English Version
English

سیستم‌ ایکس برای من حکم مدینه فاضله را دارد

سیستم‌ ایکس برای من حکم مدینه فاضله را دارد

سیستم ایکس
سلام دوستان هادی هستم یک مسافر؛ رهجوی لژیون یکم؛ شعبه بیهقی سبزوار؛ به راهنمایی آقای محمد باغجری. سیستم‌ ایکس برای من حکم مدینه فاضله را دارد. در ابتدا تعریفی از سیستم یا سامانه؛ مجموعه‌ای از اجرا است که برای رسیدن به یک هدف مشترک باهم تعامل می‌کنند و ایکس نیز به معنی ناشناخته؛ مجهول است. به قول یکی از دوستان عزیزمان اگر تمام کشفیات کنگره ۶۰ را در کنار هم قرار دهیم گل سرسبد همه آن‌ها سیستم ایکس است، که همان جوابی است که انسان سال‌ها به دنبال آن بوده است . آنانی که قرن‌ها در انتظار بودند همین آزادی را می‌طلبیدند. تعریف ساده و روان از سیستم ایکس؛ یعنی سیستم تولیدکننده مخدرهای طبیعی بدن. راهنمایان عزیز می‌خواهند که رهجو سیستم ایکس را با تمام وجود درک کند و بفهمد تا بهتر و راحت‌تر سفر کند. در شرایطی که رهجو در ابتدای سفر گیج و مفاهیم برایش نامفهوم و نا باور است. البته بعد از چند جلسه متوجه می‌شود که شربت OT همراه با روش DST و در کنار آن جهان‌بینی مفید واقع می‌شود. تعریف رسمی که کنگره از سیستم ایکس نموده، عبارت است از مجموعه نوروترانسمیترها یا ناقل‌های عصبی یا واسطه‌های شیمیایی که در دستگاه عصبی مرکزی و محیطی و نیز مجموعه‌ی غدد درون‌ریز و برون‌ریز بدن است. اگر ما چند بار این تعریف را بخوانیم شاید حفظ کنیم ولی درست متوجه نشویم. بایستی این تعریف را بشکافیم تا درک بهتری پیدا کنیم.

دستگاه عصبی بدن از دو بخش تشکیل شده است، اعصاب مرکزی شامل مغز و نخاع و اعصاب محیطی شامل رشته‌های که از نخاع جداشده و به تمام نقاط بدن منشعب شده است. رشته‌های عصبی از سلول‌های ریزی به نام نورون تشکیل شده‌اند و زمانی که پیام عصبی از مغز به سایر قسمت‌های بدن ارسال می‌شود، انتقال از طریق نورون‌ها انجام می‌گیرد. اما ازآنجایی‌که این سلول‌ها از هم فاصله دارند به فضای بین دو سلول اصطلاحاً فضای بین سیناپسی گفته می‌شود. انتقال پیام‌های عصبی توسط مواد شیمیایی که از نورون‌ها ترشح می‌شود صورت می‌گیرد. به فرایندی که باعث ترشح این مواد شبه افیونی می‌شود یک فرایند الکتروشیمیایی می‌گویند. مواد ترشح‌شده از نورون‌ها را مواد شبه افیونی و در اصطلاح پزشکی نوروترانسمیتر می‌گویند. نکته قابل توجه برای مسافرین اینجاست که مواد شبه افیونی این‌گونه در بدن به وجود می‌آید ‌. مواد شبه افیونی بدن شامل دوپامین، سرتونین، انکفالین، اندورفین و... است. آنتی ایکس نیز به موادی گفته می‌شود که انسان را از تعادل خارج می‌کند و یا پرده و حجاب روی احساسات و عقل انسان می‌کشد، مثل تریاک؛ حشیش؛ هروئین و یا قرص و الکل.  وقتی یک سفر دومی یک کار ارزشی انجام می‌دهد حس نشاط و آرامش‌ به او دست می‌دهد. این شاهکار خلقت همان سیستم ایکس است، که خمر حقیقی و ناب بدن اتوماتیک وار باز می‌شود و برعکس. اکنون تعریف سیستم ایکس یعنی غدد درون‌ریز و برون‌ریز را توضیح مختصری می‌دهم. در بدن هفت مرکز عمده وجود دارد که هورمون‌هایی را ترشح می‌کنند. به‌عنوان‌مثال هیپوفیز در مغز و تیروئید در گلو. تفاوت هورمون و نوروترانسمیتر را بیان می‌کنم تا بهتر با غدد برون‌ریز و درون‌ریز آشنا شویم. هورمون توسط غدد تولید می‌شود. توجه داشته باشید غدد درون‌ریز مستقیماً وارد سیستم گردش خون می‌شود.

مثل غدد درون‌ریز که هورمون انسولین را ترشح می‌کند؛ به میزانی که قند خون تعادل داشته باشد.  هورمون‌های برون‌ریز که توسط یک مجرا به بافت موردنظر می‌رسند مثل غدد اشکی یا غدد تعریق؛ عرق بدن یا تولید شیر در پستان مادر. از هورمون‌های برون‌ریز می‌توان ملاتونین و آدرنالین را نام برد. بنابراین سیستم ایکس شامل دستگاه عصبی مرکزی و محیطی و نیز شامل غدد درون‌ریز و برون‌ریز  و مجموعه‌ای از نورو ترانسمیترها و ناقل‌های عصبی و شیمیایی و هورمون‌ها است. در آخر این را باید گفت که داشتن چنین اطلاعاتی در پزشکی و حوزه اعتیاد به ما در درک بهتر آسیب‌های اعتیاد کمک می‌کند و همواره متوجه می‌شویم که هنگامی‌که پله ما کم می‌شود چرا حالمان بهتر و بهتر می‌شود.
در پایان از راهنمای عزیزم بابت لطف و محبت بی‌دریغ تشکر و قدردانی می‌کنم.
تایپ: مسافر هادی لژیون یکم
تنظیم: سایت بیهقی سبزوار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .