English Version
English

عملکرد لژیون یکم- سی‌دی حرمت

عملکرد لژیون یکم- سی‌دی حرمت

خلاصه عملکرد لژیون یکم در روز پنج‌شنبه ۳۱خرداد ۱۴۰۳ با استادی راهنما همسفر فاطمه و دستورجلسه «سی‌دی حرمت».
ابتدا راهنما همسفر فاطمه نکات مهم و کاربردی از سی‌دی راجع به دستورجلسه حرمت کنگره۶۰ را بیان کردند و در ادامه رهجویان سایر نکات سی‌دی را به مشارکت گذاشتند.

راهنما همسفر فاطمه:
هر انسانی با رفتار خودش حریم خودش را مشخص می‌کند؛ مثلاً بعضی‌ها می‌گویند که با فلانی شوخی نکنید، اصلاً نمی‌‌شود با او شوخی کرد؛ چون او یک عکس‌العملی نشان داده که برای خودش حریم درست کرده است و هرکسی نمی‌تواند وارد حریم او بشود؛ پس هر انسانی خودش با رفتار خودش برای خودش حریم درست می‌کند. این رفتار ماست که اجازه می‌دهد دیگران، حریم را بشکنند و وارد حریمِ شخصی ما بشوند؛ پس باید یاد بگیریم که چگونه رفتار کنیم که کسی نتواند حریم ما را بشکند. همان‌طور که قبلا‌ً گفتم ما یک تابلو به دست گرفته‌ایم و بر روی آن نوشته‌ایم که دیگران چگونه با ما صحبت کنند، روی همان تابلو حریم ما نیز مشخص شده است؛ به‌طور مثال درباره فلان مسئله نمی‌شود با آن شخص شوخی کرد، او روی فلان مسئله حساس است و...
چیزهایی که برای من حرمت دارد با رفتارم نشان می‌دهم تا دیگران هم برای آن احترام قائل بشوند. مسئله دیگر صحبتِ یکدیگر را قطع نکردن است. وقتی دیدید که دو نفر با یکدیگر صحبت می‌کنند، هیچ‌وقت حتی برای سلام و احوال‌پرسی حرفشان را قطع نکنید. اگر کار واجب دارید اجازه بگیرد و اگر کارتان واجب نیست صبر کنید تا حرفشان تمام بشود. این موضوع یکی از مواردی است که در حرمت کنگره‌۶٠ به آن اشاره شده است.
وقتی شما با کودکی صحبت می‌کنید حتماً لحن صحبت کردنتان با وقتی که با یک بزرگتر حرف می‌زنید فرق می‌کند، اگر با همسرتان حرف می‌زنید حتماً لحن صحبت کردن شما با زمانی که با مرد همسایه حرف می‌زنید فرق می‌کند. این‌ها هرکدامشان حریمی دارند، مرزی دارند که باید رعایت کنیم؛ پس چند نکته که درباره صحبت کردن در حرمت کنگره‌۶٠  و در این سی‌دی آمده است را گفتیم این‌که، وسط حرف دیگران نپریم، دروغ نگوییم و با هرکسی متناسب با شخصیت خودش با او صحبت کنیم. شاید دوستی داریم که خیلی با او صمیمی هستیم من برای او از ضمیر تو استفاده می‌کنم و او ناراحت نمی‌شود چون ما صمیمی هستیم ولی بعضی جاها حتماً لازم است از لفظ شما و از ضمیر جمع استفاده بشود و این از نظر احترام بهترین شیوه سخن گفتن است.

در ادامه رهجویان به مشارکت پرداختند.

همسفر فریده:
جناب مهندس بخشی را در مورد تجسس فرمودند و من اتفاقاً سی‌دی احترام از آقای امین را گوش می‌کردم که آقای امین می‌فرمایند: تجسس کردن در دیگران و اطلاعات گرفتن از دیگران یعنی حرکت در یک راه تاریک. شما هر چقدر روند زندگی خودتان را طی کنید و اطلاعات زندگی خودتان را داشته باشید و در مورد زندگی خودتان بدانید که چطور زندگی می‌کنید در حقیقت یک حکیم هستید؛ ولی اگر بخواهید در زندگی دیگران  تجسس کنید که الان او چه چیزی دارد؟ چه‌کاری می‌کند؟ درآمدش از کجا‌ هست؟ این مالی که دارد از کجا‌ هست؟ این‌ها همه، راه در تاریکی دارد و این یک نوع ضد‌ارزش است و هیچ‌وقت موفق نخواهید بود؛ پس سعی کنیم که در زندگی دیگران تجسس نکنیم.
مسئله دیگر در ارتباط با وسط حرف دیگران پریدن است که می‌گویند: وقتی شخصی با دیگران صحبت می‌کند میان حرفش صحبت نکنیم، اولاً که رشته کلام آن شخص از دست می‌رود و در یک لحظه  فراموش می‌کند که درمورد چه موضوعی حرف می‌زده؛ یعنی در حقیقت آن احترام را باید برای او قائل باشیم و وسط حرف او نپریم. خودِ من شاید قبلاً این کار را زیاد انجام می‌دادم ولی واقعاً از زمانی که آموزش گرفته‌ام سعی کردم در خیلی از موارد، کارهایی که قبلاً انجام می‌دادم را دیگر انجام ندهم. الان وقتی در جمعی  صحبت می‌کنند دو مسئله را خیلی خوب یاد گرفتم، یکی این‌که وقتی کسی صحبت می‌کند وارد صحبت او نشوم و دیگر این‌که در گوشی با کسی حرف نزنم که این‌ هم واقعاً کار نادرستی است و شخص مقابلمان فکر می‌کند راجع به او حرف می‌زنیم؛ در صورتی‌که ما اصلاً در رابطه با او حرفی نمی‌زنیم، این هم یکی دیگر از ضد‌ارزش‌هاست که ما نباید آن را انجام دهیم.

همسفر زهره.گ :
کنگره۶۰ یک‌سری قوانین و حرمت‌هایی دارد و به گفته جناب مهندس حرمت‌ها باید درکنگره حفظ شوند. یکی از حرمت‌ها پول قرض دادن، معامله کردن و رابطه خانوادگی در بیرون از کنگره برقرار کردن است. این قبیل کارها در بین افراد کنگره ممنوع است. در کنگره تمامی نوشتارها یک‌بار خوانده می‌شوند ولی نوشتار حرمت، دوبار توسط نگهبان خوانده می‌شود چون خیلی مهم است.
در کنگره دروغ گفتن ممنوع است و اصلاً نیازی به دروغ گفتن هم نیست. سرزنش و غیبت نباید وجود داشته باشد. جناب مهندس می‌فرمایند: در کنگره بحث سیاسی اصلاً نداریم و کاری به دین یکدیگر هم نداریم. ما نه بی‌دین هستیم نه دین‌دار، نه اصول‌گرا هستیم نه اصلاح‌طلب، نه چپی هستیم نه راستی، ما همگی در یک مکان از سرزمین خدا دور هم جمع می‌شويم تا درمان شویم و از این بیماری رها شویم، کاری هم به هیچ کسی نداریم. در کنگره نباید الفاظ ناشایست بیان کنیم چون به‌کار بردن الفاظ ناشایست و زشت شخصیت انسان را پایین می‌آورد. با انسان‌های مختلف با توجه به شخصیتشان صحبت کنیم. پوشیدن لباس مناسب در کنگره، حرمت محسوب می‌شود؛ پس منِ همسفر باید به حرمت‌های کنگره احترام بگذارم تا بتوانم به صلح و آرامش برسم.

همسفر مریم:
مهندس دژاکام در سی‌دی حرمت کنگره فرمودند: مثالِ حرمت، مانند ستون‌های معبد یا مسجد است که اگر دو ستون خیلی به هم نزدیک یا خیلی از هم دور شوند، سقف ریزش می‌کند و باعث تخریب و ویرانی می‌شود؛ پس برای پایداری ساختمان، باید حریم یا فاصله دو ستون رعایت بشود. همین مثال برای رودخانه هم صادق است، افرادی که حریم رودخانه را رعایت نمی‌کنند و نزدیک رودخانه بنایی می‌سازند باعث می‌شود در هنگام بارندگی و طغیان رودخانه، به آن ساختمان خسارت وارد شود. در ادامه  فرموند: بهشتیان وقتی به‌‌ هم می‌رسند طبق آیه قرآن، سلام و علیک می‌کنند چون هیچ خرده حسابی با هم ندارند، در کنگره هم باید سلام و علیک باشد و هیچ سخن لغو و باطلی نباشد و این زمانی مقدور است که هیچ طلب و حسابی باهم نداشته باشند. بحث بعدی ایشان در سی‌دی، اهمیت دروغ نگفتن بود و فرمودند که اگر قبلاً مجبور بودیم دروغ بگوییم الان دلیلی برای دروغ گفتن نداریم. در مورد سرزنش کردن هم هیچ‌کس حق ندارد کسی را سرزنش کند؛ همچنین قرض دادن و قرض گرفتن در کنگره ممنوع است. فردی به ایشان گفته بود: کسی از من پول قرض گرفته و پس نداده و آقای مهندس پاسخ دادند: نوش جانش؛ مگر نگفتم به کسی پول قرض ندهید؟ و در آخر متذکر شدند مالتان را سفت بچسبید و همسایه‌تان را دزد نکنید.

همسفر زهره.ف :
در کنگره باید از لباس و پوشش مناسب استفاده کرد و این پوشش فقط مختص خانم‌ها نمی‌باشد، آقایان هم باید از لباس و پوشش مناسب استفاده کنند، نباید لباس و یا تیشرت جذب بپوشند که این امر در کنگره قابل‌قبول نیست، لباس باید عادی و ساده باشد و قیافه را هم نباید از حالت استاندارد خارج کرد. در کنگره مسئولیت حفظِ لوازمِ شخصی با خودِ شخص می‌باشد نباید تمام مدارک مهم را داخل کیف گذاشت، فقط یک کارت شناسایی به همراه داشته باشیم کافی است، برای محل کار هم حتماً یک کلید یدک باید داشته باشیم و همین‌طور برای وسیله نقلیه هم باید یک سوئیچ یدک داخل منزل داشته باشیم تا در صورت گم شدن کیف و وسایل شخصی به سوئیچ دسترسی داشته باشیم. ما برای کار و کاسبی به کنگره نمی‌آییم، در کارها و امور سیاسی شرکت نمی‌کنیم، همه برای ما در کنگره قابل احترامند و کارهایی که داد و ستد محسوب شود در کنگره۶۰ ممنوع می‌باشد.

همسفر آسیه:
در نوشتار حرمت کنگره۶۰ بیان شده؛ وقتی با هم حرف می‌زنیم بین حرف یکدیگر نپریم و حرف هم را قطع نکنیم. به گفته آقای‌ مهندس این‌که بگوییم بین کلامتان شکر و حرف طرف مقابلمان را قطع کنیم اصلاً پسندیده نیست. موقعی هم که خودمان حرف می‌زنیم باید حرف‌هایمان کوتاه‌ و به‌جا باشد و مجال حرف‌ زدن به طرف مقابلمان هم بدهیم. نکته دیگر این‌که از الفاظ‌ ناشایست استفاده نکنیم، شوخی‌های بی‌جا و بی‌مورد نکنیم. اصولاً شوخی‌کردن شخصیت انسان را پایین می‌آورد و باعث می‌شود حریم‌ها شکسته شود، بین هر انسانی باید حریم وجود داشته باشد. ما باید نسبت به شخصیت و جایگاه هر شخص حرمتش را نگه داریم؛ یعنی فقط با کسانی که خیلی نزدیکیم و یا با دوستان صمیمی‌ خودمان می‌توانیم به صورت مفرد حرف بزنیم؛ مثلاً بگوییم من به تو گفتم. اما با کسی که جایگاه بالاتری دارد مثل مدیر، معلم و یا پدر و مادر به صورت جمع صحبت کنیم؛ مثلاً بگوییم من به شما گفتم و در آخر هر انسانی با رفتار خود، حریم خودش را مشخص می‌کند.

در پایان راهنما همسفر فاطمه به جهت جمع‌بندی مطالب فرمودند: حرمت‌ها مطالب و قوانینی هستند که به صورت علم و تجربه بزرگ در قالب حرمت‌های کنگره درآمده‌اند.
رعایت حرمت‌ها، احترام گذاشتن به خود و دیگران است. حرمت‌های کنگره برگرفته از کتاب آسمانی است؛ پس آن کنیم که فرمان است.

تایپ: راهنمای تازه‌واردین همسفر صدیقه و همسفر مائده لژیون راهنما همسفر فاطمه (لژیون یکم)
ویرایش: راهنمای تازه‌واردین همسفر صدیقه
ارسال: همسفر افسانه لژیون راهنما همسفر فهیمه (لژیون سوم)
همسفران نمایندگی وکیلی یزد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .