English Version
English

گفتگو با پیشکسوت محترم تیراندازی با کمان، استاد موچانی

گفتگو با پیشکسوت محترم تیراندازی با کمان، استاد موچانی

در حاشیه مسابقات تیراندازی با کمان جام پیشکسوتان که گرامی داشت آقای موچانی برگزار گردید، با ایشان به گفتگو نشستیم که که شما را در جریان این گفتگو قرار می دهیم:

سلام، حضورتان در باشگاه تیراندازی باکمان کنگره ۶۰ یا بهتر است بگویم به خانه خودتان را خیرمقدم عرض می‌کنم؛ در ابتدا لطفا برای آشنایی مخاطبان سایت کنگره۶۰، خودتان را معرفی کنید؟
سلام من رضا موچانی هستم، مربی و مدرس تیراندازی با کمان که از سال ۸۲ در خدمت خانواده تیروکمان هستم

از چه زمانی و چگونه وارد ورزش تیراندازی با کمان شدید؟

ورود من به این رشته سال ۸۲ وتقریبا با آشنایی با کنگره 60 همزمان شد. در سال‌های قبل از آشنایی با کنگره ۶۰ تیراندازی با تفنگ و تپانچه انجام می‌دادم و به صورت اتفاقی یکی از دوستان گفتند که به مسابقه تیروکمان بروم و از همان لحظه به بعد من تیراندازی با کمان را ادامه دادم.

آشنایی شما با کنگره ۶۰ برای اولین بار چگونه بود؟

ما در پارک طالقانی تمرین تیراندازی می‌کردیم و آنجا محفل دوستان کنگره ۶۰ بود و ما با کنگره ۶۰ آشنا شدیم و تیروکمان به این شکل که الان می‌بینید گسترش پیدا کرد. آقای مهندس دژاکام، آقای اشکذری، پیش قراولان این رشته بودند و در این عرصه خیلی زحمت کشیدند. البته دختر و پسر آقای مهندس، آقای اشکذری، آقای حکیمی و بقیه دوستان نیز بودند.

شما در بیرون مربی تیراندازی هستید و همینطور مربی تیراندازی بچه‌های کنگره نیز بودید، بچه‌های کنگره را چگونه می‌دیدید؟
من مدرس و مربی هستم و مربی تربیت می‌کنم، همیشه بچه‌های کنگره را به بقیه مثال می‌زنم، مخصوصا آن انسجامی که بینشان است و در برنامه‌هایشان هم بسیار تداوم دارند، همین رفتار بچه‌های کنگره بود که در ابتدا من را جذب کنگره کرد واقعا بچه‌های کنگره ۶۰ نمونه هستند.


 

آیا در آن سال ها بچه‌های کنگره مقام هم کسب کردند؟ و در کل چقدر پیشرفت این رشته در کنگره60 را چگونه ارزیابی می کنید؟
آن زمان دختر آقای مهندس مقام کسب کردند، آقای عباس معافی و خانم آنی وارد تیم ملی شدند. در همان سال‌ها قهرمان استانی و کشوری داشتیم. بچه‌های کنگره بسیار فعال بودند، در تمرین‌ها تداوم داشتند و همین باعث رشد و پیشرفتشان بود. من دورادور از تمام ورزش‌های کنگره مطلع هستم. به نظر من کنگره یک فدراسیون است و خیلی از رشته‌های ورزشی را حمایت می‌کند، ورزش تیروکمان را حمایت می‌کند و در نوع خودش از نظر کمیت و کیفیت فوق‌العاده است.
تصور شما در ابتدا از بچه‌های کنگره چه بود؟ با توجه به اینکه آن ها یک زمانی مصرف‌کننده مواد مخدر بودند و در کنگره درمان شده اند؟
هر کاری در ابتدا سختی دارد، در همه بخش‌ها همیشه در ابتدا مشکلاتی وجود دارد. در کنگره ۶۰ هدفی که برای آن تلاش می‌کنند یعنی درمان اعتیاد، روندی که دنبال می‌کنند، من هم این را یاد گرفته بودم که برای هر کاری باید صبر کنم و این کار را بچه‌های کنگره به خوبی انجام می‌دهند.

چند عامل برای موفقیت یک کماندار چیست؟
خیلی‌ها می‌گویند که برای این ورزش باید پول دار بود ولی پایه اصلی برای موفقیت پشتکار است و با صبوری کردن این پشتکار به انجام می‌رسد. داشتن استعداد به همراه پشتکار باعث موفقیت می‌شود. قطعا برای ادامه به صورت حرفه‌ای باید پول هم مهم است ولی در قسمت آماتور و نیمه حرفه‌ای آن چنان نیازی به پول هم نیست.
برای بهتر بودن در این ورزش و جلوگیری از آسیب‌دیدگی چه باید کرد؟هیچ ورزشی بدون آسیب نیست، اگر درست آموزش بگیریم و همه اصول آن را درست انجام بدهیم قطعا آسیب نمی‌بینیم. همان‌طور که در کنگره یک فرد به مرور و آرام‌آرام احیا می‌شود، در ورزش تیروکمان هم این کاملا صدق می‌کند و آرام‌آرام فرد با انجام درست ورزش با کمترین آسیب می‌تواند این روند را طی کند و در این ورزش موفق باشد. باید ابتدا از کمان سبک شروع کرد، نرمش‌های گرم کردن کردن را به خوبی انجام داد. باید فرصت کافی به بدن بدهیم و با کمان سبک شروع کنیم و کم‌کم بدن را آماده کنیم. در قسمت حرفه‌ای دیگر هیچ آسیبی به‌وجود نمی‌آید چون کاملا بدن آماده شده و می‌تواند تیراندازی کند.

 از نظر علمی این ورزش نسبت به قبل چقدر پیشرفت کرده است؟

از نظر علمی خیلی به این ورزش فکر شده و خیلی پیشرفت کرده است. در ابتدا که ما ورزش را شروع کردیم خیلی محدودیت داشتیم، تنوع کمان‌ها کم بود، کمان‌ها بر اساس قدرت و سن افراد، برای کسانی که می‌خواهند این ورزش را شروع کنند تهیه شده‌است و خدا را شکر سعی شده که مناسب تمام افراد باشد و همه بتوانند استفاده کنند.

آقای مهندس درکنگره ۶۰ تاکید زیادی بر قدردانی دارند و امروز نیز با حمایت مادی  ومعنوی کنگره60 و به پاسداشت زحمات شما در رشد و ارتقای این رشته در کنگره این مسابقات برگزار شده است؛ نظر شما در مورد برگزاری این مسابقه چیست؟
من اگر هر کاری کردم انجام وظیفه بوده و همان روزهای اول، وقتی سبک و سیاق و راهی که آقای مهندس برای بچه‌های کنگره طراحی کرده بودند، من هم علاقمند شدم که شرکت کنم و خیلی لذت می‌بردم این کار را انجام بدهم و در کنار آقای مهندس باشم. یک جاهایی هم را به‌عنوان همسفر خودم را معرفی می‌کردم. راه و روشی که در کنگره وجود دارد بسیار زیبا و قشنگ است و همین من را همیشه به کنگره وصل می‌کند و علاقه داشتم که در کنگره باشم. همراهی و هم‌صحبتی و نشست و برخاست با اعضای کنگره بسیار لذت‌بخش است.

اگر بخواهید در یک جمله از ورزش تیروکمان توصیف کنید چه می گویید؟
من همیشه در کلاس‌هایم این را مطرح می‌کنم که تیروکمان مثل زندگی روزمره ما است. ما یک دنیا و یک آخرت داریم. دنیای تیروکمان در واقع خط آتش تیرانداز است و آخرت نیز همان هدف است که ما در واقع آخرت را نمی‌بینیم ولی با کارهایی که انجام می‌دهیم، با فروع دین و اصول دین که در تیروکمان یاد می‌گیریم، تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها را اگر درست اجرا کنیم و تیر را رها کنیم، جایی که باید بشیند می‌نشیند. اوایل تیراندازان این را درک نمی‌کنند بعد که راه می‌افتند و جلو که می‌روند، زمانی که تیر رها می‌شود و به هدف می‌خورد بسیار لذت‌بخش است.

کلام آخر؛

من بسیار تشکر می‌کنم از آقای مهندس دژاکام و اعضای کنگره ۶۰، از آقای اشکذری، آقای خدامی، آقای امیر خرمشاهی، آقای حکیمی که خیلی زحمت کشیدند و می‌کشند و اینکه من را قابل دونستند و این تقدیر را انجام دادند. من واقعا هیچ کاری نکردم و اگر کاری کردم وظیفه بوده و بخاطر علاقه‌ای که به این سیستم داشتم انجام دادم، بخاطر تفکری که پشت این سیستم بوده انجام وظیفه کردم و لذت بردم.

انجام مصاحبه: مسافر حمید

تایپ و ویراستاری: همسفر ناهید

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .