English Version
English

پی بردن به مسئولیت خود با شناختن خداوند

پی بردن به مسئولیت خود با شناختن خداوند

جلسه چهارم از دوره سی‌و‌پنجم کارگاه‌های آموزشی خصوصی نمایندگی صالحی با دستورجلسه «وادی چهارم و تأثیر آن روی من» به استادی راهنما همسفر فروغ، نگهبانی همسفر کافیه و دبیری همسفر ساناز در روز سه‌شنبه بیست و نهم خرداد ماه ۱۴۰۳ رأس ساعت ۱۷ آغاز به کار کرد.

خلاصه سخنان استاد:
دستورجلسه امروز درباره «وادی چهارم و تأثیر آن روی من» است. وادی‌ها برای همه ما چه اعضای کنگره و چه کسانی که این کتاب را خارج از کنگره مطالعه می‌کنند، نقش بسیار مهمی در تغییر جهان‌بینی ما و درمان دارند. این وادی‌ها می‌توانند حلقه مفقوده‌ای باشند که به ما در درمان و رسیدن به حال خوش کمک زیادی می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.
از وادی اول که به ما تفکر کردن را آموزش می‌دهد، جناب مهندس خلقت را برای ما تعریف می‌کنند و می‌گویند که خلقت دارای ساختار و تشکیلات بسیار منظم و دقیقی است که هر لحظه تحت کنترل یک قدرت برتر است که آن را در هر لحظه رصد می‌کند. در وادی دوم، بر روی ناامیدی خط بزرگی کشیده می‌شود و زمانی که تازه‌واردین این وادی را می‌خوانند امیدواری را تجربه می‌کنند که بسیار مهم است. زمانی که به وادی سوم می‌رسیم به ما تأکید می‌شود که هر کس باید مسئول مشکلات خود باشد و هیچ‌کس به اندازه خودمان نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند. در این مرحله احساس نیاز به یک قدرت بالاتر و کمک گرفتن از آن به وجود می‌آید.

در وادی چهارم به ما می‌گوید که در مسائل حیاتی، سپردن امور به خداوند به معنای سلب مسئولیت از خویش است. این وادی به ما یادآوری می‌کند که خلقت با عظمت خداوند به گونه‌ای طراحی شده است که برای هر مشکلی تدابیری اندیشیده شده و حد و مرزی برای ما تعیین شده است، اگرچه مشکلات ما در مقابل عظمت خلقت ناچیز به نظر می‌رسند، خداوند برای هر بخش از زندگی ما تدابیری اندیشیده است و اگر انسان به مشکلی برخورد کند و نتواند با تفکر مشکل خود را حل کند چگونه خداوند مشکل او را حل کند؟ برای مثال زمانی که می‌خواهیم وارد یک وزارتخانه شویم هر چه تشکیلات بزرگ‌تر و پیچیده‌تر باشد، دسترسی به مقامات بالاتر سخت‌تر می‌شود، بنابراین تشکیلاتی به این عظمت و بزرگی حتماً برای همه مسائل آن تدابیر خاصی اندیشه شده است. زمانی که خداوند انسان را آفرید او را بر سر دوراهی قرار داد و می‌فرماید: «وَهَدَيْنَاهُ النَّجْدَيْنِهدین؛ و دو راه (خير و شرّ) را به او نمايانديم.» به همین ترتیب در زندگی نیز باید برخی امور را خودمان مدیریت کنیم و مسائل بزرگ‌تر را به خداوند بسپاریم. خداوند ما را هدایت کرده و در هر دو راهی به ما راه‌حل‌هایی ارائه داده است تا بتوانیم مشکلاتمان را حل کنیم. به طور کلی وادی چهارم به ما یاد می‌دهد که توکل و اعتماد به خداوند به معنای واگذار کردن کامل مسئولیت‌ها نیست، بلکه به معنای پذیرش راهنمایی‌ها و دستورات او در مواجهه با مشکلات است.

زمانی که کمی عمیق‌تر می‌شویم به وضوح می‌بینیم که راه را به ما نشان داده است که کجا باید چه کاری انجام دهیم و کجا باید توکل کنیم به ما می‌گوید که اگر در مرحله نفس اماره‌ای هستیم، چه کنیم تا به نفس لوامه برسیم، چگونه از نفس لوامه بالاتر برویم و به نفس مطمئنه دست یابیم. به ما می‌آموزد که اگر در مرحله نفس اماره‌ای هستیم، بدانیم که در آن‌جاست که قرار است از این دو راهی کمی منحرف شده و به سمت پاکی و ارزش‌ها برویم، در این مسیر نفس اماره بسیار قوی است؛ اما شناخت می‌تواند به ما کمک کند و باید شناخت پیدا کنیم. وقتی می‌گوید خداوند در مسائل زندگی و حیاتی به صورت مستقیم دخالت نمی‌کند، ما باید توقعات خود از خداوند را بر اساس شناختی که از او داریم تنظیم کنیم. اگر واقعاً خداوند را بشناسیم و بدانیم او چیست، چه قدرتی دارد و مسئولیتش چیست، خواهیم فهمید کجا مسئولیت ماست و کجا مسئولیت خداوند؛ بنابراین باید روی شناخت خداوند کار کنیم. چطور می‌توانیم خداوند را بشناسیم؟ این شناخت از طریق شناخت خودمان میسر می‌شود. اگر خودمان را بشناسیم و بدانیم در کدام مرحله از نفس قرار داریم، گام بزرگی در مسیر پیشرفت برداشته‌ایم.
زمانی که وارد کنگره می‌شویم، فکر می‌کنیم همه چیز را می‌دانیم و مشکلات تنها برای ماست و دیگران مشکلاتی ندارند؛ اما واقعیت این است که هیچ کدام از ما شناختی از خود نداریم. هر چقدر هم تحصیلات و علم داشته باشیم یا مال و ثروت اندوخته باشیم، هیچ کدام از این‌ها به درد ما نمی‌خورد، بلکه تنها شناخت خود و شناخت نیروهای درون خودمان است که ما را به شناخت خداوند و در نهایت به شناخت مسئولیت‌هایمان می‌رساند با این شناخت می‌توانیم از گریزگاهی که برای خودمان در وادی چهارم ایجاد کرده‌ایم به سلامت عبور کنیم تا بتوانیم مسئولیت‌هایمان را هر چه بهتر انجام دهیم.

تایپ و ویراستار: همسفر سعیده راهنمای تازه‌واردین و همسفر اکرم رهجوی همسفر زهرا راهنمای لژیون هفتم
عکاس: همسفر الهه راهنمای تازه‌واردین
ارسال: همسفر مهسا رهجوی همسفر اکرم راهنمای لژیون یازدهم
رابط خبری: همسفر زهرا راهنمای تازه‌واردین
همسفران نمایندگی صالحی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .