English Version
English

اولین قدم در خودشناسی شناخت نفس است

اولین قدم در خودشناسی شناخت نفس است

جلسه دهم از دوره هفتم کارگاه‌های آموزشی عمومی مسافران و همسفران کنگرۀ 60؛ نمایندگی زالپارس؛ با استادی مرزبان محترم مسافر قاسم و نگهبانی مسافر علیرضا و دبیری مسافر اکبر با دستور جلسه «وادی چهارم و تاثیر آن روی من» پنجشنبه 31 خرداد ماه 1403 راس ساعت 16:00  آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان، قاسم هستم یک مسافر
خداوند بزرگ را شاکر و سپاسگزارم که در این جایگاه قرار گرفتم و می‌توانم خدمت کنم و از شما عزیزان آموزش بگیرم. از حسن ظن و دعوت نگهبان جلسه، گروه مرزبانی و ایجنت محترم نیز قدردانی می‌کنم.
ما در کنگره شصت وادی‌های چهارده‌گانه راداریم که زیربنا و فندانسیون جهان‌بینی ما را می‌سازد. اساساً کنگره 60 نمونۀ کوچکی از هستی است، که با آموزش‌هایش، عملاً ما را در مسیر موفقیت سوق می‌دهد. از همین‌رو، در ابتدا به ما می‌گوید: تفکر درست که ساختار را شکل می‌دهد، چگونه حاصل می‌شود، در ادامه فرمانبری و فرمان‌برداری را یادآوری می‌کند تا ما با اشاره راهنما بتوانیم، مسیر را بیابیم. و سپس مسئولیت‌های فرد مشخص می‌شود؛ که تا من قاسم مسئولیت‌ها و مشکلات خودم را نشناسم و آن‌ها را نپذیرم، نمی‌توانم قدمی در مسیر ارزش‌ها و موفقیت‌ها بردارم.
در وادی چهارم، عدم سپردن مسئولیت در مسائل حیاتی به خداوند، ما را به خودشناسی می‌رساند. و حد و حدود رفتار و مسئولیت‌های من مسافر را با خداوند، همسر و فرزند، خانواده و اطرافیان و ... مشخص می‌کند. به‌طور مثال، در موضوعی مانند محبت به اعتقاد من نکتۀ کلیدی وجود دارد و از همین جهت می‌گوید: محبت زیادی و بیش‌ از حد مانند سیلی، ویرانگر است و محبت کم بسان خشک‌سالی و فقر، است که هر دو زیان‌های خود را برای شخص به همراه دارد. از همین‌رو باید مسئولیت‌ها مطابق اختیارات و به‌صورت دوطرفه اعمال شود، تا به نتیجه منتهی گردد.

اولین قدم در این وادی شناختن خود یا به‌صورت دقیق‌تر نفس خود است. نفس و ذات انسان‌ها، اهمیت بسیاری دارد. مثلاً شخصی که در تاریکی قرار دارد، غیبت، ربا، نزول، دروغ و یا انجام هر ضد ارزشی دیگری برایش اهمیتی ندارد. یا یک مصرف‌کننده ازنظر ظاهری، چشم‌هایش می‌بیند، گوش‌هایش می‌شنود، اما حقیقتاً کور و کر، است! یا ممکن است، خود را زیبا ببیند، اما واقعاً از زیبایی تصور درستی ندارد. چراکه همۀ این حقایق ناشی از تأثیر صور آشکار و پنهان شخص است.
نفس از صورپنهان و شناخت آن برای هر شخصی اهمیت مضاعفی دارد. نفس شامل سه مرحلۀ اماره، لوامه و مطمئنه است. یک مصرف‌کننده که می‌تواند، راحت دروغ بگوید، غیبت بکند و یا تهمت بزند، در مرحلۀ نفس اماره قرار دارد. این مرحلۀ نفس بالاترین مرتبۀ حیوانی است که فقط به خور و خواب و نادانی سپری می‌شود. اما وقتی فرد وارد آگاهی و دانایی می‌شود، کم‌کم به مرحلۀ نفس لوامه وارد می‌شود. از همین‌رو باوجود خطاها و اشتباهاتی که می‌کند، به دنبال آن خود را سرزنش می‌کند. اما اگر تزکیه و پالایش فرد به‌طور مداوم اتفاق بیفتد و به‌ موازات آن دانایی و آگاهی‌اش بالا برود، وارد مرحلۀ نفس مطمئنه می‌گردد. نفس مطمئنه همان صلح و آرامشی است که همۀ ما به دنبال آن هستیم. حال خوش زمانی نصیب شخص می‌شود که ما به دنبال افزایش دانایی و کسب آموزش‌های ناب که در کنگره ارائه می‌شود، باشیم.
درنهایت، وقتی ما بار مسئولیت کارها و اعمالمان را بپذیریم و با سعی و تلاش پا در مسیر ارزش‌ها و صراط مستقیم بگذاریم، با حرکت در این مسیر و تعیین هدف‌ها و خواسته‌هایمان، می‌توانیم به نتیجۀمطلوب برسیم. همان‌طور که استاد سردار می‌فرمایند، ما به این دنیا نیامده‌ایم مگر برای آموزش و خدمت. و این همان مقصود و منظور وادی چهارم است.
از این‌که با سکوت زیبایتان به صحبت‌های من گوش کردید از همۀ شما متشکرم.

باتشکر از مرزبان کشیک مسافر علی و لژیون خدمتگزار لژیون هفتم
راهنمای محترم مسافر محسن

گروه سایت نمایندگی زال پارس
عکس مرزبان خبری: مسافر قاسم
تایپ: مسافرعلی لژیون پنجم
ویراستاری: مسافر محسن لژیون اول
تنظیم خبر: مسافر جواد لژیون ششم

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .