English Version
English

این گذشت زمان است که به سیستم ایکس فرصت بازسازی خود را می‌دهد

این گذشت زمان است که به سیستم ایکس فرصت بازسازی خود را می‌دهد

مقاله یازدهم: تئوری ایکس و صورت‌مسئله اعتیاد = اصل تئوری ایکس

مقاله مهندس حسین دژاکام شماره پنجم فصلنامه پارسی "طب اعتیاد" تابستان ۱۳۹۳

چکیده:

در این مقاله دعوت به همکاری از پژوهشگران و دانشمندان برای تحقیق و ارزیابی و نتایج متد DST در کنگره ۶۰ یا خارج از آن بررسی می‌شود.

سیستم ایکس (x):

سیستم ایکس به مجموعه ناقل‌های عصبی یا نوروترانسمیترها، هورمون‌های درون‌ریز، برون‌ریز و مدیاتورهای بیوشیمیایی دیگر و تأثیر متقابل آن‌ها بر یکدیگر و بر سایر اعضاء و جوارح بدن، گفته می‌شود.

آنتی ایکس (Anti x):

آنتی ایکس یا ضد ایکس به کلیه مواد مخدر، محرک، توهم‌زا، الکل و داروهای روان‌گردان (مجموعه داروهای اعصاب و روان که به نحو صحیح مورداستفاده قرار نگیرند) گفته می‌شود و در سیستم ایکس تخریب ایجاد می‌نمایند.

تئوری x چه می‌گوید؟

تئوری ایکس می‌گوید؛ بیماری اعتیاد و بیشتر بیماری‌های مزمن جسمی و روانی غیرقابل درمان با تنظیم شدن مجدد سیستم ایکس که از تعادل خارج‌شده است قابل‌درمان هست.

شاخص:

همان‌طور که یک شاخص اندازه‌گیری طول، متر و شاخص اندازه‌گیری وزن، کیلوگرم است، بنابراین بهتر است برای بررسی اعتیاد، یک ماده مخدر را به‌عنوان شاخص انتخاب نماییم و مورد آنالیز و تجزیه قرار دهیم. سپس سایر مواد اعتیاد‌آور را با آن مقایسه می‌کنیم تا راه‌حل درمانی آن‌ها نیز مشخص گردد. من برای تعیین این شاخص تریاک را انتخاب کرده‌ام.

شربت تریاک:

برای تهیه محلول تریاک، باید از حلال استفاده کنیم. بهترین حلال شناخته‌شده و تجربه‌شده، الکل طبی است. میزان ترکیبات شربت تریاک عبارتند از: تریاک به میزان ۱۰ درصد، الکل طبی به میزان ۲۰ درصد و مابقی آن آب مقطر خوراکی است.

ترکیبات شیمیایی تریاک:

تعداد آلکالوئیدهای تریاک که تاکنون از آن استخراج گردیده: شامل ۲۵ نوع است که از بین آن‌ها ۶ آلکلوئید مهم به مقدار نسبتاً زیاد در آن یافت می‌شود.

اعتیاد و سیستم ایکس:

برای اعتیاد و درمان مجهولات زیادی مطرح‌شده؛ ولی به‌طور خلاصه، این مشکلات در سه گروه دسته‌بندی می‌شوند: جسم، روان و جهان‌بینی. در قسمت جسم، عکس‌العمل‌های آشکار به وجود می‌آید که شامل: اسهال، عرق کردن، آب‌ریزش بینی، عطسه‌های پی‌در‌پی، بی‌خوابی، استخوان‌درد و پرش پا. در قسمت روان، عکس‌العمل‌های پنهان به وجود می‌آید که شامل: افسردگی، ناامیدی، تنبلی، نداشتن میل به زندگی، گریه کردن، کندذهنی و عصبانیت زودهنگام. در قسمت جهان‌بینی هم مشکلاتی به وجود می‌آورد که شامل: افکار منفی، استرس، ناامیدی، شکست‌های زندگی، عدم موفقیت و به‌طورکلی فشارهای روحی و روانی قادر هستند در سیستم ایکس، تخریب ایجاد کند.

جمع‌بندی:

با توجه به مطالب ذکرشده، فرآیند ریکاوری و احیای سیستم ایکس در چند اصل مهم توضیح داده می‌شود.

اصل یکم: ترمیم

جسم انسان در زمان حیات و در بیشتر موارد، قادر به ترمیم یا بازسازی فرایندهای طبیعی جسم و روان هست؛ مشروط به اینکه شرایط مناسب برای آن وجود داشته باشد یا تعادل لازم را به‌عنوان شرط اصلی تندرستی، به وجود آوریم.

اصل دوم: عملیات معکوس (عملیات باز توانی سیستم ایکس)

در اعتیاد با پیشروی آنتی ایکس، به‌مرورزمان سیستم ایکس از تعادل خارج می‌شود. حال چنانچه با یک برنامه زمان‌بندی‌شده دقیق، تیپرینگ را آغاز نماییم و در حداقل ۱۰ ماه ادامه بدهیم، به‌جایی می‌رسیم که مصرف آنتی ایکس یا داروی جایگزین به صفر نزدیک و سپس به‌طور کامل قطع می‌گردد. در این شرایط می‌توان سیستم ایکس را به مقدار زیادی به حالت تعادل اولیه برگرداند.

اصل سوم: تعمیم

ازآنجایی‌که عدم تعادل سیستم ایکس باعث بروز انواع بیماری‌های جسمی و روانی می‌گردد؛ بنابراین در مورد برخی بیماری‌های جسمی و روانی مزمن دیگر که در اثر عدم تعادل در سیستم ایکس به وجود آمده شده باشد نیز می‌توان انتظار داشت که با بازسازی و ترمیم سیستم ایکس، بیماری مذکور درمان شود.

اصل چهارم: تریاک

به‌احتمال‌زیاد مؤثرترین دارویی که قادر به بازسازی سیستم ایکس هست، داروی اپیوم و یا شربت آن است که به دلیل وجود آلکالوئیدهای بسیار متنوع آن ازجمله: مورفین، کدئین، نارسئین، نارکوتین، پاپاورین، کدامین و کتامین باعث می‌گردد طیف گسترده از مواد موردنیاز جهت بازسازی و ترمیم سیستم ایکس در اختیار جسم قرار گیرد؛ البته میزان مصرف اپیوم، مدت‌زمان و نحوه استفاده از آن، در ترمیم سیستم ایکس از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.

اصل پنجم: متد درمانی

متد درمانی، DST هست که به شرح زیر است:
D= ضریب کاهش و یا افزایش برابر با ٠/۸ هست.
S= پله‌های کاهش و یا افزایش، برابر روز ۲۱ است.
T= حداقل زمان و یا طول درمان، ۱۰ ماه هست.

در این متد، میزان مصرف دارو، با محاسبات دقیق انجام می‌گیرد و سپس در پله‌های ۲۱ روزه، اقدام به افزایش و یا کاهش دارو، با در نظر گرفتن ضریب ٠/۸ انجام می‌پذیرد.

نویسنده: همسفر لیلا رهجوی راهنما همسفر حمیرا (لژیون دوم)
ارسال مطلب: همسفر ناهید رهجوی راهنما همسفر فاطمه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی بیستون (کرمانشاه)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .