English Version
English

مشارکت دستور جلسه هفتگی

مشارکت دستور جلسه هفتگی

مشارکت همسفر پروانه از لژیون پنجم
وادی چهارم می‌گوید در مسائل حیاتی؛ به خداوند سپردن یعنی سلب مسئولیت از خویشتن. ما در وادی اول و دوم یاد گرفتیم که اول باید تفکر کنیم و ناامید نباشیم در وادی سوم یاد گرفتیم که غیر از خودمان کسی کاری برای ما انجام نمی‌دهد و خودمان باید مشکلاتمان را رفع کنیم و کارهایمان را انجام دهیم و اما وادی چهارم به ما می‌آموزد که مسئولیت مشکلاتمان را حتی به گردن خدا نیز نیندازیم  همینطغور سعی می‌کنیم مرز بین خود و خدایمان را مشخص کنیم. همیشه مسئولیت دو طرفه است، مثلاً پدر و مادر در قبال فرزندان مسئولیت دارند و فرزندان هم نیز در قبال والدین خود مسئولیت دارند. خداوند هم در مقابل ما مسئولیت دارد و ما هم متقابلاً در مقابل اوامر و نعمت‌های خداوند مسئولیت داریم و ما نباید انتظار داشته باشیم که همیشه خداوند مشکلات ما را حل کند. بلکه ما باید خودمان برای حل مشکلاتمان اقدام کنیم و خداوند با القای افکار به ما کمک می‌کند ما در این وادی‌ها درس‌های بزرگی آموختیم پس نتیجه می‌گیریم ما اگر با بی فکری خودمان برای خود مشکل درست کردیم نباید انتظار داشته باشیم که خداوند آن را حل کند و این مسئولیت به عهده شخص خودمان می باشد.

مشارکت همسفر لیلا از لژیون پنجم
در این وادی می‌آموزیم که نفس هر انسانی بر مبنای خواسته‌ها و دانایی او در یکی از مراتب دانایی نفس قرار می‌گیرد که این مراتب عبارتند از: نفس‌اماره، نفس‌لوامه و نفس مطمئنه. نفس‌اماره آخرین مرحله تکامل نفس در حیوانات و اولین مرحله تکاملی نفس در انسان است، برای مثال یک گوسفند وقتی گیاهی را می‌بیند بلافاصله آن را بدون هیچ تفکری می‌خورد انسان هم وقتی در نفس اماره قرار می‌گیرد به همین شکل می‌باشد پشت سر دیگران غیبت می‌کند و آن شخص را نزد دیگران تخریب می‌کند، اموال دیگران را سرقت می‌کند، در کار دیگران تجسس می‌کند هر چه نفس‌اماره امر می‌کند انجام می‌دهد و اصلاً ناراحت نیست.
نفس‌لوامه یا نفس سرزنش‌ کننده که در درجه بالاتری نسبت به نفس اماره قرار دارد در این مرحله نفس به آگاهی بالاتری رسیده و زمانی که کار ضد ارزشی انجام می‌دهد خود را سرزنش می‌کند و دچار عذاب وجدان می‌شود، نفس مطمئنه یا نفس قابل اطمینان آخرین مرحله تکامل نفس است، زمانی که انسان از مرحله نفس اماره و لوامه عبور می‌کند در واقع دانایی او رشد کرده و توانسته با تزکیه و پالایش به این مرحله برسد در این‌جا شخص معمولاً هیچ کار غیرمعقول و غیرمنطقی نه در ظاهر و نه در باطن انجام نمی‌دهد وارد شدن به این نفس بسیار با ارزش است و حتی جناب مهندس می‌فرمایند؛ خداوند کسی را که در وادی نفس مطمئنه قرار دارد به بهشت خاص خود دعوت می‌کند.

مشارکت همسفر زهرا از لژیون پنجم
ما روزی به پختگی لازم می رسیم که مسئولیت هایمان رابپذیریم ...
✨انسان تازمانی که خود را نشناسد، مسئولیت های خود را به خدواند واگذار می‌کند و مسبب تمام اشتباهات خودش را دیگران و خداوند می‌داند.
برای شناخت انسان در این وادی به شکافتن هسته انسان که شامل دو بخش است اشاره می‌شود و آن هسته درونی و بیرونی یا همان صور آشکار و صور پنهان انسان است.
برای اینکه من خودم را بهتر بشناسم لازم است که ابتدانغفس خود را بشناسم، موجودیت خود و خواسته‌های معقول و نامعقول خود را تشخیص دهم که این نیاز به دانایی دارد.
اما پایین‌ترین مرتبه نفس، نفس اماره یا نفس امرکننده است. در این مرتبه از نفس که نفس حیوانی هم گفته می‌شود انسان کارهایی انجام می‌دهد که هیچ وقت ناراحت نمی‌شود.
مرتبه بعدی نفس لوامه یا سرزنش کننده است. در این مرتبه انسان از کارهایی که انجام می‌دهد پشیمان و ناراحت می‌شود و عذاب وجدان می‌گیرد.
سومین مرحله نفس مطمئنه یا قابل اطمینان است. رسیدن به این مرتبه از نفس یعنی رسیدن به صلح و آرامش در زندگی و انسان را به تکامل نزدیک می کند.
همان‌طور که همه واقف هستیم وادی‌ها و مطالبی که در آن‌ها ذکر شده به عنوان ستون و زیربنای جهان‌بینی ما هستند و هدف آن آموزش و یافتن راه درست برای تمامی انسان‌ها است. همان‌طور که جناب آقای مهندس عنوان کردند کتاب عشق کتاب تخصصی در مورد اعتیاد نیست و برای عموم مردم مفید و کاربردی است.
ما بعد از یادگیری درست تفکر کردن و دانستن جایگاه خودمان در هستی و هدف از آفرینش خود به این موضوع می‌رسیم که باید بار مسئولیت تمامی کارهای خود را بر عهده بگیریم و این را بدانیم که هیچ موجودی در قبال اشتباهات و گرفتاری‌های ما نقشی ندارند.
وجود مشکلات در زندگی ما به موجب کاشت بذرهایی است که در گذشته آن را با دست خود کاشته‌ایم و با اعمال غلط آن را آبیاری کرده‌ایم. خیلی از ما فکر می‌کردیم که اگر موقع گرفتاری به خدا و ائمه متوسل شویم، نماز بخوانیم روزه بگیریم و دعا کنیم در قبال آن، خداوند باید خواسته ما را برآورده کند.
در غیر این صورت به رحمت و بزرگی خداوند شک می‌کنیم یا اینکه خود را بنده‌ای لایق برای برآورده شدن خواسته‌ها از جانب خداوند نمی‌بینیم. ولی در وادی چهارم عنوان می‌شود که انسان با قدرت اختیاری که دارد می‌تواند راه فسق و فجور یا راه صراط مستقیم را برای زندگی خود انتخاب کند و با قدرت تفکر و عقل خود می‌تواند تمامی مشکلاتش را حل و فصل کند و خود را از پایین‌ترین نقطه به بالاترین نقطه برساند.

مشارکت همسفر زهرا از لژیون ششم
در وادی چهارم می‌گوید در مسائل حیاتی مسئولیت دادن به خداوند يعنی سلب مسئولیت از خویشتن.
این قانون به ما می‌گوید که در مسایل حیاتی، مسئولیت به عهده خود ما است و خداوند در این خصوص مسئولیتی ندارد او این مسئولیت را به ما محول کرده است و تمام ابزارها اختیار تام و توانایی لازم را به ما داده است. خداوند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده و بقیه امور با خود ما است.
همه چیز در هستی به صورت دو طرفه است من مادر، در زندگی در برابر فرزند و همسرم مسؤل هستم فرزند و همسرم هم در برابر من مسؤل هستند
خدا که اشرف مخلوقات است همه ما در برابر خداوند مسؤل هستیم خدا هم در برابر تک‌تک موجوداتی که خلق کرده مسؤل است در کتاب آسمانی گفته شده انسان هیچ چیز نیست مگر اینکه خودش سعی و کوشش نماید.
یعنی من باید خودم کارهای خودم را انجام دهم و در برابر مشکلاتی که من به وجود آورده‌ام خود من مسؤل هستم و دیگران هیچ نقشی در مشکلات من ندارند.

مشارکت همسفر فاطمه از لژیون هفتم
وادی اول می‌گوید با  تفکر ساختارها آغاز می‌شود، وادی دوم می‌گوید هیچ مخلوقی بیهوده خلق نشده و باید از ناامیدی و پوچی دور باشیم، وادی سوم می‌گوید در حل مشکلات خودمان بالاترین نقش بر عهده خود ما است، اما وادی چهارم با عنوان در مسائل حیاتی؛ به خداوند سپردن؛ یعنی سلب مسئولیت از خویش. 
مسئولیت به معنای تعهد، تکلیف، کار، موظف بودن و... است. مسئولیت‌پذیری مفهومی است که انسان همواره در زندگی فردی و اجتماعی خود با آن ارتباط دارد و یکی از ویژگی‌های شخصیتی انسان مسئولیت‌پذیری است و به پایان رساندن تمام کارهایی که به او واگذار شده است. ما انسان‌ها در همه احوال باید مسئول رفتار خود باشیم زیرا پذیرش مسئولیت در جای‌جای زندگی ما نقش مهم و پر‌‌رنگ دارد و  مسئولیت‌پذیری انسان می‌تواند نسبت به خداوند، خانواده، جامعه، محیط زیست و نیز نسبت به سلامت، جسم و روان خود فرد باشد. انسان‌های مسئولیت‌پذیر در مقابله با مشکلات و مسائل خویش دچار سرگردانی نمی‌شوند و می‌توانند در مسائل پیش آمده، درست عمل کنند و افسار از دستشان خارج نشود. ما انسان‌ها باید مسئولیت بیشتر کارهایمان را بر عهده خود بگیریم و از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی نکنیم و گردن خداوند یا دیگران نیندازیم.
مسئولیت همیشه دو‌‌طرفه است برای مثال: معلم و مربی در قبال شاگردان مسئول‌اند و همین‌طور شاگردان در قبال معلم و استاد خویش مسئول هستند. در وادی چهارم خط و خطوط مسئولیت‌ها مشخص و روشن می‌شود. ما نباید مسئولیت‌های خود را به خداوند یا دیگران واگذار کنیم زیرا خداوند مسئولیت نعمات و تمام امکانات را برای ما کامل کرده و آن وقت انسان را بر سر دوراهی قرار داده و به او اختیار کامل داده که هر راهی را می‌خواهد انتخاب کند و پایان هر راه را نیز مشخص نموده و همین‌طور خداوند به انسان قوه عقل و قدرت انتخاب عطا کرده است.
حال نوبت ما انسان‌ها است که کدام راه را انتخاب کنیم و همان‌طور که در کتاب های آسمانی مختلف اعلام شده مسئولیت اعمالی را که ما انسان‌ها انجام می‌دهیم بر عهده خودمان است.
اگر ما راه پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک و راه تقوا و ارزش‌ها را انتخاب کردیم و با دانایی، آگاهی و تلاش، بیشتر مسئولیت‌های زندگی خود را بپذیریم و بر عهده بگیریم، آنگاه به یک آرامش و تعادل می‌رسیم و در این‌صورت می‌توانیم از خداوند و نیروهای ما‌‌فوق انتظار کمک و هدایت داشته باشیم اما اگر راه فسق و فجور، دروغ، زشتی و پلیدی را انتخاب کردیم باید منتظر سقوط به اعماق تاریکی‌ها باشیم.

مشارکت همسفر زهرا از لژیون هفتم
انسان تا زمانی که خود را نشناسد مسئولیت‌های خود را به خداوند واگذار می‌کند و مسبب تمام اشتباهات خودش را دیگران و خداوند می‌داند.
برای شناخت انسان در این وادی به شکافتن هستۀ انسان که شامل دو بخش است، اشاره می‌شود و آن هستۀ درونی و بیرونی یا همان صور آشکار و صور پنهان انسان است.
یکی از اصلی‌ترین مباحث در علوم انسانی شناخت نفس اوست که جزئی از صور پنهان انسان می‌باشد و برای اینکه من خودم را بیشتر بشناسم لازم است که ابتدا نفس خود را بشناسم، موجودیت خود و خواسته‌های معقول و نامعقول خود را تشخیص بدهم که این تشخیص نیاز به دانایی دارد.
اما پایین‌ترین مرتبۀ نفس، نفس اماره یا نفس امر کننده هست در این مرتبه از نفس که نفس حیوانی هم گفته می‌شود انسان همانند حیوانات به‌صورت غریزی هر آن‌چه دوست دارد و خواسته‌اش باشد به انجام می‌رساند و از کارهایی که به انجام می‌رساند هیچ‌وقت ناراحت نمی‌شود.
مرتبه بعدی نفس لوامه یا سرزنش کننده است. در این مرتبه انسان از کردۀ خود پشیمان و ناراحت می‌شود این مرتبه از نفس طیف وسیعی دارد به صورتی که یک نفر با عبور از چراغ قرمز عذاب وجدان می‌گیرد و یک نفر از مصرف مواد مخدر پشیمان و ناراحت می‌شود و فرد دیگری هم مرتکب جنایت و قتل می‌شود و عذاب وجدان می‌گیرد.
سومین مرتبه نفس مطمئنه یا قابل اطمینان است رسیدن به این مرتبه از نفس یعنی رسیدن به صلح و آرامش در زندگی و انسان را به تکامل نزدیک می‌کند.

 

تایپ: همسفران نمایندگی باباطاهر
تنظیم و ارسال: همسفر سمیرا  (لژیون یکم)
همسفران نمایندگی باباطاهر همدان 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .