English Version
English

مسئولیت یک‌طرفه‌ وجود ندارد

مسئولیت یک‌طرفه‌ وجود ندارد

وادی چهارم می‌گوید: «در مسائل حیاتی به خداوند مسئولیت دادن یعنی سلب مسئولیت از خویشتن»؛ استاد می‌گوید که مسئولیت دوطرفه است و هیچ‌گاه یک‌طرفه نیست. یعنی یک پدر نسبت به همسر و فرزندان مسئولیت دارد و همسر و فرزندان نیز نسبت به پدر مسئولیت دارند، استاد یا راهنما نسبت به رهجو مسئولیت دارد و همچنین رهجو نسبت به راهنما مسئولیت دارد، حتی ما در مقابل خداوند مسئولیت داریم و خداوند در مقابل ما مسئولیت دارد.

نکته حائز اهمیت که وجود دارد خط و خطوط این مسئله است. استاد می‌گوید: ما می‌خواهیم خط و خطوط بین خود و خداوند را مشخص کنیم و بدانیم جایگاه ما در مقابل خدا چیست؟ مسئولیت خداوند در مقابل ما چیست؟ چون این خود یک گریزگاه است و این گریزگاه یعنی مسئولیت خود را به گردن خدا بیندازیم.

اگر هر کاری کرده باشیم و هر بلایی سر ما بیاید مسئولش خود ما هستیم. گاهی اوقات ما مسئولیت کارهایی که انجام می‌دهیم را به گردن خدا می‌اندازیم و صورت حق‌به‌جانب به خودمان می‌گیریم که ما انسان با خدایی هستیم و یک منتی هم سر خداوند می‌گذاریم و می‌گوییم: خداوندا راضی‌ام به رضای تو!

به خداوند می‌گوییم تمام بیماری‌های ما را حل کن و ما برای حل مشکلات خودمان هیچ تلاشی نمی‌کنیم، گویی خداوند فرمان‌بردار ما هست و هر صبح که بیدار می‌شویم یک سری دستورات را به خداوند می‌دهیم.

ما باید روی فکر و اندیشه خودمان حساب کنیم و اگر ما تمام وظیفه و تکلیفمان را در مقابل خداوند انجام دهیم آن زمان می‌توانیم انتظار داشته باشیم که خداوند به ما کمک کند. استاد می‌گوید: قدرت مطلق انسان را سر دوراهی قرار داد و به او اختیار داد تا هر راهی را که می‌خواهد انتخاب کند؛ یک راه پندار، گفتار، کردار راستین و صلح‌آمیز و راه دیگر فسق و فجور و دروغ و کجی و زشتی و پلیدی و نتیجه کار ما را نشان داد که نتیجه کار راست و نتیجه کار کج چیست؟ خداوند فرمودند: مسئولیت هر کاری که انجام می‌دهید با خودتان است.

استاد در آخر می‌گویند: ما اگر بخواهیم نیروی قدرت مطلق را بشناسیم باید از دروازه خود عبور کنیم و باید خود را بشناسیم تا به خداشناسی برسیم. نتیجه می‌گیریم خط و خطوطی بین ما و خداوند و خط‌کشی بین همه ما انسان‌ها هست، همه مسئولیت‌ها دوطرفه است و هیچ مسئولیت یک‌طرفه‌ای وجود ندارد.

 

نویسنده: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر پروانه (لژیون دوم)
تایپ و ویراستار: همسفر گوهر رهجوی راهنما همسفر فرزانه (لژیون اول)
رابط خبری: همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر پروانه (لژیون دوم)
ارسال: همسفر آمنه مرزبان خبری
همسفران نمایندگی آبیک

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .