‌داند به تبعیت از راهنماها و آموزش‌های ایشان و دیگر اعضای کنگره می‌تواند آنها را فرابگیرد. در کنگره، حرمت‌ها و قوانین آن‌قدر به‌جا هستند که من وقتی یک مشکلی برایم پیش بیاید و نتوانم به کنگره بروم، می‌دانم در کنگره همه چیز بر روی نظم است و سر ساعت همه چیز اجرا می‌شود؛ برای مثال می‌دانم که سر ساعت ۴، جلسه شروع می‌شود و ساعت ۴:۳۰ مشارکت است و ساعت ۵ قانون یازده و ...
حرمت کنگره باعث می‌شود آرامش در کنگره برقرار شود و رهایی و رسیدن به حال خوش تداوم داشته باشد. ما نباید بیرون از کنگره رابطه‌ای داشته باشیم و باید بتوانیم طبق حرمت‌ها عمل کنیم.

همسفر مریم
حرمت کنگره۶٠ همان‌طور که از نامش پیداست با کلمه حریم از یک خانواده هستند. کلمه حریم را خیلی شنیده‌ایم و استفاده می‌کنیم؛ مثل حریم رودخانه، حریم دریا و سایر حریم‌ها؛ مثلاً می‌گويند: در کنار چنین مکان‌هایی خانه نسازیم. مگر چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر ما حریم را رعایت نکنیم و خانه بسازیم با اولین سیلی که می‌آید خانه‌‌مان خراب شده و نتیجه کار اشتباهمان را اول از همه خودمان می‌بینیم، اگر ما حریم‌ها را رعایت کنیم و به حرمت‌ها احترام بگذاریم، بیشترین منفعت را در وهله اول خودمان می‌بریم و درصورتی‌که حریم‌ها را رعایت نکنیم ضرر و آسیب آن به خودمان بر‌می‌گردد.
چیزی که در حرمت برای خودم جالب بود اینکه آقای مهندس می‌فرمایند: سرزنش کردن را هم انجام ندهیم. سرزنش کردن به معنای اینکه، اتفاقی برای یک نفر افتاده و ما بخواهیم سرزنشش کنیم. این عمل، هیچ منفعتی برای او ندارد و همان‌طوری که شما فرمودید با سرزنش اعتمادبه‌نفس او را هم از بین می‌‌بریم. پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: هركس فردی را به چيزى سرزنش كند، نميرد تا خود مرتكب آن شود. برای من اتفاقی مشابه افتاد و یک نفر را به خاطر یک اتفاق، خیلی سرزنش می‌کردم و می‌گفتم چگونه می‌تواند چنین کاری را انجام دهد، وقتی‌که خودم در آن شرایط قرار گرفتم چه بسا کاری که انجام دادم خیلی بدتر بود و عکس‌العمل بدتری داشتم و متوجه شدم که خدای مهربان دوست ندارد که من بنده‌اش را به خاطر شرایطی که در آن قرار داشته سرزنش کنم؛ به خاطر همین می‌فرمایند که ما دیگران را سرزنش نکنیم؛ چون ما واقعا از شرایط آن فرد و شرایط خانوادگی‌اش اطلاع نداریم و نمی‌توانیم آن شخص را سرزنش کنیم و باید فرق سرزنش کردن و نصیحت را بدانیم. در نصیحت کردن ما راه حل می‌دهیم و راهنمایی‌اش می‌کنیم که چه کاری باید انجام بدهد و سرزنش یعنی به او بگوییم که چرا این‌ کار را انجام داده است.

همسفر فریده
در هر مکان، هر سازمان، اداره و ارگانی که ما نگاه کنیم یک‌سری قوانین وجود دارد. من مکان‌های مختلفی رفتم و متوجه شدم فقط در کنگره قوانین به‌درستی رعایت می‌شود. این قوانین ممکن است در هر مکانی باشند ولی چیزی که مهم است رعایت کردن این قوانین است. هیچ‌کدام از قوانین و حرمت‌هایی که آقای مهندس در کنگره قرار داده‌اند بی‌حکمت نبوده است و خیلی هم بر اجرای آن تأکید کرده‌اند. هرکدام از این حرمت‌ها را که رعایت کنیم، نفع آن به خودمان باز برمی‌گردد و آرامش می‌گیریم. می‌گویند: مواظب وسایل شخصی خود باشید که اتفاقی پیش نیاید؛ چون بارها شده که من وسایلم گم شده و به کسی شک کردم و در ذهن خود تهمت زدم و اول هم خودم ناراحت شدم؛ به دنبال این‌ اتفاقات ناآرامی به‌وجود می‌آید. اگر ما حرمت‌ها را رعایت کنیم، نظم و احترام را در پی‌دارد و اگر حرمت‌ها رعایت نشود برای خود ما بی‌احترامی به‌وجود می‌آورد. امیدوارم که با آمدن به این مکان مقدس، بتوانیم حرمت‌ها را در زندگی و رفتار و کردار خود رعایت کنیم.
من یک‌سال است که به کنگره می‌آیم، یک شوخیِ بی‌جا از کسی نشنیدم؛ ولی در مکان‌های دیگر دیدم که چقدر شوخی‌های بی‌جا می‌کنند، حرمت‌ها را از بین می‌برند و آن جایگاه و شخصیت خودشان را نیز زیر سؤال می‌برند اما من در کنگره هیچ اتفاقی به این شکل ندیده‌ام و خوشحالم از اینکه راه برای من نمایان شده و می‌توانم آموزش بگیرم و آنها را عملی نمایم.

همسفر زهرا
در مورد دستور جلسه یکی از چیز‌هایی که برای من خیلی جالب است اینکه نوشتار حرمتی که ما در جلسه دو دفعه می‌خوانیم یک صور آشکار دارد و یک صور پنهان. یکی از آنها که به نظر ساده‌تر می‌آید، لباس پوشیدن است که ما الزام داریم با پوشش سفید وارد شویم، همسفران با روسری سفید و مسافران با پیراهن سفید، حتی مرزبان‌ها باید لباس یک‌دست سفید بپوشند و یا خدمت‌گزاران ترجیجاً باید لباس سفید بپوشند و خب در وهله اول در ظاهر، نظم آن شعبه را می‌رساند اما در باطن آن موضوع، اینکه وقتی تازه‌واردی به این مکان وارد می‌شود و همه افراد رنگ سفید پوشیده‌اند، اول از همه آن انرژی مثبتی که از رنگ سفید دریافت می‌کند، جذابیتی که به سمت آن کشیده می‌شود و کنجکاو می‌شود که چرا همگی یک‌دست رنگ سفید پوشیده‌اند؟ چه الزامی است که حتماً باید شال سفید بپوشند؟ کم‌کم در آموزش‌ها دریافت می‌کند که فلسفه پوشیدن رنگ سفید چه چیزی است. پی‌می‌برد که ملزم است این‌ کار را انجام بدهد و بعداً در او نهادینه شده و کم‌کم این کار را  با عشق انجام می‌دهد. من چند هفته پیش سعادت داشتم با چندتا از مسافر‌ها به تهران بروم، همه مسافرها حتی وقتی در مسیر بودند و هنوز به تهران نرسیده بودند، لباس سفید بر تن داشتند. در مکانی برای استراحت ایستاده بودیم و حدود ۱٠مسافر به همراه راهنمایشان بودند. همان‌موقع خانمی به آنها گفت: شما از چه ارگانی هستید که همگی لباس یک‌دست سفید پوشیدید. خیلی برای من جالب بود که کامل از آنها در مورد کنگره توضیح خواست. همه اینها به آن تفکر و هوشمندی که پشت این قضایا وجود دارد، مربوط می‌شود. چقدر خوب است که ما بتوانیم با رعایت قوانین، اول به خودمان کمک کنیم و بعد به اینکه یک شعبه موفق و با نظم داشته باشیم که بتوانیم آن را به خوبی اداره کنیم و هرچه بیشتر در جهت اهداف کنگره قدم برداریم.

همسفر مهدیه 
به نظر من تنها چیزی که باعث ماندگاری کنگره و این روش درمان شده است، همان قوانینی است که آقای مهندس آنها را در ابتدا وضع کرده‌اند و از همه مهم‌تر افرادی که در این کنگره حضور داشتند و به آنها عمل کردند.
حرمت از کلمه حریم می‌آید؛ یعنی هرمکانی برای خودش یک حریم دارد که باید به آن احترام گذاشت و همان حریم باعث ماندگاری مکان و آموزش‌ها می‌شود. به نظر من تمامی قوانینی که آقای مهندس در حرمت کنگره ذکر کرده‌اند، هرکدام در وهله اول به نفع منِ رهجو است که در حال سفر هستم و این باعث می‌شود سفر من خوب باشد؛ سفری به دور از دغدغه‌ دیگری؛ برای مثال جمعه‌ای که گذشت با جمعی از دوستان جهت مسابقات ورزشی به اصفهان رفتیم، جمع خیلی صمیمی بود و فکر می‌کنم هیچ‌کس در آخر این سفر از کسی ناراحت یا دلگیر نشد و حتی با اینکه هیچ‌کدام از ما شماره همدیگر را نداریم ولی صمیمیت‌مان در آن زمان از کسانی که شماره آنها را داریم و با آنها در ارتباط هستیم هم بیشتر بود؛ چون همه به دیگران و حریم‌هایشان احترام می‌گذاریم.

 

تایپ: همسفر مائده لژیون راهنما همسفر فاطمه (لژیون یکم)

گردآوری و ویرایش: رابط خبری لژیون یکم راهنمای تازه‌واردین همسفر صدیقه

ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر افضل

همسفران نمایندگی وکیلی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .