English Version
English

دستوراتی مطابق با قوانین الهی

دستوراتی مطابق با قوانین الهی

چهاردهمین جلسه از دوره هفتم سری کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه همسفران نمایندگی وکیلی یزد با دستور جلسه «حرمت کنگره۶٠، چرا روابط کاری، مالی و خانوادگی در کنگره ممنوع است؟» به استادی راهنمای تازه‌واردین همسفر صدیقه، نگهبانی همسفر زهرا و دبیری همسفر سبا در روز دوشنبه چهارم تیر ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۶ آغاز به کار نمود.

خلاصه سخنان استاد:
خدا را سپاس‌گزارم که به من توفیق داد تا در این جایگاه خدمتی مجدداً آموزش ببینم. از خانم زهرای عزیز نیز بسیار سپاس‌گزارم. پیشاپیش عید سعید غدیر خم را خدمت شما دوستان عزیز و همه شیعیان و آزادگان جهان تبریک عرض می‌کنم.
دستور جلسه امروز دستور جلسه مهم و بنیادینی است. هر مجموعه یا سیستم، خالقی دارد. تمام تلاشِ خالق مجموعه، این است که آن مجموعه را حفظ کند، رشد دهد و هدایت کند تا به هدف مورد نظر برسد. برای این منظور قوانین و قواعدی وضع می‌کند تا مجموعه، هدفمند و بدون آسیب پیش برود. قوانینِ وضع شده بر مبنای شناخت خالق سیستم از افراد و آسیب‌ یا تخریب‌های احتمالی که می‌توانند به خود یا سیستم وارد کنند است؛ مثل سیستم الهی که خداوندِ متعال قواعد و قوانینی وضع نموده و آن را با عناوین حلال، حرام، مکروه و مستحب به ما انسان‌ها معرفی کرده است. این قوانین بر مبنای شناختی که خداوند از ما انسان‌ها داشته وضع شده است.

خالقِ سیستمِ کنگره۶۰ هم به پیروی از سیستم الهی، یک سری قوانین وضع نموده و آن را در قالب نوشتارِ حرمت کنگره، به اعضا معرفی نموده است. این نوشتار در جلسات کنگره دو بار خوانده می‌شود تا هم اعضا به اهمیت این قوانین پی ببرند و هم اگر کسی در ابتدای جلسه حاضر نبود، در انتهای جلسه حرمت‌ها را بشنود و آموزش‌های لازم را فرا گیرد. حرمت‌ها و حلال و حرام‌ها دارای صور آشکار و پنهان هستند. صور آشکار، ظاهری محدود کننده دارند اما در صور پنهانِ این دستورات، مقصودِ خالق سیستم که همانا جلوگیری از ضرر و زیان و آسیب به افراد سیستم است نهفته می‌باشد.
هر کس به فلسفه این دستورات پی ببرد در حقیقت به حکمتِ خالق سیستم پی برده است. به نظر من قوانین کنگره۶۰ که جناب مهندس در قالب نوشتار حرمت، بیان نموده‌اند به سه بخش تقسیم می‌شود. دسته اول دستوراتی مطابق با قوانین الهی است؛ زیرا جناب مهندس در کتاب عبور از منطقه ۶۰درجه زیر صفر آورده‌اند که ما از قوانین الهی و قابل استفاده برای همه انسان‌ها بهره می‌بریم.
از جمله مواردی که نباید در کنگره وجود داشته باشد، دروغ گفتن، علیه شخصی سرزنش کردن و الفاظ ناشایست بیان کردن است. امام حسن عسکری (ع) فرمودند: همه بدی‌ها در اتاقی قرار گرفته‌اند که کلید درب آن اتاق دروغ گفتن است و اولین موردِ نهی شده در کنگره نیز همین دروغ گفتن می‌باشد.
مورد نهی شده بعدی، سرزنش کردن است؛ زیرا با سرزنش کردن علاوه بر اینکه اعتماد به نفس خود یا افراد را می‌گیریم، راه را برای ورود سایر ضدارزش‌ها؛ مثل غیبت، تهمت و تجسس به سیستم کنگره باز می‌کنیم.
دسته دوم، قوانینی است که نشان‌دهنده میزانِ فرهنگ و آداب اجتماعی و شخصیت فردی است. این دسته از قوانین مورد پسند خرد جهانی است و زیر مجموعه دسته اول قوانین نیز می‌باشد؛ مثل حرف یکدیگر را قطع نمودن، بدون اجازه سخن گفتن، لباس و پوشش نامناسب داشتن و سهل انگاری در مراقبت از وسایل شخصی خویش. یکی از کارهای بسیار ناشایست، قطعِ صحبت دیگران است؛ زیرا با این عملِ نادرست، رشته کلام از دست سخنران خارج می‌شود. یکی از خطبه‌های مشهور نهج البلاغه، خطبه شقشقیه است که با قطعِ بی‌ مورد کلامِ مولا علی (ع) این خطبه، ناقص باقی ماند.
مورد بعدی پوشش نامناسب است. لباس‌ها و پوشش ما با دیگران صحبت می‌کنند. پوشش مناسب و تمیز نشان‌دهنده شخصیت ما و نیز احترامی است که با آن پوشش به سیستمی که در آن قرار داریم می‌گذاریم.
سومین دسته از قوانین، مخصوص کنگره است که فقط در کنگره باید رعایت شود و عدمِ رعایت آن در کنگره، ضدارزش محسوب می‌گردد؛ اما در خارج از کنگره، حتی می‌تواند مصداق عمل صالح باشد؛ مثل دریافت و پرداخت پول در قالب وام یا قرض، هرگونه ارتباط مالی، کاری و خانوادگی برقرار نمودن، بدون اجازه راهنما تلفن دادن و تلفن گرفتن  و بحث سیاسی نمودن. شاید پول قرض دادن و برطرف نمودن گرفتاری‌های مالی در خارج از کنگره از خصوصیات انسان‌های بخشنده باشد؛ اما کنگره انجمن خیریه نیست، اهدافی دارد و تنها در جهت همان اهداف به پیش می‌رود و هر آنچه مانع رسیدن کنگره به هدفش باشد حتی اگر عملی به ظاهر نیک باشد از نگاه کنگره، ممنوع است. برقراری ارتباط مالی، کاری و خانوادگی در کنگره، عمل ناسالم محسوب می‌شود که هم به سیستم کنگره و هم به سفر مسافران و همسفران ضربه می‌زند و تخریب ایجاد می‌کند.
ما به اینجا آمده‌ایم تا به صلح و آرامش برسیم و ضمانتِ رسیدن به این هدف، اجرا کردن حرمت‌های آن است.

گردآوری و ویرایش: رابط خبری، راهنمای تازه‌واردین همسفر صدیقه لژیون راهنما همسفر فاطمه (لژیون یکم)

ارسال: همسفر زهرا لژیون راهنما همسفر زینب (لژیون دوم)
همسفران وکیلی یزد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .