English Version
English

قدمی مهم در مسیر تکامل

قدمی مهم در مسیر تکامل

پذیرش مسئولیت، مهم‌ترین قدم برای حرکت به سوی تکامل است. هر کدام از ما با وارد شدن به کنگره و قرار گرفتن در مسیر آموزش‌های ناب کنگره، راه حل پنجاه درصد از مشکلات خود را یافته‌ایم؛ چون طبق فرمایشات بنیان محترم کنگره60 مهندس حسین دژاکام با یافتن مسیر درست و حرکت در جهت حل مشکلات، در واقع نیمی از مشکل را حل نموده‌ایم. اکثر انسان‌ها پس از قرارگرفتن در مشکلات و خسته شدن از شرایطی که به وجود آورده‌اند، راه‌ها و مسیرهای مختلفی را برای حل طی می‌کنند. در نتیجه از درست بودن راه و مسیر اطلاعی ندارند و در نهایت به بن‌بست می‌رسند.
در کنگره با آموزش 14 وادی و کاربردی کردن آن‌ها در مسیر زندگی به‌آرامی کلید حل هر مشکل را پیدا می‌کنیم. در واقع اجرای هر کدام از این وادی‌ها در زندگی، خود به‌تنهایی معجزه‌ای را رقم می‌زند؛ اما وادی چهارم که یکی از کلیدی‌ترین وادی‌هاست عنوان می‌کند «در مسائل حیاتی مسئولیت دادن به خداوند، یعنی سلب مسئولیت از خویشتن.» از آن‌جایی که خداوند انسان را به‌عنوان جایگزین خود در این کره خاکی قرار داد، او را اشرف مخلوقات نامید و برای او بالاترین جایگاه را در بین مخلوقاتش قائل شد و اختیار کامل برای دخالت بر سرنوشت خویش به او واگذار کرد.

می‌دانیم که انسان دارای نفس است و نفس هم خواسته‌های معقول و غیرمعقول دارد. در واقع نفس انسان، خود انسان را تعیین موجودیت می‌کند و هر انسان، با توجه به عملکرد و ساختار فکری خود می‌تواند در یک مرحله از نفس قرار بگیرد. مراحل نفس شامل:
نفس اماره (امر کننده)
نفس لوامه (سرزنش کننده)
نفس مطمئنه (قابل اطمینان)
انسان زمانی‌که در مسیر برآورده کردن خواسته‌های نامعقول نفس خویش قرار می‌گیرد، در انتها مشکلات زیادی را برای خود و دیگران می‌آفریند؛ چون در زمان‌هایی که بر سر دوراهی ارزش‌ها و ضدارزش‌ها قرار گرفت با کمک قدرت اختیار، مسیر ضدارزش‌ها را انتخاب کرده و برای خود و دیگران مشکلاتی را به وجود آورده است. حال اینجاست که وادی چهارم بسیار زیبا و ماهرانه به ما می‌آموزد برای حل مشکلاتی که در زندگی ما قرارداشته، باید مسئولیت به وجود آمدن و حل آن ها را تمام و کمال بپذیریم و در جهت حل آن مشکلات در مسیر ارزش‌ها و صراط مستقیم حرکت کنیم. در این مسیر با پیروی از دستورات و فرامین الهی از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکنیم.
همان‌گونه که در کتاب شریف می‌فرماید «لَّيۡسَ لِلۡإِنسَٰنِ إِلَّا مَا سَعَىٰ»؛ یعنی انسان چیزی نیست مگر آنجه تلاش می‌کند. اینجاست که اساسی‌ترین قدم را برای حرکت به طرف نور، روشنایی‌ها و در کلام آخر تکامل برداشته‌ایم. قدرت مطلق هم با حرکت ما در این مسیر روشن و نورانی به‌واسطه دست‌های آسمانی،چ با القاء افکار، به یاری و کمک ما می‌آید و ما را در رسیدن به هدف که همان تکامل و فرمان عقل است یاری می‌کند.

منابع:
۱- کتاب عشق ۱۴ وادی برای رسیدن به خود، وادی چهارم، مهندس حسین دژاکام
۲- کارگاه آموزشی وادی چهارم و تأثیر آن روی من، تاریخ ۲۴/خرداد/۱۴۰۲ و ۲۳/خرداد/۱۴۰۳ و ۴/تیر/۱۴۰۲
۳- سی‌دی‌های آموزشی وادی چهارم (بخش‌های ۱و۲و۳)

نویسنده: همسفر ماندانا لژیون راهنما همسفر محترم (لژیون چهاردهم)
رابط خبری: همسفر الهه لژیون راهنما همسفر محترم (لژیون چهاردهم)
ویرایش و ارسال: همسفر منیره لژیون راهنما همسفر اسرین (لژیون بیست‌وسوم)
همسفران نمایندگی آکادمی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .