English Version
English

تقابل حرمت و ضد ارزش‌ها

تقابل حرمت و ضد ارزش‌ها

به‌طور کلی هر جامعه، شهر، سازمان و حتی هر خانه‌ای دارای یک‌سری حریم، قوانین و اصول است که باعث می‌شوند اعضاء در صحت کنار یکدیگر فعالیت، رشد و ارتقاء یابند. کنگره۶۰ نیز به‌عنوان یک نهاد غیر دولتی مردم‌نهاد، از این قاعده مستثنی نیست. برای آن‌که اعضاء بتوانند در این جامعه کوچک کنار یکدیگر فعالیت کرده، به حال خوب و رهایی دست یابند، لازم و منطقی است که مواردی که در قوانین و حرمت ذکر شده‌اند را رعایت کنند.
حرمت از کلمه حرمة و در فرهنگ معین به معنای آبرو و عزت است؛ در واقع آنچه محترم نگه داشتن آن واجب است. حرمت کنگره۶۰ این‌گونه آغاز می‌شود که «کنگره مکان مقدس و امنی است که هر شخصی با ورود در این مکان باید حرمت آن را حفظ نماید.»؛ یعنی شخص با ورود به کنگره یک‌بار ابتدای جلسه عمومی و یک‌بار در انتها این پیام را می‌شنود و می‌داند حال که بستری برای درمان بنا شده و من پذیرفته‌ام که این مکان می‌تواند مسیر سعادت را در زمینه درمان اعتیاد برای من مهیا کند، منطقی است در راستای حفظ سلامت و امنیت این مجموعه تلاش کنم.

در ادامه پیام حرمت، یک‌سری موارد بیان می‌شوند که خرد جهانی، کتاب‌های مذهبی و ادیان متفق‌القول آن‌ها را ضد ارزشی می‌دانند. مواردی مانند «دروغ گفتن، علیه شخصی سرزنش کردن، حرف یکدیگر را قطع نموندن، الفاظ ناشایست بیان کردن و در جلسه بدون اجازه سخن گفتن» علاوه‌بر ضد ارزش بودن، می‌توانند انسان را از تعادل و ادب نیز خارج کنند. مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مسائل ضد ارزشی را بایستی با هم و به‌آرامی حل کنیم و انجام این مهم به‌صورت تک‌شاخه‌ای یا تک‌موردی امکان‌پذیر نمی‌باشد؛ یعنی بایستی تمام موارد ذکر شده در آن واحد رعایت شوند. (۱)
نکته دیگری که در حرمت ذکر شده و بسیار منطقی است که رعایت شود، «بدون اطلاع و هماهنگی هرگونه پولی را دریافت و پرداخت کردن، هرگونه وجهی را در قالب قرض یا وام به هر شخصیت حقیقی و حقوقی پرداخت کردن» است. می‌دانیم اکثراً روابط مالی میان افراد می‌تواند به بیراهه رفته و ارتباط افراد را دچار مشکل کند. هدف در کنگره۶۰ پیشگیری، مهار و درمان اعتیاد است و هرگز کنگره مکان دادوستد و تجارت نیست. کنگره هیچ مسئولیتی در مقابل مراودات مالی افراد نمی‌پذیرد. (۲)
از طرفی با ایجاد رابطه مالی، کاری و یا خانوادگی در کنگره، احتمال بروز تنش، دلخوری و در نهایت دل‌سردی نسبت به کنگره افزایش پیدا می‌کند و افراد ممکن است به هدف نهایی که تعادل و درمان است، دست پیدا نکنند.
در نهایت می‌توان گفت موارد حرمت باعث می‌شوند افراد با قومیت‌ها و از شعبه‌های متفاوت بتوانند کنار یکدیگر قرار گرفته، آموزش ببینند و در صلح و امنیت خدمت کنند.

منابع
۱) کتاب عشق، چهارده وادی برای رسیدن به خود، مهندس حسین دژاکام
۲) سی‌دی حرمت، مهندس حسین دژاکام

نویسنده: همسفر مهسا لژیون راهنما همسفر فاطمه (لژیون شانزدهم)
رابط خبری: همسفر سمانه لژیون راهنما همسفر فاطمه (لژیون شانزدهم)
ویرایش و ارسال: همسفر مهسا لژیون راهنما همسفر فاطمه (لژیون شانزدهم)
همسفران نمایندگی آکادمی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .