English Version
English

حرمت از حریم می‌آید

حرمت از حریم می‌آید

سیزدهمین جلسه از دوره هفتم کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران کنگره ۶۰، نمایندگی نائین با دستور جلسه «حرمت کنگره۶۰؛ چرا رابطه کاری، مالی و خانوادگی در کنگره ممنوع است؟» با استادی مرزبان گروه خانواده همسفر بهار، نگهبانی همسفر زینب و دبیری همسفر طیبه ساعت ۱۶:۰۰ روز دوشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۳ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:

ماه‌ها بود که منتظرخدمت استاد جلسه بودم و دل من دستور جلسه حرمت را می‌خواست و حتی زمانی که خوانده می‌شود، یک حس خاصی پیدا می‌کنم. روزی که خانم محبوبه به من امر کردند، خیلی خوشحال شدم و از ایشان تشکر می‌کنم که من را به آرزویم رساندند. در مورد دستور جلسه حرمت کنگره۶۰ باید بگویم، زمانی که این کلمه خوانده می‌شود انسان را ملزم می‌کند حتی اگر ایستاده باشد سر جای خود بنشیند و گوش بدهد.

کلمه حرمت از حریم می‌آید و ما باید بدانیم که هر چیزی حریمی دارد و اگر ما وارد حریم چیزی شویم اولین آسیب به شخص وارد می‌شود، به آن شخصی که وارد حریم شده باشد و این شخص فقط خود ما هستیم. به‌عنوان‌مثال رودخانه و جاده حریم دارند و ما نمی‌توانیم وسط جاده بخوابیم؛ چون جاده برای تردد اتومبیل‌ها است. آیا ما می‌توانیم در حریم رودخانه خانه بسازیم؟ نه‌! زیرا سیل می‌آید و خانه ما را ویران می‌کند‌؛ پس اولین کسی که وارد حریم شود و آسیب می‌بیند خود ما هستیم و بایستی حریم هر چیزی را نگه داریم.

من زمانی که وارد کنگره شدم دو ماه مقاومت می‌کردم و به کنگره نمی‌آمدم. چرا؟ چون فکر می‌کردم با یک عده مصرف‌کننده باید در یک محیط باشم و من با یک مصرف‌کننده هم نمی‌توانم زندگی کنم و به خود می‌گفتم: این‌ها سالم نیستند و همچنین خانواده‌ام نیز مخالف بودند و می‌گفتند که به‌هیچ‌عنوان نباید به کنگره بروی. وقتی وارد کنگره ۶۰ شدم در اولین جلسه دیدم که اصلاً مسافران، کاری به همسفران ندارند و همسفران در یک محیط امنی قرار دارند که امن‌تر از این محیط، دیگر جایی برای آن‌ها نیست؛ سپس خودم نیز در آنجا احساس امنیت کردم.

کنگره۶۰ مکان مقدس و امنی است، کلمه امن بودن، خیلی به انسان، احساس آرامش، ایمان و باورهای قلبی می‌دهد. چرا در کنگره‌۶۰ می‌گویند دروغ گفتن ممنوع است؟ زیرا آسیب را اول خود شخص می‌بیند؛ چون اگر مسافری به راهنمای خود دروغ بگوید راهنما نمی‌تواند به او کمک کند و قطعاً خود مسافر ضرر می‌کند. ما باید حواسمان باشد هیچ‌وقت به یکدیگر دروغ نگوییم و این کار ضد حرمت را انجام ندهیم.

علیه شخصی سرزنش‌کردن، ما اجازه نداریم پشت سر کسی غیبت کنیم. اگر از کسی دلخور هستیم یا رفتاری در مقابل ما انجام داده است که ناراحت شده‌ایم، بهتر است به خود او بگوییم که این رفتار شما باعث دلخوری من شده و شما باید توضیح دهید که چرا این رفتار را انجام دادید؟ حرمت از اهمیت بالایی برخوردار است و به این جهت در جلسات دو بار، یکی ابتدای جلسه و دیگری آخر جلسه خوانده می‌شود‌.

مورد بعدی این‌که ما نباید حرف یکدیگر را قطع کنیم. وقتی کسی صحبت می‌کند نه فقط در کنگره، بلکه هر جایی باید این مسئله مهم رعایت شود. در محل کار من، همیشه سمینار داشتیم و زمانی که یک نفر به‌عنوان استاد صحبت می‌کرد ما هم صحبت می‌کردیم و همه این کار را انجام می‌دادند. وقتی وارد کنگره۶۰ شدیم یاد گرفتیم که صحبت کسی را قطع نکنیم. کنگره به ما یاد داد که وقتی کسی صحبت می‌کند ما اجازه نداریم که وسط صحبت کسی حرف بزنیم و حرف او را قطع کنیم و این یک نوع بی‌احترامی به‌طرف مقابل می‌شود.

ما نباید به خودمان اجازه بدهیم که حرمت کسی شکسته شود و در بین صحبت شخصی به صحبت‌کردن بپردازیم و باعث شویم که آن شخص صحبت خودش را یادش برود. ما همیشه باید به‌اندازه صحبت کنیم و زمانی که شروع به صحبت کردیم، خیلی طولانی صحبت نکنیم و مخاطب خود را در نظر بگیریم و ببینیم، این مطالبی را که می‌خواهیم بازگو کنیم، آیا مخاطب ما می‌تواند این مطالب را به‌خوبی درک کند؟ آیا من از این کلمات علمی که استفاده می‌کنم، مخاطب من متوجه می‌شود یا این‌که سری تکان می‌دهد و به دنبال کار خودش می‌رود؛ پس باید به‌اندازه و پویا صحبت کنم.

بند بعدی حرمت کنگره این است که از الفاظ ناشایست استفاده نکنیم. ما در کنگره شوخی نداریم و شوخی‌کردن معنایی ندارد و تمام روابط در کنگره از روی احترام، عشق و محبت است و کاملاً حس خوب ردوبدل می‌شود و اگر این روابط از روی شوخی باشد باعث می‌شود که اول، حریم خود آن شخص آسیب ببیند. اگر در کنگره بخواهند از الفاظ ناشایست استفاده کنند، یک راهنما چگونه می‌تواند به رهجو آموزش دهد که فرمان‌بردار خوبی باشد و اگر شوخی در بین آن‌ها متداول باشد، دیگر آن جذبه و جدیتی که باید باشد؛ نیست و یا این‌که یک‌سری حرمت‌ها از بین می‌رود.

زمانی که می‌خواهم در کنگره صحبت کنم باید ببینم که مخاطبان من راهنما، رهجو، مرزبان و چه کسانی هستند؛ حتی در خانه هم که می‌خواهم صحبت کنم باید ببینم مسافرم است یا فرزندان و یا با کدام یک از اعضای خانواده‌ام صحبت می‌کنم. مسلماً آن دیالوگ‌هایی که در خانه به کار می‌برم با آن دیالوگ‌هایی که در کنگره به کار می‌برم کاملاً با هم متفاوت و متمایز هستند و باید در هر کجا از دیالوگ‌های مخصوص به خودش استفاده کنم. ما نباید برای خطاب‌کردن یکدیگر از کلمه تو استفاده کنیم.

قسمت بعد این است که بدون هماهنگی هرگونه پولی را دریافت و پرداخت‌کردن و هرگونه وجهی را به‌عنوان قرض یا وام به هر شخصیت حقیقی یا حقوقی پرداخت‌کردن ممنوع است؛ مثلاً چه اتفاقی می‌افتد، زمانی که دوستمان به ما می‌گوید پولی را به من قرض بدهید فقط این می‌شود که شاید آن شخص نتواند قرض خود را پس بدهد و او خجالت می‌کشد و این امر باعث می‌شود که پای او از کنگره بریده شود؛ پس بهتر است که این قضایا در کنگره۶۰ نباشد. آقای مهندس می‌فرمایند: «اگر شخصی به من بگوید یکی از بچه‌ها ۲۰۰‌میلیون پول گرفته و هنوز پس نداده و خورده است من در جواب او می‌گویم نوش جانش که خورده است. تو مگر نمی‌دانستی که این کار ضد حرمت کنگره است.»

موضوع بعد، از پوشش نامناسب استفاده‌کردن؛ یعنی باید لباس، پوشش و ظاهر ما تمیز و مرتب باشد. زمانی که انسان وارد کنگره می‌شود این پوشش سفید یک‌لحظه خودش را به انسان جذب می‌کند. حالا چرا در کنگره ۶۰ پوشش سفید انتخاب شده است؟ زیرا رنگ سفید نشان‌دهنده این است که هرگونه ناپاکی و آلودگی روی آن قرار بگیرد، دیده شود و برای همین است که ما خیلی مراقب هستیم که لباس ما کثیف نشود؛ همان‌گونه که سعی می‌کنیم لباس ما کثیف نشود همان‌گونه هم باید سعی کنیم کاری انجام ندهیم که نفس ما آلوده شود.

موضوع بعد تلفن دادن و تلفن گرفتن ممنوع است، مخصوصاً برای سفر اولی‌ها، زمانی که وارد سفر می‌شوند فقط باید رهجوی راهنمای خودشان باشند و به فرامین او به‌خوبی گوش دهند تا به‌سلامت به مقصد خود برسند. ما حتی بیرون کنگره هم نمی‌توانیم هیچ‌گونه ارتباطی داشته باشیم و تمام این‌ها از موارد ضدارزش‌ها هستند و تمام مسئولیت‌ها نیز به عهده خودمان است و از بحث سیاسی‌کردن هم باید اجتناب کنیم و هیچ‌گونه ارتباطی نباید بین راهنمای مسافر و همسفر و خانواده‌های آن‌ها وجود داشته باشد تا سفر آن‌ها خراب نشود؛ پس انجام‌دادن تمام این‌ها موارد ضدارزشی محسوب می‌شود.

مرزبانان کشیک: همسفر طیبه و مسافر عنایت
تایپ: راهنمای تازه‌واردین، همسفر فرزانه و همسفر طاهره رهجوی راهنما همسفر مینا (لژیون دوم)
عکاس: مرزبان خبری، همسفر طیبه
ارسال: راهنمای تازه‌واردین، همسفر سمانه
همسفران نمایندگی نائین

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .