English Version
English

توتون سیگار حاوی۴۷۰۰ ماده‌ی سمی

توتون سیگار حاوی۴۷۰۰ ماده‌ی سمی

سیزدهمین جلسه از دوره دهم سری کارگاه‌های آموزشی کنگره۶۰ نمایندگی بیهقی سبزوار در روزهای دوشنبه با استادی اسیستانت گروه خانواده همسفر پرستو، نگهبانی همسفر مریم و دبیری همسفر فاطمه با دستور جلسه «سیگار» در روز دوشنبه هفتم خردادماه 1403 رأس ساعت ۱۶ آغاز به کارکرد.


 

خلاصه سخنان استاد:

از خانم لیلا ایجنت محترم و نگهبان جلسه سپاسگزارم که فرصت خدمت را به من دادند. دستور جلسه سیگار در سال‌های اخیر به دستورات جلسات سالیانه اضافه‌شده است و آقای مهندس همیشه فرمودند که کاری را که من انجام نداده‌ام، برای شما هم اجباری نمی‌کنم. تا سال ۱۳۹۰ خود آقای مهندس سیگار می‌کشیدند و سیگار را یک کار ضدارزشی نمی‌دانستند؛ ولی در سال ۱۳۹۱ اتفاق ناگواری افتاد و ایشان به دلیل مصرف مداوم سیگار دچار سکته شدند.

برای کسانی که مشکل قلبی به وجود می‌آید اولین توصیه پزشک دوری از دخانیات است و به گفته خود آقای مهندس بعدازاینکه ایشان هوشیار شدند، درخواست سیگار داشتند که دکتر ایشان را منع کردند. این اتفاق جرقه‌ای بود در ذهن آقای مهندس برای درمان سیگار که توسط نیکوتین خوراکی انجام‌شده است و در دی‌ماه سال ۱۳۹۱ ایشان به درمان رسیدند. پس از آن تا دو، سه سال همچنان سیگار کشیدن در کنگره ۶۰ مانعی نداشت.

تا اینکه آقای مهندس اعلام کردند کسانی‌که خدمت می‌کنند و خدمتگزار هستند ازجمله راهنماهای محترم مصرف سیگار خود را درمان کنند و نشان ویلیام داشته باشند مگر اینکه مصرف‌کننده سیگار نباشند و فقط سفر اولی‌هایی که دو سه ماه اول سفر هستند می‌توانند سیگار مصرف کنند آن‌هم در جای مشخصی در کنگره؛ و بعدازآن می‌توانند وارد سفر ویلیام شوند و بعد از درمان یک سفر دومی واقعی باشند.

تخریب‌های مواد مخدر همیشه عنوان‌شده ولی در مورد سیگار این‌طور نبوده است. مضرات سیگار بسیار زیاد است و ازجمله خود توتون ۴۷۰۰ ماده‌ی سمی دارد که ما فقط نیکوتین آن را می‌شناسیم. مرگ‌ومیر حاصل از مصرف قلیان و سیگار چندین برابر مرگ‌ومیرهای در اثر مصرف مواد و یا تصادف‌های جاده‌ای است ولی بازهم به این موضوع هیچ اهمیتی داده نشده است.

وابستگی در نیکوتین نیز وجود دارد. اثر مواد مخدر ۶ ساعت در جسم ما می‌ماند ولی نیکوتین ۲۰ دقیقه و فردنیاز دارد که دوباره مصرف کند. کسانی بودند که در مصرف مواد مخدر به درمان رسیده بودند ولی به سیگار پناه می‌آوردند، به‌اصطلاح از مار غاشیه به عقرب جراره پناه می‌بردند. انسانی که مصرف‌کننده مواد مخدر باشد، در یک مرحله تاریکی را احساس می‌کند ولی تاریکی مصرف سیگار فقط با افتادن اتفاق‌های ناخوشایند احساس می‌شود. در هستی هر چیزی دارای یک شعور است و باید یک آموزش از آن گرفته شود.

کسانی‌که در معرض دود سیگار و قلیان هستند، بیشتر از کسانی که سیگار یا قلیان مصرف می‌کنند آسیب می‌بینند. ۱۰ پوک به سیگار زدن ۵۰ درصد از مجرای تنفسی انسان را تنگ می‌کند و اکسیژن‌رسانی به خون کم می‌شود و سیگار باعث لخته شدن خون و کاهش ادرار، بالارفتن فشارخون و سرطان دهان و حنجره و ریه و... می‌شود. طبق یک تحقیق ۲۰ دقیقه بعد از مصرف آخرین سیگار تعداد ضربان قلب و فشارخون کاهش پیدا می‌کند.

۱۲ ساعت پس از مصرف آخرین سیگار اکسیژن خون در حال نرمال قرار دارد. ۴۸ ساعت پس از مصرف آخرین سیگار حس چشایی و بویایی سطح معمولی پیدا می‌کند. دو هفته تا دو ماه بعد از قطع مصرف آخرین سیگار جریان خون بهتر و فعالیت‌های ریوی نیز بهبود پیدا می‌کند. ۹ ماه بعد از قطع مصرف سیگار ریه‌ها شروع به بازسازی خود می‌کنند. یک سال پس از قطع مصرف سیگار خطر بیماری‌های قلبی به نصف می‌رسد. ۱۰ سال بعد از قطع مصرف سیگار امکان مرگ ناشی از سرطان ریه نصف یک فرد مصرف‌کننده سیگار است. ۵ تا ۱۵ سال پس از قطع مصرف سیگار احتمال بروز سکته مغزی با یک فردی که مصرف‌کننده سیگار نبوده برابر می‌شود.

یکی از دلایلی که همسفران برای سفر ویلیام پیش‌قدم نمی‌شوند ترس از قضاوت شدن است، درصورتی‌که در کنگره به صفات قبلی انسان‌ها کاری ندارند. تا قبل از ورود به کنگره ما اطلاعی در مورد درمان مواد مخدر، سیگار و اضافه‌وزن نداشتیم؛ ولی بعد از ورود به کنگره دانایی ما بالا رفته است و انشاالله که نقطه تفکر در مصرف‌کنندگان قلیان و سیگار به وجود بیاید و به درمان بپردازند. سفر ویلیام به بهبود روند زندگی کمک می‌کند. ما در خانواده برای فرزندانمان الگو هستیم باید سعی کنیم که الگوی خوبی باشیم.

از اینکه به صحبت‌هایمان گوش کردید از همه شما متشکرم.

بازدید دفتر خدمتگزاران توسط اسیستانت رابط نمایندگی

تایپ و ویرایش: همسفر حانیه (لژیون دوم)

عکس: همسفر اشرف (لژیون دوم)
ویراستاری و ارسال به سایت: همسفر اشرف (لژیون دوم)

همسفران نمایندگی بیهقی سبزوار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .