English Version
English

گروه خانواده - قوام زندگی با مواد شبه‌افیونی

گروه خانواده - قوام زندگی با مواد شبه‌افیونی

آقای مهندس در تاریخ 1402/12/22 در ادامه مبحثی تحت عنوان «نامه‌ای به ادیتور» فرمودند: اعتیاد برای کل جهان ناشناخته است، چون اگر می‌شناختند آن را درمان می‌کردند، منظور از درمان این است اگر مصرف‌کننده مواد مخدر مثلاً مصرف‌کننده هروئین درمان شود باید بتواند بدون هیچ مشکلی در لابراتوار هروئین‌سازی کار کند.

ریشه کلیه بیماری‌های روحی و روانی دائمی در جسم است، اعتیاد الزاماً یک بیماری روانی نیست، مانند اینکه ممکن است فردی با خوردن مشروب از تعادل روانی خارج شود، این فرد بیمار روانی مادرزاد نیست، بلکه در اثر خوردن الکل این حالت به او دست داده و با از بین رفتن اثر الکل به حالت عادی برمی‌گردد.

بیماری روانی دائمی یعنی چه؟ ممکن است انسان یک‌دفعه سر موضوعی عصبانی یا ناراحت شود، در این حالت نمی‌توان گفت بیماری ریشه در جسم دارد، این ناراحتی زودگذر است و مشکل فرد با گذشت زمان از بین می‌رود. وقتی افسردگی، ناامیدی، پرخاشگری و... همیشگی باشد ریشه آن در جسم است؛ اما در کدام قسمت جسم؟ در نوروترانسمیترها، هورمون‌ها، مدیاتورها، غدد درون‌ریز و برون‌ریز و به‌طورکلی در الگوی اپی‌ژنتیک که از تنظیم خارج شده‌اند یا به‌بیان‌دیگر در مواد شبه‌افیونی بدن مثل اندروفین‌ها، انکفالین‌ها، دینورفین‌ها و...؛ منظور از اپی‌ژنتیک همان بیان ژن‌هاست.


بیماری روحی و روانی مثل اسکیزوفرنی را نمی‌توان بدون توجه به جسم درمان کرد، آتش را در نظر بگیرید، آتش دارای حرارت، نور و دود است، آیا می‌توانید دود یا گرمای آتش را اصلاح کنید بدون اینکه به خود آتش کاری نداشته باشید؟ جسم مثل آتش و جهان‌بینی مثل دود و روان مثل نور است، همان‌طور که نور و دود از آتش جدا نیستند، روان هم همراه جسم است، برای درمان روان باید یکی از پایه‌های آن را که جسم است درمان کرد. سیستم بدن مصرف‌کننده در اثر مصرف مواد از کار افتاده و با قطع مصرف نمی‌توان آن را اصلاح کرد.

تریاک را به‌عنوان شاخص درنظر گرفتیم، متوجه شدیم قطع مصرف تریاک باعث بروز عکس‌العمل‌های آشکار و پنهان در فرد می‌شود، چون در طول زمان تریاک جایگزین مواد مخدر درون یا مواد شبه‌افیونی طبیعی جسم می‌گردد. مواد شبه‌افیونی بسیار مهم هستند، اگر این مواد در انسان یا حیوانات و حتی در گیاهان نبودند زندگی قوام نمی‌گرفت، با وجود این مواد موجودات می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند و مخصوصاً حیوانات نیاز بیشتری به این مواد دارند، چون وقتی مریض یا زخمی می‌شوند بدون این مواد نمی‌توانند دردهای خود را تسکین بدهند، بنابراین مواد شبه‌افیونی موجودات را در حالت تعادل نگه می‌دارد.

انسان به‌طور طبیعی برای راهبری خودش احتیاج به مواد مخدر طبیعی دارد که به‌صورت خودکار تولید می‌کند، ورود تریاک به بدن این سیستم را از کار انداخته و تریاک جایگزین مواد مخدر طبیعی بدن می‌شود، بنابراین می‌توان گفت اعتیاد جایگزینی است، البته این جایگزینی در سه قسمت جسم، روان و جهان‌بینی صورت گرفته است که قسمت اصلی و اساسی آن جسم یا فیزیولوژی است. در اعتیاد جسم خراب جایگزین جسم سالم، مخدرهای بیرون جایگزین مخدرهای درون، روان نامتعادل جایگزین روان متعادل و جهان‌بینی افیونی جایگزین جهان‌بینی سالم شده است.

در سطح جهانی برای روان تعاریف مختلفی مطرح شده، ولی به یک تعریف واحد نرسیدند. همان‌گونه که رنگ و بوی هر گل مشخص‌کننده آن گل است، مجموعه رفتارها، گفتارها و کردارهای هر فرد مشخص‌کننده شخصیت اوست، بنابراین روان را می‌توان این‌گونه تعریف کرد: روان یعنی خلق و خو؛ به‌عبارت‌دیگر فردی دچار توهم است، او را اسکیزوفرنی می‌نامند، به فردی که جنون دارد سایکوز گفته و فردی که دوشخصیتی است بایپولار نام دارد و...؛ شخصیت یک انسان چگونه برداشت می‌شود؟

 تا شخص سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد

وقتی شخصی حرف می‌زند نشان می‌دهد چه خلق و خویی دارد. حال چگونه بایستی روان را ترمیم کرد؟ روان بر دو پایه استوار است، یکی جهان‌بینی یا افکار و اندیشه شخص و نگاه او به خودش، خانواده، جامعه و هستی و دیگری جسم یا فیزیولوژی، به‌عبارتی وقتی فردی دندان‌درد است خلق و خوی او تغییر می‌کند تا زمانی که درد از بین برود، فردی که مواد بیوشیمی مانند سروتونین، استیل‌کولین و آدرنالین که برای خواب رفتن نیاز است در بدن او از تنظیم خارج شده دارای چه خلق و خویی است؟ ریشه بی‌خوابی در جسم است و برای رفع مشکل باید جسم به تعادل برسد. ازآنجاکه جهان‌بینی در تعادل روان نقش مهمی دارد وادی‌ها، سی‌دی‌ها و... کار می‌شود.

نتیجه اینکه برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر، محرک و الکل بایستی قسمت‌های تخریب شده فیزیولوژی با داروی مناسب، در زمان مناسب و در دوز مناسب ترمیم گردد. اگر بخواهیم بیماری اعتیاد را بدون داروی مناسب به درمان برسانیم مثل این است که بخواهیم ساختمان مخروبه‌ای را بدون استفاده از مصالح بازسازی کنیم.

مسئله خیلی مهم که همه باید به آن توجه کرد، اضافه‌وزن می‌باشد. خیلی از بیماری‌ها مانند قند خون، فشار خون و مشکلات بارداری کسانی که بالای 15کیلو کاهش وزن داشتند، رفع شد.

آقای مهندس در توضیح مشارکت‌ها فرمودند: اگر انسان را مانند ظرفی درنظر بگیریم بسیاری از روانشناسان این تصور را دارند که این ظرف هنگامی که انسان از مادر متولد می‌شود خالی است، به‌خاطر همین فروید می‌گوید: مسئله جنسی از مک زدن بچه به سینه مادر مطرح می‌شود و...؛ به اعتقاد من ظرف هر انسانی که از مادر متولد می‌شود خالی نیست، کاری هم به ژن و ژنتیک ندارم، یعنی ذات و نفس او دارای اندوخته‌های مختلفی است، آن نوزاد ممکن است معتاد یا اسکیزوفرنی یا... به دنیا بیاید. صور پنهان انسان در نظر گرفته نشده، نکته مهم اینکه بشر در دسته‌بندی و توصیف بیماری‌ها موفق بوده است و در درمان نه.

تا زمانی که به صور پنهان پی‌نبریم و ندانیم انسان موجودی است که از اول خلقت بوده، هست و خواهد بود، نمی‌توانیم به نتیجه برسیم. اگر در کنگره 60 افراد به درمان می‌رسند به این دلیل است که می‌دانیم ظرف انسان از کی پر شده و چگونه است. وقتی شخصی وارد کنگره می‌شود نمی‌خواهیم بدانیم دچار چه بیماری است، اصلاً اجازه ندارید چنین کاری بکنید، چون غم و غصه او را بیرون می‌ریزید، اینها نتیجه نمی‌دهد، باید طبق پروتکل درمان را شروع کرد، همچنین با آموزش جهان‌بینی ذره‌ذره شخص به تعادل می‌رسد، بنابراین مشکل اصلی روی شناخت انسان است، چون صور پنهان انسان درنظر گرفته نشده در این رشته‌ها موفقیت چندانی بدست نیامده است.

خلاصه‌ای از سی‌دی «نامه 4»
نویسنده: همسفر فرشته رهجوی راهنما همسفر وجیهه (لژیون دوم)
رابط خبری: همسفر زینب رهجوی راهنما همسفر وجیهه (لژیون دوم)
ویراستاری و ارسال: راهنما همسفر وجیهه
همسفران نمایندگی سیرجان
 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .