English Version
English

آل‌فرعون بدترین بندگان خداوند

آل‌فرعون بدترین بندگان خداوند

در این سی‌دی استاد امین به یکی از مطالبی که ذهن ایشان را مشغول کرده و سوال معروفی که در مکاتب جامعه شناسی مطرح می‌شود می‌پردازد و آن این است که آیا ما اجازه داریم برای رسیدن به هدفمان که مهم است دست به هر کاری بزنیم؟ برای پاسخ به این سوال استاد امین داستان حضرت موسی را بیان می‌کند.

روزی حضرت موسی همراه خانواده خود در حال مهاجرت بودند که نوری را می‌بینند و در پی آن نور روان می‌شود هنگام رسیدن به منبع نور خداوند به‌‌طور مستقیم با حضرت موسی سخن می‌گوید و به او فرمان می‌دهد که برای هدایت فرعون که طغیان ورزیده و از تبهکاران بود به سویش روانه شود و او را به مسیر صحیح هدایت نماید حضرت موسی پس از حصول اطمینان صحت فرمان الهی از خداوند دو نوع خواسته طلب می‌کند که خواسته اول؛ شخصی و درونی است و خواسته دوم او بیرونی بود. ایشان‌‌ از خداوند خواست که سینه‌اش را بگشاید و به او آرامش عطا کند کارها را بر او آسان کند و گره از کارش باز کند خواسته‌های بیرونی حضرت موسی نیز از خداوند سه چیز بود؛ این‌که خداوند خواسته‌های حضرت موسی را اجابت کرد و به او یادآور می‌شود که در گذشته هم لطف الهی شامل حالش شده است خداوند برادرش هارون را وزیرش قرار داد و پشت او را قوی کرده و در امر هدایت فرعون هارون را نیز با او شریک کند. خداوند خواسته‌های حضرت موسی را اجابت کرد به او یادآور می‌شود که در گذشته هم لطف الهی شامل حالش شده است.

در زمان حضرت موسی فرعون در خواب دیده بود که فرزندی از بنی اسرائیل حکومت او را به نابودی خواهد کشاند و به‌همین خاطر فرمان قتل تمامی فرزندان پسر بنی اسرائیل را صادر کرد در آن هنگام خداوند به مادر حضرت موسی وحی کرد که او را در سبدی قرار دهد و به نهر افکند به خواهرش وحی کرد که به دنبال سبد روان شود تا مقصد آن را بداند و به حضرت موسی وحی کرد که از سینه هیچ زنی به جز مادر خود شیر نخورد بنابراین موسی به واسطه این الطاف الهی به دامان مادر خود بازگشت و حتی برای انجام وظیفه خود که در آینده بایستی انجام می‌داد در کاخ فرعون رشد کرد و از امکانات ویژه‌ای برخوردار شد.

با توجه به داستان حضرت موسی می‌توان تفاوت شیوه خداوند برای رسیدن به اهداف خود را با شیوه فرعون به‌خوبی مشاهده کرد. فرعون شخصی بود که خود را خدا می‌دانست و برای حفظ و نگهداری حکومت خود حتی حاضر بود که فرزندان بی‌گناه زیادی را به قتل برساند شیوه خداوند با فرعون خیلی تفاوت دارد. خداوند عنوان خالق و مدیر جهان هستی که اهداف مثبت و والایی دارد ولی برای رسیدن به این اهداف حتی حاضر نمی‌شود فرزندی را از مادرش جدا کند و طوری امور را طراحی می‌کند که موسی در دامان مادر خود رشد کند؛ بنابراین فرعون که نماد نیروی منفی است برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف خود از هر شیوه و روشی استفاده می‌کند ولی خداوند به عنوان نیروی مثبت برای پیاده‌سازی اهداف خود حاضر نیست که از هر روشی استفاده کند.

استاد امین در این سی‌دی به آل فرعون اشاره می‌کند که «در کلام الله از آنها به عنوان بدترین بندگان یاد شده است و آل فرعون را کسانی می‌دانند که مانند فرعون خود و نفس خود را خدا می‌دانند و برای رسیدن به خواسته‌های نامعقول خود حاضرند هر‌کاری انجام دهند که این منجر به سقوط و تباهی آن‌ها می‌شود.» با توجه به این موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که انسان حتی برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف صحیح و مثبت خود نیز مجاز نیست از هر روشی استفاده کند. به‌عنوان مثال یک راهنما مجاز نیست برای رسیدن به هدف مثبت و الهی خود که درمان و به آرامش رساندن رهجو است از هر روشی استفاده کند یا ایجنت و مرزبانان نیز برای انجام وظایف خود باید با نهایت دقت و استحکام، از شیوه‌های صحیح استفاده نمایند مطالب مهم که باید مد‌نظر داشته باشیم این است که جام خواسته‌های معقول نفس منجر به قدرت و نیرومندی انسان می‌شود و انجام خواسته‌های نامعقول هم به سقوط و تباهی انسان منجر می‌شود.

رابط‌خبری و نویسنده: همسفر سمیرا رهجوی راهنما همسفر فاطمه(لژیون چهارم)
ویراستاری و ارسال: راهنمای تازه‌واردین همسفر زهرا رهجوی راهنما همسفر سمیرا (لژیون دوم)
همسفران نمایندگی ملایر

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .