English Version
English

مسیری برای درمان اعتیاد

مسیری برای درمان اعتیاد

در راستای دستور جلسه هفتگی «کتاب عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر» با راهنمای محترم مسافر حسین مصاحبه‌ای داشته‌ایم که توجه شما را به آن جلب می‌نماییم.

لطفاً به‌رسم کنگره خودتان را معرفی نمایید.
سلام دوستان حسین هستم یک مسافر، آخرین آنتی ایکس مصرفی، شیشه و حشیش، تخریب بیش از ۵ سال، ۱۲ ماه سفر کردم به راهنمایی آقای مجید اعتباریان به روش DST و داروی اوتی رهایی ۹ سال و ۵ ماه در ادامه سفر سیگار، رهایی از بند دخانیات، ۹ سال رشته ورزشی، والیبال و دارت.

به نظر شما برای نوشتن کتاب ۶۰ درجه چه هدفی دنبال شده است و چرا باید چنین کتابی نوشته می‌شد؟
کتاب ۶۰ درجه یک کتاب مرجع و مسیری برای درمان اعتیاد در کنگره ۶۰ است و برای عموم انسان‌ها ازجمله مصرف‌کنندگان و خانواده‌ها، محققین، دانشمندان و دانشجویان قابل استفاده است. دلیل آنکه آقای مهندس این کتاب را نوشتند، می‌خواستند به‌واسطه این کتاب، انسان‌هایی که دسترسی به سیستم کنگره ندارند با مطالعه کردن این کتاب و روش DST که درونش گنجانده شده است، اعتیاد خودشان را با توجه به مباحث جهان‌بینی درون این کتاب درمان کنند. وقتی ما به کتاب ۶۰ درجه نگاه می‌کنیم دو صور در آن است که وقتی صور آشکار کتاب را در ظاهر یک سفر اولی نگاه می‌کند، می‌گوید یک کتاب معمولی است و برای اولین بار که کتاب را موردمطالعه قرار می‌دهد، دنبال زندگی‌نامه و چگونگی سفر آقای مهندس یا میزان و مقدار مصرف و تخریب ایشان می‌باشند که آقای مهندس هم همین را می‌خواهد که یک سری افراد بیایند و به‌واسطه دریچه ورودی اعتیاد که به وجود آمده، وارد مقوله عبور از منطقه ۶۰ درجه زیر صفر گردند که مبحث آن اعتیاد است و در صور پنهانش از علم جهان‌بینی برخوردار شوند. آقای مهندس به‌واسطه نوشتن این کتاب از داستان سفر خودش شروع می‌کند ولی یک علمی هم درون این کتاب می‌گنجاند که به درد همه انسان‌ها می‌خورد و الآن که ما در کنگره از این کتاب استفاده می‌کنیم، چه شخص مصرف‌کننده باشد یا نباشد، هم در قسمت مسافران و هم در قسمت همسفران به‌صورت موثق از این کتاب استفاده می‌کنند.  همسفران ما مصرف‌کننده نیستند ولی از این کتاب استفاده می‌کنند و مسافران هم که مصرف‌کننده هستند از این کتاب آموزش می‌گیرند و این کتاب نوشته شده تا بتواند مسیر درمان اعتیاد را برای اولین بار نشان دهد که به چه شکلی بوده و در ادامه به چه شکلی تکامل پیدا کرده است.

پیام‌هایی که در این کتاب می‌بینیم اگر نبود سفر مهندس یا من مصرف‌کننده چگونه پیش می‌رفت و این پیام‌ها حکم چه چیزی را در جای‌جای کتاب دارد؟
انسان چه در کنگره و چه در بیرون از کنگره برای اینکه بتواند از یک گذرگاه سختی عبور بکند نیاز به معلم دارد، آقای مهندس هم در طول مسیری که شروع و برنامه مصرفی خودشان را تنظیم می‌کنند با یک سری از استادان و معلمین خودشان مشاوره و از ایشان راهکار می‌گرفتند. در این کتاب آقای مهندس سه مربی، معلم و استاد دارند و معلمین ایشان در سفری که درمان انجام می‌دادند و خودشان هم از همه‌جا بی‌خبر بوده‌اند، به ایشان کمک می‌کردند. آقای مهندس در کتاب ۶۰ درجه کلاس‌هایی که با معلمین خودش داشته و صحبت‌هایی که با ایشان انجام می‌دهند را در قالب نوشته در دل کتاب می‌گنجاند که ما نمی‌گوییم کلام، می‌گوییم آموزش‌هایی که آقای مهندس از استادان خودشان گرفته است و قطعاً انسان همیشه در حال آموزش گرفتن از روزگار و از آموزگار است و آقای مهندس هم از معلمین مربیان و استادان خودشان همیشه آموزش گرفته است. همان طوری که در کتاب عنوان شده است، خواننده کتاب ۶۰ درجه نیاز نیست که بداند استادان آقای مهندس چه کسانی هستند و مهم این است که چه می‌گویند و این‌که آن‌ها چه می‌گویند باعث می‌شود که یک انسان، اعتیاد خودش را درمان کند و هدف آقای مهندس از نوشتن این کتاب عنوان کردن داستان‌هایی در قالب مباحث آموزشی، این بوده که مسیر درمان اعتیاد هموار بشود و انسان به‌واسطه کتاب ۶۰ درجه بتواند مجهولات بعد خویش را بهتر بشناسد و ما به‌واسطه همین می‌آییم از این آموزش‌ها استفاده می‌کنیم. در کتاب ۶۰ درجه آقای مهندس از دل خودشان صحبت می‌کنند و یک جایی از زبان معلمان خودشان صحبت می‌کنند و آقای مهندس معلم، آموزگار و استاد دارد و همیشه هم تحت تعلیم استادان خودشان هستند.

از کتاب ۶۰ درجه به‌عنوان یک متن درسی با توجه به مسئولیت شما، برای اداره لژیون چه استفاده‌هایی نمودید؟
چیزی که من خودم به‌شخصه در اداره لژیون، از کتاب ۶۰ درجه آموزش می‌گیرم اینکه در اداره لژیون سعی می‌کنیم که آموزش‌ها و برنامه را بدهیم و عملکرد را بر عهده رهجو می‌گذاریم و چیزی که از کتاب ۶۰ درجه استفاده می‌کنیم و انشالله شما هم در اداره لژیون از آن استفاده کنید، مرحله‌به‌مرحله استادان آقای مهندس به ایشان یک سری نکاتی را اشاره می‌کنند، مثلاً در یک قسمتی از کتاب می‌گویند که بیایید لنگر کشتی را بکشید یا در قسمتی قانون اول می‌گوید که با تفکر، ساختارها آغاز می‌گردد یا یک قسمتی از کتاب می‌آید پیام تکرار تاریخ را مطرح می‌کند یا یک قسمتی از کتاب، لحظه دشواری یا تحویل گرفتن فرماندهی شهر وجودی را می‌گوید. این متون آموزشی یا به قول خودمان پیام‌هایی که برای آقای مهندس آمده و استادان ایشان در اختیارشان قرار داده‌اند و آقای مهندس به‌واسطه آن پیام‌ها، مسیر خودشان را پیدا کرده‌اند، ما هم در اداره لژیون از همین روال استفاده می‌نماییم. قطعاً اگر راهنمایی برای اداره لژیون از کتاب ۶۰ درجه الگو بگیرد قوی‌ترین راهنما برای اداره لژیون خواهد شد چون ما در کنگره از این کتاب شفاف‌تر، مسیر هموارتر که به بهترین روش، بهترین الگو و بهترین سند برای درمان اعتیاد، چیزی نداریم. متون آموزشی این کتاب سندی است که آقای مهندس به‌واسطه راهنمایشان از این مسیر خارج شدند و راهنما از این مسیر استفاده می‌نماید و رهجوهایش را عبور می‌دهد. در اداره زندگی هم کتاب ۶۰ درجه به انسان‌ها کمک زیادی می‌کند، در زندگی هم انسان باید گاهی اوقات لنگر بکشد و گاهی اوقات باید به تکرارها دل نبندد. کتاب ۶۰ درجه یک کتاب مرجع و یک منبع اطلاعاتی بسیار قوی در کنگره است و یک راهنما هر موقع برای اداره لژیون، در خانه یا در کنگره اگر به این کتاب رجوع کند، آموزش می‌گیرد که به چه شکلی برای اداره لژیون استفاده نماید و کتاب ۶۰ درجه یک کتاب زنده است و زنده بودن کتاب ۶۰ درجه به واسطه این است که هیچ موقع تکراری نمی‌شود.

زمانی که ما با حس و حال‌های مختلف، کتاب ۶۰ درجه را می‌خوانیم، در هر دفعه خواندن آن، مطلب و دریچه جدیدی برای ما باز می‌شود، این چه حسی است؟
در کنگره، کتاب ۶۰ درجه، کتاب درسی برای یک مصرف‌کننده است. کتاب ۶۰ درجه را اول باید رهجو به آن ایمان داشته باشد و بعد باید به کتاب ۶۰ درجه محرم باشد. محرم شدن یعنی اینکه از نظر درونی بخواهی کتاب چیزی به تو بدهد و کتاب هم تو را قبول داشته باشد و تو هم کتاب را قبول داشته باشی. اگر کسی قبول نداشته باشد وقتی که می‌خواند، هیچی نمی‌فهمد و این بستگی به حس انسان دارد و هیچ موقع کتاب ۶۰ درجه تکراری نمی‌شود چون هرچه ما به‌روز می‌شویم، کتاب از ما جلوتر است و هرچه ما بیشتر تزکیه و پالایش انجام دهیم و حس ما قوی‌تر باشد، کتاب ۶۰ درجه بهتر به ما آموزش می‌دهد. همه چیز آن بستگی به حس دارد یک موقع کتاب ۶۰ درجه را می‌خوانید مثل یک غذای بی‌طعم و مزه می‌ماند که نه طعم مزه حلال می‌دهد و نه طعم و مزه حرام، یک موقع هم کتاب را می‌خوانی آن‌قدر از خواندن کتاب لذت می‌بری که قابل وصف نیست، چون حس ما آدرس کتاب را به ما می‌دهد و کتاب ۶۰ درجه خیلی جاها می‌تواند به ما کمک کند، اگر از آن درست استفاده و بتوانیم با این کتاب ارتباط برقرار کنیم و این‌قدر باید در کنگره جلو برویم که در خود کتاب بفهمیم که کی به کی است؛ اگر غذا را  آماده کنند و شما بخورید به درد که نمی‌خورد، آقای مهندس می‌گویند اگر انسان خود جستجو نکند و با همه کاوشگران ماهر هم هم‌نشین باشد به هیچ جا نمی‌رسد. باید کتاب ۶۰ درجه را بخوانید و از آن استخراج کنید و این یک معدن است که رهجو باید از آن استخراج کند و یاد بگیرد.

کلام آخر
سپاسگزارم از اینکه به من فرصت دادید در مورد این دستور جلسه قشنگ، کتاب ۶۰ درجه، منبع و مرجع کنگره صحبت کنم و انشاالله که بتوانم چیزی که مد نظر شما بود در مورد آن صحبت کرده باشم و این را هم می‌دانم که کنگره هرچه که دارد از کتاب ۶۰ درجه دارد، راهنماها هم هرچه دارند از کتاب ۶۰ درجه دارند، همسفرها هم هرچه دارند از کتاب ۶۰ درجه دارند و آقای مهندس هم یک کتابی را برای ما و به یادگار نه تنها برای کنگره‌ای‌ها بلکه برای تمام انسان‌ها به یادگار می‌گذارد. کتاب ۶۰ درجه پرونده اعتیاد را برای همیشه بسته است و انشاالله ما هم بتوانیم از این کتاب استفاده و بهره کافی را ببریم و بتوانیم در مسیر زندگی‌مان آن آموزشی که در دل کتاب ۶۰ درجه است جاری کنیم.

تهیه و تنظیم: گروه خدمتگزاران مصاحبه، سایت شعبه دنا، شهرضا

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .