English Version
English

آگاهی بر شناخت مفهوم مسئولیت

آگاهی بر شناخت مفهوم مسئولیت

در مسائل حیاتی مسئولیت‌ دادن به خداوند یعنی سلب مسئولیت از خویشتن، که یکی از قوانین و هنجارهای جاری و بسیار سرنوشت‌ساز در خلقت است که بدون تردید به وسیله‌ تفکر و عملکرد انسانی حکم‌فرما است. نکته اساسی و مهم در مسیر درک و فهم این هنجار، شناخت قدرت‌ مطلق یا همان نیروی نظم‌دهنده‌ کل هستی می‌باشد که تقریباً گام اول در بستر دانایی، شناخت خداوند است که شناخت انسان را ممکن می‌سازد درحالی‌‌که با بیان مراتب شناخت در این وادی، این مهم صورت نمی‌پذیرد، مگر این‌ که انسان نخست به شناخت دقیق و درست از ماهیت آشکار و پنهان خویش دست یابد، سپس به شناخت نیروی برتر و قدرت‌مطلق نزدیک گردد. مبحث مهم دیگر؛ آگاهی بر مفهوم مسئولیت به معنای پرسش‌خواهی و پاسخ‌گویی است.

در این مقوله این پرسش مطرح می‌گردد که به راستی چه کسی پرسش‌پذیر و پاسخ‌گو است؟  پاسخ در شناخت جایگاه‌ها است یعنی؛ انسان زمانی مسئول است که صاحب جایگاه در همان زمینه باشد؛ مثلاً با وجود تعداد زیادی مهندس ساختمان در ارتباط با چگونگی عملکرد پروژه‌های عمرانی تنها مهندسانی پاسخ‌گو هستند که‌ داری جایگاه و مسئولیت هستند، صرف‌نظر از جایگاه‌های ویژه تخصصی، همه‌ انسان‌ها دارای جایگاه بنیادین و عام می‌باشند که آن هم جایگاه فرامین انسانی است.

در ادامه وادی می‌آموزیم که نفس هر انسانی بر مبنای خواسته‌ها و دانایی او در یکی از مراتب دانایی نفس قرار می‌گیرد که این مراتب عبارتنداز: نفس‌اماره، نفس‌لوامه و نفس‌مطمئنه. نفس‌اماره آخرین مرحله تکامل نفس در حیوانات و اولین مرحله تکاملی نفس در انسان است، برای مثال یک گوسفند وقتی گیاهی را می‌بیند بلافاصله آن را بدون هیچ تفکری می‌خورد انسان هم وقتی در نفس‌اماره قرار می‌گیرد به همین شکل می‌باشد پشت سر دیگران غیبت می‌کند و آن شخص را نزد دیگران تخریب می‌کند، اموال دیگران را سرقت می‌کند، در کار دیگران تجسس می‌کند هر چه نفس‌اماره امر می‌کند انجام می‌دهد و اصلاً ناراحت نیست.

نفس‌لوامه یا نفس سرزنش‌ کننده که در درجه بالاتری نسبت به نفس‌اماره قرار دارد در این مرحله نفس به آگاهی بالاتری رسیده و زمانی که کار ضد ارزشی انجام می‌دهد خود را سرزنش می‌کند و دچار عذاب وجدان می‌شود. نفس مطمئنه یا نفس قابل اطمینان آخرین مرحله تکامل نفس است. زمانی که انسان از مرحله نفس‌اماره و لوامه عبور می‌کند در واقع دانایی او رشد کرده و توانسته با تزکیه و پالایش به این مرحله برسد در این‌جا شخص معمولاً هیچ کار غیرمعقول و غیرمنطقی نه در ظاهر و نه در باطن انجام نمی‌دهد وارد شدن به این نفس بسیار با ارزش است و حتی جناب مهندس می‌فرمایند؛ خداوند کسی را که در وادی نفس مطمئنه قرار دارد به بهشت خاص خود دعوت می‌کند.

تهیه گزارش: همسفر سحر رهجو راهنما همسفر رضوان (لژیون ششم)

ویراستاری: همسفر زهرا رهجو راهنما همسفر رضوان (لژیون ششم)

عکس: مرزبان خبری همسفر نوشین

تنظیم و ارسال: راهنما همسفر سمیه

همسفران نمایندگی پروین اعتصامی اراک

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .