English Version
English

اصلی کتاب، رسیدن به تعادل است

اصلی کتاب، رسیدن به تعادل است

دهمین جلسه از دوره دوازدهم کارگاه‌های آموزش خصوصی همسفران آقا، نمایندگی شادآباد؛ به استادی همسفر مهدی، نگهبانی همسفر احسان و دبیری همسفر حسین؛ با دستور جلسه "کتاب عبور از منطقه 60درجه زیر صفر" پنجشنبه 24 خردادماه ۱۴۰3، ساعت ۱۵:۰۰ آغاز به کارکرد.

خلاصه سخنان استاد:

سلام دوستان مهدی هستم همسفر.
خیلی خوشحال هستم که امروز در این جایگاه قرارگرفته‌ام.
درباره کتاب هایی که مفاهیم عمیقی دارند، برای اینکه برداشت درستی از مطالب آن کتاب داشته باشم، لازم و ضروری است که نکاتی را رعایت کنم.:
اولین نکته این است که کتاب‌ها یا مطالب دیگر، خالق آن اثر را مطالعه کنم و یا با سبک زندگی آن شخص آشنا شوم تا شناخت بیشتری از آن شخص و طرز تفکر او پیدا کنم.
دومین نکته این است که حتماً باید موقعیت زمانی، مکانی و اجتماعی خلق آن اثر را در نظر داشته باشم. برای مثال: در کتاب ۶۰درجه گفته‌شده است که این کتاب، خودآموزی است برای درمان اعتیاد. اگر زمان نوشته شدن این کتاب را در نظر بگیریم، می‌بینیم که در آن زمان، کنگره فقط در تهران شعبه داشت، پس کسی که در خارج از تهران بود، می‌توانست فقط به مطالب آموزشی مثل کتاب دسترسی داشته باشد و برای درمان اعتیاد خودش، مطالب را به کار ببندد.
در آن زمان، حتی روش درمان در کنگره به شکل امروز نبود. پس باید فرض بگیریم که خودآموز بودن این کتاب برای مهار اعتیاد است و ممکن است به‌تنهایی نتواند شخص را به درمان برساند، ولی شخص تنها با استفاده از این کتاب می‌تواند تا حد زیادی اعتیاد خودش را مهار کند.
درجایی از کتاب می‌گوید: این کتاب بی‌نقص است و برای همه افراد کاربرد دارد، اما در جای دیگری می‌گوید که این کتاب ممکن است همه را سیراب نکند ولی از غرق شدن عده‌ی کثیری جلوگیری می‌کند.
در اینجا ما اگر با افکار نویسنده آشنایی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که بی‌نقص بودن کتاب به معنای کاربردی بودن برای همه افراد نیست و ما نمی‌توانیم به کسی کمک کنیم که خواهان کمک نیست. درواقع اگر کسی خودش خواستار درمان نباشد، حتی کتاب ۶۰درجه هم نمی‌تواند برای او کاربرد داشته باشد.
کوچک‌ترین هدف کتاب ۶۰درجه، مطرح کردن صورت‌مسئله اعتیاد است. همان‌طور که در ابتدای کتاب می‌گوید: " من آب می‌آورم، تو آن‌قدر بنوش که سیراب شوی، اما نه زیرآب". موضوع شناخت اندازه‌ها مطرح است و هدف اصلی کنگره ۶۰، تعادل است.
حل صورت‌مسئله اعتیاد، جزو اهداف کنگره ۶۰ است ولی هدف اصلی کنگره این است که اندازه‌ها را بشناسیم. حتی در آرم کنگره هم کاملاً مشهود است که هدف احیای انسان‌ها است و صرفاً به مسئله اعتیاد نمی‌پردازد. هدف اصلی کتاب، رسیدن به تعادل است.
در کتاب ۶۰درجه، در مورد سرکار خانم آنی، به‌عنوان همسفر آقای مهندس صحبت شده است و لازم می‌دانم، این مطلب را یادآوری کنم که همسفر، نقش بسیار مهمی در سفر دارد و این مطلبی است که در جلسات کمتر در مورد آن صحبت شده است.
ممنون که به صحبت‌های من توجه کردید.

تایپ و ویراستاری: همسفر مهرداد

سایت همسفران آقا، نمایندگی شادآباد

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .