English Version
English

اعتیاد؛ بیماری جسم، روان و جهان‌بینی

اعتیاد؛ بیماری جسم، روان و جهان‌بینی

عنوان مقاله دوازدهم، فلسفه کنگره۶۰ به بیان ویلیام ال وایت می‌باشد. کنگره۶۰ یک سازمان غیردولتی و مردمی فعال در زمینه درمان و ریکاوری از اعتیاد است. این مقاله، گزارشی از یک NGO به‌نام کنگره۶۰ می باشد که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شده و در این بازیابی به مسائلی هم‌چون: تاریخچه مدیریت فلسفه و متدهای حمایت از ریکاوری کنگره۶۰ پرداخته شده است. استفاده از تریاک و دیگر مواد محرک در ایران، تاریخچه‌ای طولانی‌مدت دارد که هم مرز بودن با افغانستان و پاکستان، دارا بودن جمعیت جوان، جابه‌جایی اجتماعی، افزایش شهر نشینی و افزایش میزان استرس و بیکاری از جمله دلایل آن هستند که باعث اعتیاد به انواع مواد مخدر شده است. 

به‌طور معمول، مصرف مواد مخدر به‌عنوان ماده اصلی، بین افرادی در سنین ۱۲ الی ۱۸سال به‌همراه دوستان یا اعضا خانواده آغاز می‌شود که بیشتر مصرف‌کنندگان تزریقی مواد، مردان مجرد بین سنین ۲۰ الی ۳۹ساله هستند که بارها در قطع مصرف مواد خود با شکست مواجه شده‌اند. پس از سر نگونی شاه در انقلاب سال ۱۹۷۹، اعتیاد از دریچه اخلاقیات اسلامی مورد نگرش قرار گرفت که باعث تحریم کاشت خشخاش و بستن مراکز سم‌زدایی و درمان اعتیاد شد. خدمات درمانی اعتیاد در ایران از سال ۱۹۹۷ توسط دولت، دانشگاه‌ها، مراکز خصوصی و ارگان‌های دولتی در پیشگیری، درمان و حمایت‌های ریکاوری فعال بوده‌اند.

آقای مهندس دژاکام، نسخه‌ای از تجربیات خود را در کتابی با نام عبور از منطقه ۶۰درجه زیر صفر منتشر کردند و یک NGO نیز با نام جمعیت احیا انسانی کنگره۶۰ با شعار بیاید این آتش ویرانگر را مهار کنیم، برای کمک به دیگر افرادی که به دنبال ریکاوری بوده‌اند، تأسیس کرده است. 

محور اصلی فعالیت‌های کنگره۶۰ شامل آموزش، پیشگیری، مهار و ارائه راهنمایی در زمینه اعتیاد است. سیستم کنگره دارای ۶ نقشه کلیدی می‌باشد که عبارتند از: نگهبان یا بنیان‌گذار، دیدبانان، مرزبانان، مسافران، همسفران و راهنما‌یان که جایگاه راهنمایی از سه سطح تشکیل شده است که شامل: کمک‌راهنما، راهنما و استاد راهنما می‌شود. فلسفه کنگره۶۰ در دو کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر و کتاب عشق یا ۱۴ وادی برای ریکاوری وجود دارد که توسط بنیان‌گذار کنگره مطرح شده است. این کتاب، اعتیاد را یک نوع آسیب‌دیدگی جسمانی، روانی و جهان بینی معرفی می‌کند. سیستم ایکس عبارت است از: سیستمی که شامل تمامی نوروترانسمیترها، هورمون‌های درون‌ریز و برون‌ریز بدن انسان که تمام فعالیت‌های معنوی، روانی و احساسی انسان را شامل می‌شود. 

جایگزینی مزمن یعنی مواد مخدر، الکل و داروهای تجویز شده به جای مواد افیونی طبیعی داخل جسم ما قرار میگیرند که در ادامه مواد طبیعی بدن مانند دوپامین، اندروفین و سروتونین تولید نمی‌شوند. هنگامی که مواد خارجی مانند مواد مخدر و الکل برای مدت طولانی وارد جسم ما می‌شوند، باعث تخریب و آسیب به سیستم ایکس می‌شود. کنگره، برای بازسازی سیستم ایکس از اپیوم تینکچر استفاده می‌کند که به مدت ۱۱ماه به صورت تدریجی کاهش داده می‌شود. هدف متد DST این است که ماده مصرفی نباید به طور ناگهانی قطع شود. 

هر کارگاه آموزشی به ۵ قسمت تقسیم شده است عبارتند از: مسافران آقا، مسافران خانم، همسفران آقا، همسفران خانم و مسافران و همسفران است. کارگاه‌های آموزشی، فلسفه اعتیاد، ۱۴ وادی و ریکاوری را نقل می‌کنند. در کنگره۶۰ برای حضور داشتن در فعالیت‌های ورزشی، موسیقی و هنر بسیار تأکید شده است. رفتارهایی مانند: نظم، وقت‌شناسی و احترام به دیگران در کنگره۶۰ مورد توجه قرار گرفته است. تجربه کنگره‌۶۰ بیانگر این موضوع است که شربت تریاک ارزان‌تر بوده و از نظر اجتماعی در ایران نسبت به متادون قابل قبول‌تر می‌باشد. هدف از این مقاله آماده کردن زمینه برای ارائه نتایج چنین تحقیقاتی است که در حال حاضر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

تایپ: همسفر زهرا (ع) رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون دوم)
تصویرگر: همسفر فاطمه(ج) رهجوی راهنما همسفر مریم (لژیون چهارم)
تنظیم و ارسال: همسفر مرضیه رهجوی راهنما همسفر زهرا (لژیون ششم)
همسفران نمایندگی ملاصدرا (نیک‌آباد)

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .